2014-08-24 Flygfotokartan

Hej,
När den egna (lantmäterikartan) kartan laddas upp ligger i bakgrunden en flygfotokata.
Kan man lägga gränsen och passen på den som ett alternativ, den skulle vara enklare att följa i de flesta fall.
Med vänlig hälsning
Donald

2014-08-24

Hej Donald.

För ett halvår sedan hade vi en väldigt odetaljerad karta som bakgrund. Den satellitkarta som vi har nu funkar bra att ha som bakgrund för nästan alla jaktlag om man inte har oturen att ligga i ett område med suddiga satellitbilder men jag tror att det är mindre än 5% av Sveriges yta som är så suddig. En uppladdad karta har dock följande fördelar:

  • Om det är Fastighetskartan så ser man fastighetsgränser.
  • Utskrifterna med uppladdade kartor brukar bli bra men satellitkartan kan bli ganska mörk om det är en skogsmark. Svårare då att urskilja svarta symboler etc,

Men visst kan du ta bort det uppladdade kartan. Klicka i så fall på Karta > Redigera > Verktyg > Placera Karta och rött kryss. Kartan försvinner då och passen och gränserna blir kvar med satellitkartan som bakgrund.

// Johan

Edited 2014-08-24
2014-08-25

Hej,
Tack för svaret. Min tanke med att använda bakgrundskartan var inte för utskrift utan mer ihop med appen.
Ligger den uppladdade kartan kvar om jag gör så som du har beskrivit? Jag vill kunna jobba med båda.
Med vänlig hälsning
Donald

2014-08-25

Hej Donald

Det man ser på webben är exakt det man ser i appen och även om man skriver ut eller beställer allväderskartor. Det är meningen för att man alltid ska känna igen sig. Om någon med pappers eller allväderskartor säger på radion att man står på “Ö:et i Örkelberga” på kartan så kan det ligga på olika ställen på den uppladdade kartan och på satellitkartan.

Visserligen är det inte vår uppgift att tala om hur användarna ska använda Easyhunt. Man gör som man vill. Men vi har valt en enkel lösning utan möjlighet att göra denna ändring. Det viktigaste för oss det närmsta 1-2 åren är att förbättra kvaliteten och då får olika fiffiga val och funktioner stå tillbaka.

Men kanske att vi inför att man kan växla mellan uppladdad karta och satellitkarta senare när vi har läget under kontroll.

Johan

2014-08-29

Hej,

“Det man ser på webben är exakt det man ser i appen” jag har ingen satellit karta i mobilen?
Kartan i mobilen är den jag har laddat upp.
Är detta riktigt?

/Ulf

2014-08-29

Hej Ulf. Ja det är ju riktigt att du ser den uppladdade kartan i mobilen, men då bör du ju också se den i webben. Är det något fel?

2014-08-31

Hej,

nä det är inte fel men jag fattade det som att man också kunde se satellit kartan som är på webben i mobilen.

/Ulf

2014-08-31

Man kunde det förut, men vi har gjort en helt ny version av appen och vi har inte denna funktion ännu. Så nu ser man alltså alltid den uppladdade kartan. Man kommer att kunna växla karta i appen i framtiden (tror jag), men jag vet inte när. Det är så mycket att göra på apparna nu så det är svårt att säga när (om det blir av).

2014-10-24

Hej Johan!
I appen har jag bra upplösning på satellitkartan (hybrid) men på datorn har lite mer än halva marken bra upplösning men inte resten, är det inte samma karta i appen som i datorn?

2014-10-25

Hej Martin. Nej, det är faktiskt olika satellitkartor i appen och på webben. Kartan på datorn är på några få procent av Sveriges yta suddig. Om man har oturen att ha jaktmarken i ett suddigt område, som du verkar ha, så är mitt enda tips att ladda upp en lokal karta över marken där. Instruktioner finns under Karta > Redigera > Skapa en karta.

2015-11-16

Hej Johan,

upptäckte att om man har en android kan man växla mellan uppladdad karta och satellitkarta.
Kommer detta på Iphone också?

Hälsningar / Ulf

2015-11-16

Hej Donald,

Planen är att det ska komma möjlighet att välja kartbakgrund i iPhone också.

MVH Ante

Show 1 to 12