2014-09-30 [Dog-tracker+Iphone+Android] Uppdateringsintervall

Hej
Jag har numera en iphone på min hund och han är användare hos oss i jaktlaget. Dvs en iphone på ryggen. Och allt funkar kanon, hans spår kan jag tom logga.
Men det jag undrar är varför det är ca30 sekunders fördröjning på positionen hos andra användare? Min egen gps följer exakt men inte de andra jag ser på min telefon.

Kan man ändra i någon inställning och få tätare uppdatering av positioner i appen på andra deltagare dvs även min hund?

Andreas

Edited 2015-11-16
2014-09-30

Hej Andreas

Vi har valt 30 sekunders intervall tills vidare för att inte dra för mycket batteri från telefonerna. Vi har haft problem med batteriförbrukningen. Om vi märker att batteriförbrukningen inte är ett problem så kan vi dra ned den tiden, men jag tror att det skulle bli ett problem om man kör med 10 sekunder.

Din egen position sätts av telefonen direkt och telefonen behöver inte fråga servern om position så där blir det bättre.

2014-09-30

Tack för ett snabbt svar! Bra tänkt med batterikapacitet. Jag föredrar valfrihet och idag finns finfina lösa batterier som backup. Så om det går att få valfrihet i appen vore det ett steg i rätt riktning. Förstår att ändringar förståss tar tid. Men jag prövar gärna imorgon redan :-)

Andreas

2014-09-30

Det finns ju 2 filosofier:
Apple: Ingen större valfrihet men det funkar för de flesta.
Inte Apple: Fler inställningar med risk att folk går bort sig.

Vi lutar väl lite mer åt Apple generellt, men i detta fall så har ju olika mobiler olika kapacitet så vi lägger detta val till önskelistan.

Show 1 to 4