2014-10-03 [Dog Tracker] Samlingstråd (ersatt av ny tråd) (the thread is locked)

Hur fungerar denna?
följer man hunden i realtid eller skickar man ett sms till trackern och får tillbaka en position?

Edited 2015-11-16
2014-10-03

Man följer hunden i realtid. Alla som har appen igång i jaktlaget ser hunden i realtid.

Jag testade det på jakt den 1e oktober. Det funkade bra men det är alltid saker som behöver putsas på och det gör vi hela tiden. För tillfället ritas inte hundspåren ut riktigt som de ska men det håller vi på att fixa i appen.

2014-10-03

Det står att man ser jaktkompisarna. Skall de också ha dogtrackers eller delar den ut gpsposition från telefonen

2014-10-03

De ska bara ha sina telefoner. Det har funkat sedan tidigare.

2014-10-03

Jag har en garmin gtu 10 nu, enligt uppgift kommer garmin att stänga ner den
till nyår 2015. är det många som söker efter den så kortas batteritiden. på den är det en årskostnad på strax under femhundringen.
Kommer denna att funka som den eller liknar den typ sweepoint eller tracker?

2014-10-03

Swepoint och Tracker är dyrare pejlar som vad jag vet även kräver årsabonnemang. De har mycket mer funktioner än vår pejl, men vi kommer gradvis att ta fram fler och fler funktioner på appen och websidan som använder info från hundpejlen. Vi har inga ambitioner att ha ens i närheten så många funktioner som Swepoint och Tracker har. Men principiellt så funkar de på samma sätt, dvs vi kommunicerar via telenätet. Fördelen är att täckningen är obegränsad.

2014-10-09

Tjena!

Fått Dog Trackern idag. Allt verkar fungera bra! Hela laget ser fram emot att vi jagar med den i helgen!

Kommer säkert återkomma med diverse feedback/synpunkter på den efter det, men tänkte redan nu framställa en till ÖNSKELISTAN DOG TRACKER: Vore väldigt bra om man kunde ringa upp hunden och att enheten svarar automatiskt. Detta som en variant på skallindikator samt för att höra att hunden lever tex om sändaren blivit stilla en längre tid. Det är ju vad jag förstår en funktion som normalt sett ingår i enhetens (MiniFinder Pico) firmware och den är ju också utrustad och “påkostad” för detta (mikrofon inbyggd tex) så det är ju synd att ta bort den möjligheten.

Förstår att det skulle kräva en uppdatering av firmware men det är ju ganska enkelt att uppdatera enheten med en dator och den medföljande USB-kabeln om senaste firmware läggs ut på Easyhunt. Själva programvaruändringen borde väl också vara något som leverantören av enheten skulle kunna ordna ganska enkelt?

MVH Ante

2014-10-09

Hej Ante. Jag ska kolla upp ditt önskemål. Jag håller med dig i det du skriver. Vi har bara fokuserat på att få fram det viktigaste innan älgjakten, dvs att visa hundens position. Men nu har vi lite andrum att titta på de funktionerna du skriver om. Tack för din input Ante. Utan dig hade det nog dröjt tills nästa år innan lansering.. / Johan

2014-10-10

Har testat och satt igång Dog Trackern. Ska inte hundsymbolen försvinna från kartan när trackern är avstängd.
Den visar hunden på appen fortfarande 3 timmar efter avstängning.

2014-10-10

Jag skrev om mitt tidigare inlägg:

På iPhone funkar det så här och snart ska det funka så även på Android:

Det ska bli ett frågetecken över hunden efter 5 minuter efter att den tappat kontakten (avstängd, radioskugga, slut på batteri etc) och den ska försvinna helt efter 48 timmar.

Positionssymboler för jägare skall få ett frågetecken efter 5 minuter och försvinna efter en timme.

Anledningen till att vi satte 48 timmar på hunden är att hunden kan försvinna helt, bli tagen av varg, påkörd eller fastna i ett kärr eller bäck. Det är ju då inte säkert att positionen är exakt och det är heller inte säkert att hunden kan skälla. Då har man alltså två dygn på sig att leta hund i omgivningen kring positionen med frågetecknet innan det försvinner från skärmen. Kanske överdrivet med 48 timmar?

Tycker ni att detta är rätt tänkt?

2014-10-10

Jag köper det tänket Johan

2014-10-11

Provat den lite i dag.
Ett förslag för framtiden att man det skulle gå tvinga fram en uppdatering av positionen genom att klicka på hundsymbolen och välja den funktionen. I bland är 30 sekunder lång tid.

Dock en sak som kanske har med med Andriodappen än gps:en.
På sista sidan står det “Hundens spår visas om detta är valt under Spår och Cirklar”. Jag kan inte hitta det.
Nu hade jag sådan tur att JAG uppenbarligen valt detta tidigare och fått med mig dessa inställningar, men inte han som jag jagar med.
Konstaterar att menyvalet finns i Iphone-appen enligt beskrivningen. Den gamla telefonen som hunden haft där appen inte längre uppdateras har också menyval av vad man vill visa.

2014-10-11

Tack för rapporten Torsten.

Ja, 30 sekunder är lång tid om hunden driver och man undrar var hunden är. Att behöva tvinga fram positionen är ju lite besvärligt. Så här funkar det:

Hundpejlen skickar uppdateringar till servern var 10e sekund. Det bör man kunna se på spåren att man får 6 knäckar på spåret per minut. Säg gärna till om det inte är så.

Problemet är att telefonen bara pratat med servern var 30e sekund. När detta sker utbyts all information uppåt och nedåt på en gång. Förra året hade vi stora problem med att apparna drog mycket ström. Vi skulle dock kunna införa ett val att man kan ställa in så att man får en uppdatering var 10e sekund, dock med en varning att det kan äta batteri fort. Men om man har en ny telefon med bra batteri och bra mobiltäckning så ska det nog funka ändå.

Vi har byggt om Androidappen totalt med ny mjukvara och har inte hunnit ikapp den gamla versionen. Denna meny kommer snart på Android. Ska försöka få in det under oktober.

2014-10-11

Johan! Kan du kolla in vad jag mailat ang. tidsinställning/tidsangivelse på app/server/tracker? MVH

Edited 2014-10-13
2014-10-12

Nu har den varit på jakt. Rådjursjakt med en tax.
Det räcker gott och väl med var 30:e sekund. Jag vill också vara säker på att batterierna räcker en hel dag.
Det jag skulle kunna tänka mig att man vid speciella behov skulle kunna skicka iväg en extra fråga “var är du?”. (När man skall försöka hitta en lite tax som “inte vill gå hem” och inte driver.) Har sett den egenskapen på andra gps-enheter.

Så till resultat av dagens jakt.
Efter ett par timmar så hade hunden tappat gps:en. Det visade sig att dragkedjan gått upp. Förvånande då den var förhållandevis tung att stänga.
När jag sedan skulle stänga v gps:en och tog ur den ur påsen så var det fukt i den. Troligen hade förslutningen gått upp när jag krängde in gps:en i fodralet.

En sak jag noterade några gånger att jag såg hunden på två ställen samtidigt i telefonen (andriod). Den felaktiga försvann efter en 10-20 sekunder.
Måste avsluta med att den funkar bra och GPS:en och ni gör ett bra jobb.

2014-10-12

Ja, jag tror att vi behöver med info från användarna om hur mycket batteri appen drar under en dags jakt. Det är ingen idé att bara utbyta hund-info var 10e sekund utan i så fall uppdaterar man alla positioner. Som jag förstår det så drar det i princip lika mycket ström att kommunicera alla positioner som bara hundens.

“Var är du?” frågan ser jag som onödig. Om gpsen har kontakt med servern så skickar den sin position ändå. Och har den inte kontakt så lär man inte få svar på frågan.

Men det var ju inte alls bra att dragkedjan gick upp. Ändå skriver du att dragkedjan var trög. Om du har hängt den på en Astro så kanske du kan ha GPSen uppåt, men det lär väl inte gå om du använt det medföljande halsbandet. Säg till om det händer igen.

Om GPSen skulle ramla ur igen och du inte hittar den. Du kan då lokalisera den på ett ungefär med appen. Sedan kan du ringa mobilnumret. Det börjar då ringa en telefonsignal i GPSen så är du inom 100 meter och det är tyst så bör du höra den.

2014-10-12

Önskelistan: Någon typ av batteri-info, förslagsvis i hundens inforuta.
(Även om batteritiden verkar vara mycket bra).

2014-10-12

Ja, det är på gång. Jag hade tänkt mig att hundsymbolen i appen skulle börja blinka lite lätt när 25% återstår och blinka mycket när 10% återstår, samt att man ser exakt hur mycket batteri det finns genom att klicka på hunden så man får se inforutan. Säg till om ni har bättre förslag.

2014-10-13

Johan!!

Tog just bort kopplingen mellan trackerns IMEI nr och hunden på easyhuntsidan, samt lade in den på nytt igen. Då upphörde uppdateringsproblemet på iphone som vi talat om tidigare! Kanske återkommer imorrn
Igen då fler loggar in men denna info birde ju vara central för er i felsökningen!

2014-10-13

Ok Ante, jag mailar dig.

2014-10-13

Problemet återkom tyvärr idag...tänkte då prova att göra samma manöver med IMEI igen men hann tyvärr inte testa utfallet av det innan det andra missödet som du känner till inträffade.....

En observation jag gjorde igår kväll då det började fungera var att tidsinställningen plötsligt var korrekt. I morse diffade det däremot 2 tim igen.

2014-10-14

Tyvärr har vi varit tvungna att stoppa försäljningen av Easyhunt Dog Tracker. Väskan som pejlen ligger i håller tydligen inte måttet.

Vi har börjat jobba med en ny pejl men det hinner inte ut under denna jaktsäsong. Det blir samma elektronik men helt vattentät och en bättre fästanordning.

2014-10-16

Hej Johan!

Vad menas med “samma elektronik”? Kommer det fortfarande vara fråga om en Minifinder Pico eller blir det en annan enhet?

2014-10-16

Ja, det är precis samma enhet, men ett annat plastskal runt som är vattentätt.

2014-11-02

På weben finns funktion för visa hundspår.
Skulle det vara tänkbart att kunna visa spåren för även denna GPS?

2014-11-03

Hej Torsten

Ja, tanken är att man ska kunna se hundspåren som görs med Easyhunts hundpejl på kartan i webben, men vi hinner inte fixa det under denna säsong.

2014-11-09

Hej! Jag bytte nyligen telefon från en Iphone till en android och i den appen syns inte hunden. Det finns inte positioner och cirklar för att lägga till spår.. Ska det vara så? Det enda som finns under batteriehantering är hur länge appen ska vara igång. I Iphonen var cirklarna där.

2014-11-09

Hej Pia

Det felet känner vi inte till. Vi får felsöka. Kan du skicka

• Användarnamn
• Jaktlagets namn
• Vilken telefon
• Vilken version av operativsystemet.
• Vilken version av Easyhunt-appen (syns på inloggningsfönstret).
• En skärmbild på problemet (För Android så går det på vissa mobiler att ta en skärmbild genom att trycka på on/off knappen och ”minska ljud” samtidigt.)

Johan

2014-11-09

Är du säker på att du har senaste versionen av appen Pia? Uppdatera den annars. Tror bara det är senaste versionen av Androidappen som stödjer hundspårning.

2014-11-10

Hej nu syns hunden men det blir inga spår efter den. Det är version 4.2.2 på appen

2014-11-10

Hej,

Okej vad bra! Hoppade det bara igång av sig själv eller uppdaterade du appen?

Tror det fungerar som det ska för dig just nu. Spår kommer nog först i nästa version av androidappen. Så tolkar jag i alla fall Torsten och Johans inlägg från den 11 oktober i denna tråd.

MVH

2014-11-17

Hej när kommer den nya versionen av dogtracker ut till försäljning.? Tänkte ha en sådan på mina taxtikar. Tycker att garmin är för klumpig. Och jag vill bara ha den som en säkerhet om de inte kommer tillbaka.
Bhunter

2014-11-17

Det blir tyvärr inte förrän till nästa säsong.

2015-06-09

Finns det ett datum för när trackern släpps, så man hinner bekanta sig med den innför jakten.
Mvh Börje

2015-06-09

Vi har inte vågat lova något datum men siktar på 20/8.

2015-08-11

Vi har planerat att köpa en dogtracker inför älgjakten. Verkar ovan nämnda tidsplan hålla?

2015-08-15

Kanske blir svårt till den 20/8 men väldigt snart så. Den bör vara klar minst en vecka eller två innan älgjakten i Norrland.

2015-08-29

Hur ser det ut med trackern? Är den på G? Är ju snart dags att släppa hund.

2015-08-30

Nu har vi lanserat hundpejlen. Se http://easyhunt.com/huntteam/payment/index

2015-08-31

Hej Johan,

En fråga bara, hur är detta möjligt?

"En laddning på 50 kr räcker ett helt år om man jagar max 30 jaktdagar."

Skickar den SMS så lär det ju inte gå, kör den via GPRS? Alternativet i så fall för de som jagar lite mera är kanske att köra telia surf 0,5 på refill för 290:-/år?

//Emil

2015-09-06

Tillverkaren säger att hundpejlen klarar sig på 5 MB under cirka 30 jaktdagar. Det återstår dock att se.
5 Mbit får man om man kör “Ladda Enkel” på Telia med 50 kr. Så länge man förbrukar lite data under ett år så finns det ingen tidsgräns på hur länge denna laddning räcker, men är man inaktiv i ett år så försvinner potten.

2015-09-06

Nu är även fjolårsproblemet löst! Pejlen fungerade fullgott vid praktiskt jakt idag!

2015-09-06

Skönt att höra Ante! Vi hittade en bug i servern igår. Jag tror att den har påverkat dig länge. I övrigt så verkar pejlen funka bra nu. Just nu har jag inga supportärenden på krånglande pejlar peppar peppar. Tack för ditt tålamod! / Johan

2015-09-21

Ska man se spåren på kartan efter trackern?

2015-09-21

Andreas jag har svarat i ditt andra inlägg, dvs kolla inställningar, spår och cirklar och välj hund.

//Emil

2015-09-21

Spåren visas ännu inte i Android, men vi hoppas lösa det senast den 10/9. Antar att Emil har iPhone för där funkar de nu.

2015-09-21

Aha, tack för svaret:) Jag har android!!!

2015-09-21

Det stämmer. Funkar på iphone men ännu inte på Android. Noterade när jag tittade på en jaktkompis android i veckan att det ännu inte finns någon “spak” i appen för att slå på hundspåren.

Johan: Menar du den 9/10?

2015-09-22

Ajdå, typiskt mig. Lever i en perfekt värld där alla kör iOS och iPhone :)

2015-09-22

Ja, den 9/10.

2015-09-24

Vill tipsa om ihl (http://www.ihavelanded.com/) har simkort med laddning 0.5GB/månad för ett helt år kostar 19€ ~160kr så skickar telia hem ett eller två simkort till dig.

2015-09-25

Tack för tipset. Jag tror att man ska klara sig på 50 kr per år om man jagar 20 dagar per år med Telias SIM-kort som sitter i. Ett internationellt SIM-kort måste vi dock ha för lansering utomlands. IHL hade än så länge bara Sverige och Danmark enligt deras hemsida.

2015-09-27

Nu har vi beställt en hel drös med Trackers! Ser fram emot oktober ännu mer i och med det =).

Några synpunkter på informationen i samband med beställningen av Dog Trackern:

1) Förtydliga att beställningen görs i två steg. Höll på att göra samma misstag som ifjol, dvs inte fullfölja beställningen för att steg 1 och steg 2 ser nästan identiska ut som man uppfattar det.

2) Ange i produktinfon om Trackerns GPS stödjer GLONASS eller inte.

3) Ange i produktinfon om Trackern jobbar även över 3G/4G-nät eller om den bara kör GPRS över GSM (gissar på det senare).

2015-09-28

1) Jag skriver upp det. Vi får fixa det efter säsongen. Mycket nu.

2) Den stödjer inte GLONASS. Uppdaterat.

3) Den stödjer 2G och 3G men inte 4G. Uppdaterat.

2015-09-28

Tycker att inläggen i forumet borde väntas i sortering så man ser nyaste först. Blir extra tydligt på dessa långa inlägg då man får bläddra till sida 2 för att se senaste inlägget.

//Emil

2015-09-28

Vi ska ändra så det inte klipps efter 50 inlägg.

Men är det inte så att det är standard i forum att nyaste är längst ned? Då skulle nog folk inte känna igen sig om vi ändrade.

2015-09-28

Kanske man kunde ordna så att man dirigeras direkt till det senaste inlägget? Om nuvarande upplägg behålls dvs.

2015-09-29

Jo, du har nog kanske rätt Johan. Dock behöver man inte göra något “fel” för att alla andra gör det ;)

Känns som att Facebook, Instagram osv har anamat tidslinje flöde vilket alla forum även borde göra.

Ante’s idé känns som ett bra mellanting annars.

//Emil

2015-09-29

Håller med båda... Ska klura. Jag stänger den här tråden nu. Nu när vi har notifieringsmail som skickas ut så vill nog inte alla som diskuterat hundpejlen se en massa mail om design av forumet.

Show 1 to 59