2013-11-18 [iPhone] Lansering av helt ombyggd app 2014. (the thread is locked)

Plus-medlemmar kan alltså ladda ned och köra appen Hunter’s Web Plus där ni ser kartan, passen, gränserna, er egen och jaktkompisarnas positioner. Detta funkar hyfsat och appen är redan nu väldigt användbar vid jakt.

Men, vi är inte så nöjda med iPhone-appen av många anledningar. Därför bygger vi nu om appen från grunden med ett nytt vasst utvecklingsteam. Vi kommer därför inte att rätta enstaka buggar nu. Vi räknar med att dagens buggar försvinner när vi släpper den nya appen. Tyvärr kommer appen inte vara klar förrän jaktsäsongen i princip är slut, dvs runt den 1 februari.

Efter det så kommer vi titta på Android-appen.

Johan
Krut

Edited 2015-11-16
2013-11-19

Härligt, gott att höra!

2014-01-10

Kul, väntar med spänning!

2014-01-11

Hur gör man om man glömt lösen eller användarnamn till appen?

2014-01-15

Det är samma lösen och användarnamn som till Krut-webben.

2014-01-20

Kan inte längre logga in på appen Easyhunt Iphone. Säger wrong username or password .

2014-01-20

Samma fel för mig med..

2014-01-20

Samma fel här

2014-01-20

Om ni kan logga in här på webben men inte på appen med samma användaruppgifter, så prova att avinstallera (ta bort) appen från telefonen och installera den igen. Då bör det funka.

För iPhone så trycker man länge på app-ikonen och klickar sedan på krysset. Sök sedan på ”Easyhunt” på Appstore och installera.

MVH
Johan
Easyhunt (f.d. Krut)

2014-05-11

Hej Johan!

Kom att tänka på en sak idag då jag var ute på markerna och nyttjade Easyhunt-appen.

En för oss väldigt bra och viktig sak är att kartan ju finns “offline” i telefonen och att man således inte behöver mobiltäckning för att kunna använda kartan (som man annars behöver med google maps, eniro osv). Dock så måste man ju logga in i appen för att över huvud komma åt kartan till att börja med – antar att inloggningen i sig kräver gsm-täckning? I så fall önskar vi att den tröskeln på något sätt elimineras så man kan komma åt kartan även i de mest avlägsna trakter!

MVH Ante

2014-05-20

Hej Ante. Lite sent svar av mig.

Men precis så ska det funka så fort vi har lanserat de nya versionerna av iPhone och Android apparna. iPhone bör väl komma i juli och Android vet jag inte men kanske september.

Dock måste man först få ned kartan. Det betyder att man måste vara på marken och använda appen för att kartan ska lagras. Man kan visserligen sitta hemma och zooma ut och in över marken.

Johan

Edited 2014-05-21
2014-09-13

Hej Johan,

Nu har vi jagat första älgjaktsveckan. Vi har haft problem med att logga in i Easyhunt-appen och kunna nyttja kartan p.g.a bristfällig mobiltäckning. Jag har loggat in när jag haft täckning och då har det gått bra, men så snart man inte varit inaktiv/minimerat appen en stund, typ 15 minuter, så krävs en ny inloggning för att komma åt kartan igen.

Ett annat problem har varit att jgw-kartan inte alltid kommit upp utan endast satellitkartan (trots att jag tidigare samma dag sett jgw-kartan). Andra gånger har det tagit några minuter innan kartan kommit upp.

Appen har även dragit ganska mycket batteri, vilket jag tror är relaterat till problemen ovan med täckning osv. Men den drar helt klart mindre än förra årets version.

Jag har den nya uppdaterade iphone-appen från 6 september.

MVH Ante

2014-09-14

Tack för rapporten Ante. Jag skriver en felrapport på allt som du rapporterat så får vi förbättra detta eftersom. Dessa typer av fel är högsta prio att komma till rätta med.

Förresten, vilken iPhone och version av telefonens operativsystem har du?

Edited 2014-09-14
2014-09-14

Hej,

Vad bra. Det är ju viktigt att kunna orientera sig på jaktkartan även när man är offline.

Jag har en iPhone 5 16 GB (ND297B/A) med iOS 7.1.2 (11D257).

2014-09-23

Hej,

Är det fritt fram att uppdatera till iOS8 alt. skaffa iphone 6 eller stödjer appen inte det ännu?

MVH

2014-09-24

Ja den fungerar på iPhone6 och iOS 8 men vi har inte hunnit testa så mycket, det uppstår alltid buggar när det kommer en ny iOS version

2015-01-20

Hej Johan!

Något nytt på fronten vad gäller möjligheten att lägga in/markera ut pass via appen?

2015-01-21

Funktionen har blivit rejält försenad, men vi sitter just nu och jobbar med detta på iPhone. Det betyder nog att vi kan få ut den funktionen till april för iPhone och juli för Android. Jag förstår att det är ett stort behov av att kunna göra detta.

Angående rättigheter för att flytta/ändra/ta bort pass via appen: Här har vi frångått principen om att bara redaktörer och administratörer ska kunna ändra eller flytta pass. Jag tänker att vanliga jaktlagsmedlemmar som sitter på ett pass och ser att det står 100 meter fel ska kunna flytta det till aktuell position. Det är lite inkonsekvent eftersom denna person inte kan göra det på webben, men en person som sitter på ett pass och ser att det diffar 100 meter har ju fakta. Däremot så får inte gäster flytta pass. På webben är det dock lättare att göra fel när man klickar runt så det finns även här ett argument på att man ska ha högre behörighet på webben. I appen krävs det ganska många knapptryckningar innan man ställt till någon skada.

Är det någon som har åsikter om detta?

2015-01-21

Okej! Låter bra!

Tror det går utmärkt det med utökad behörighet i appen. Bara det faktum att man använder appen borgar ju för att vederbörande har hyfsad koll, och är det flera knapptryck bort så bör det ju vara svårt att göra fel.

2015-01-22

Jag tycker nog att det ska vara jaktlagets admin som sköter detta. Den medlem som upptäcker felet kan rapportera till sin admin som sedan rättar felet, mer bråttom är det aldrig. "ju fler kockar desto sämre soppa"

2015-01-22

Att rätta till positionen på passen gör man enklast när man sitter på passet. Man ser då sin egen position och om passet inte är på ens position så kan man med appen fixa det med några knapptryck. Det är det som är den största poängen med att kunna ändra/flytta/ta bort pass via appen. Om man har 50 pass på marken så betyder det att admin måste knalla runt till alla dessa 50 pass.

2015-01-23

På vår mark har vi 10 såtar med 12-15 pass i var såt. Vi har mer än ganska bra koll på dessa, eventuella justeringar fixar admin enkelt. Jag tror att det är på liknande sätt hos de flesta jaktlag.Summan av mitt resonemang är att jag tycker admin ska fixa detta. Men jag är kanske för konservativ i mitt tänk?

2015-01-23

Jag vet inte vad som är bäst. Det var därför jag frågade på forumet.

Många framgångsrika webtjänster bygger på att alla användare är med och hela tiden förbättrar informationen. Wikipedia är ett exempel men de har moderatorer som kollar innan publicering. På Google Maps kan man själv lägga in en stig eller ny väg om man hittar någon. Vet ej hur detta kollas. Troligen kan man rapportera fel. Med detta tänk så ger det mycket mera kraft att ha 25 pers som ständigt kan uppdatera kartan, tex ändra felaktiga positioner, byta från markpass till torn. Längre fram även lägga in renoveringsbehov om stegen till tornet är murken mm. Admin blir avlastad. Men detta tänk utgår från att folk gör rätt och att jaktledaren vill ha hjälp av alla och så är det ju inte alltid. Visserligen kan man sätta alla i ett lag till Redaktör eller Admin, men i verkligheten är det oftast bara en Admin och resten är vanliga användare.

Fast Ante skrev en bra sak tycker jag: "Bara det faktum att man använder appen borgar ju för att vederbörande har hyfsad koll, och är det flera knapptryck bort så bör det ju vara svårt att göra fel."

En lösning är också att ha en knapp som Admin sätter till Ja/Nej: Även vanliga användare får ändra/flytta/ta bort pass via mobilappen. JA/NEJ Samt en förklaring varför det kan vara bra att låta denna knapp vara JA.

2015-01-23

Perfekta funktioner ni tänkt er även framöver Johan! Det med att regga ev renoveringsbehov m.m och koppla till att-göra-listan.

En tredje variant kanske vore att admin i efterhand måste godkänna gjorda ändringar innan de blir permanenta. Då får man också som admin som ett “flöde” av vad som skett ute på fältet istället för att ändringar görs i skymundan. Men gissar att det samtidigt är aningen mer komplicerat att få till.

2015-01-25

Hej,

Håller med er Johan/Ante. Egentligen borde det väl bara vara att trycka “justera pass position”, “är du säkert på att du står på den nya positionen?” Om ja så spara bara gps koordinaterna. Inget manuellt bara att ställa sig rätt. Borde tom “farmor” klara av :)

Renoveringsbehovet är riktigt bra, varje år kommer man till pass och tänker just f*n..

//Emil

2015-02-08

För vår del vore det bra om alla vanliga användare kunde lägga till/flytta/ta bort pass då vi är flera mindre jakträtts innehavare som jagar tillsammans och var och en står för passen på sin mark. Det vore smidigt att när dom sätter ut nytt pass kan lägga in det samtidigt och admin slipper fara runt..... Med vänlig hälsning, Carl

2015-08-06

När kan man flytta passen med en Android telefon?

2015-08-06

Vågar inte lova något vad gäller Android. Kanske denna jaktsäsong eller till våren. Vi ska komma ikapp med Android så den ligger lika som iPhone, men vi måste alltid prioritera kvalitet och buggrättning framför nya funktioner.

2015-08-07

Håller med båda lägren vad gäller rättigheten att kunna flytta passutställningar. Men, det borde finnas en möjlighet för Admin att välja om det skall vara tillåtet eller ej. Tänker framförallt på behovet av att kunna hålla det tryckta kartmaterielet så aktuellt det bara går. Detta ansvar måste ju rimligen ligga på en eller två personer för att dessa ska kunna ha koll på vad som är det senast gällande. Denna övergripande kontroll skulle helt försvinna om det vore fritt fram för alla att göra justeringar. Att alla fritt kan flytta pass kan inom ett stort jaktområde med många pass (i vårt fall 272 pass) skulle skapa kaosartade problem.

Edited 2015-08-07
2015-08-07

Jag förstår problemet. Jag skriver upp det på listan. Tror inte vi hinner med det i år dock.

2015-08-11

Kan vi inte få en app till oss Windows Mobile användare?

2015-08-14

Tyvärr inte. Endast 0,69% av trafiken till websidan som går via Windows Mobile. Android och iPhone mobiler (en tablets/iPad) står var och en för cirka 20 gånger mer trafik än Windows Mobile. Vi kan tyvärr aldrig motivera kostnaden för att utveckla en app för Windows Mobile.

2015-08-15

iPhone-appen kraschar konstant så fort man trycker på karta. Man slängs ut. Detta gäller oavsett om man sitter på wi-fi, 4g eller edge. Provat hela dagen. Måste åtgärdas snarast!

Senaste version av iOS på iPhone 6.

2015-08-16

Detta är en bug som bara drabbar vissa jaktlag. Troligen har ni skapat en etikett utan text som gör att appen kraschar. Jag tror att detta är problemet. Vi ska fixa till detta men eftersom Apple tar cirka 10 dagar på sig att granska nya versioner så tar det två veckor innan det funkar. Kolla gärna om ni har några tomma etiketter (texter) på kartan (i webben) så kanske ni kan få det att funka direkt. Eller vänta två veckor.

2015-08-16

Okej, tack för svar!

Tips på något smidigt sätt att hitta tomma etiketter? Var in och tittade nu i redigera-läget men hittade inga tomma etiketter...men de kanske inte syns heller?

Gäller buggen även för pass som saknar namn och nummer? Eller några andra slags objekt?

2015-08-16

Jag vet inte hur man hittar tomma etiketter. Kollade på er sida men gick bet.

Fråga 2: Vet ej

Men allt detta kommer ändå att lösa sig inom cirka 2 veckor då buggen är rättad.

2015-08-17

Vi har inte kunnat återskapa buggen. Det som jag trodde att det var är inte problemet. Det var ett problem på Android men inte på iPhone. Utvecklarna tror att det beror på att ni har för stor karta. Det är ju inte lätt att veta som användare. Det som går att ladda upp bör ju gå att använda.

Men skulle du ha lust att testa genom att ta bort den uppladdade kartan? Se bara till att du har kartan som jpg och jgw på fil så att du kan ladda upp den igen. Om felet är för stor karta så får vi se hur vi tacklar det sedan.

2015-08-20

Hej;

Har ni gjort några framsteg vad gäller detta? Noterar att jag inte längre slängs ut ur appen när jag trycker på karta. Sitter på wi-fi så vet inte om det funkar även med EDGE.

Med vänlig hälsning, Ante

2015-08-22

Verkar vara Dog Trackern som får servern/appen att krascha? Kartfunktionen har fungerat igår och idag men smällde nyss igång trackern och då fick appen frispel direkt. Nu blir man utslängd igen (trots att jag stängt sv trackern), kansken för att hundens position finns på servern?

2015-08-23

Ger mig sjutton på att appen kommer sluta krascha igen imorgon bitti, då hundens senaste position tagits bort från servern (48 timmar).

2015-08-23

Jag kan bara bekräfta det Ante skriver. Appen krascha konstant för mig med.

Det enda jag kan känna som påverkar är om jag zoomar ut min karta så kraschar den direkt hela tiden. Efter jag gjort detta fortsätter den att krascha vid start. Obs jag behöver inte stå på vår egna karta. Ifall detta är fallet eller om det är att som Ante skriver hundpositionen kan jag inte säga. Dock verkar det skumt och gör appen helt oanvändbar när man är ute och jagar då det helt enkelt inte går att köra.

Jag har iaf valt att skicka fellogg från alla krascher så ni borde väl kunna se där vad som är fel?

//Emil

2015-08-23

Hej Emil och Ante
Vi ska kolla på detta. Ni behöver inte skicka fellogg. Vi får in loggar från alla användare vid krascher. Tack för input. Allt detta måste självklart fixas. Jag vet vad Ante har för telefon/webläsare, men det vore bra att veta även vad Emil har.

Vi stödjer alla nya operativsystem (iOS).

2015-08-24

Hej Johan!

Vi kan nu konstatera att det är hundpositionen som gör att appen kraschar. Nu efter 48 timmar fungerar appen som den ska igen.

Med vänlig hälsning, Ante

2015-08-24

Kan bekräfta att min fungerar nu med. Zoomen var inte ett problem då det fungerar felfritt nu när hundpositionen är borta.

Jag kör på:
iPhone 5S
Senaste iOS (8.4.1)

//Emil

2015-08-24

Tack för info. Vi kollar.

2015-09-03

Hej Johan! Något nytt om problemet ovan? Antar att det är löst nu när trackern släppts, alternativt att det är nån ny version av appen på G?

2015-09-03

Ja, den släpptes för någon timme sedan för iPhone och tidigare för Android. Testa gärna med hundpejlen nu så vi ser att det funkar.

2015-09-03

Okej, ska kolla!

2015-09-03

Nu fungerar appen utan att krascha med Dog Trackern påslagen. Däremot kvarstår fjolårets problem, att man inte får nya positionen från hunden löpande – i vart fall inte när man är flera inloggade samtidigt i appen. Enda sättet att få en ny position från Trackern är att starta om appen, så att den tvångsmässigt hämtar senast kända position från servern.

2015-09-04

Hej Johan,

Dessvärre syns fortfarande inte kartan för mitt södra jaktlag (Älvsjöhyttan). Har nu även delat upp den ursprungliga JPG filen (6MB) i 3 st mindre och komprimerat dem lite hårdare (0,2MB, 0,2MB, 0,9MB)

Hur jag än gör så ser jag fortfarande inte våra egna kartor i appen :(

Dock fungerar den för mitt andra jaktlag, dock kommer kartarna från metria där.

//Emil

2015-09-06

Se denna tråd: http://easyhunt.com/forum/show/35565603/manuellt-inpassade-kartor-syns-annu-inte-i-appen

2015-09-23

Fritt fram att uppdatera till iOS 9?

2015-09-23

Ja, det funkar med iOS9

Show 1 to 53