2014-10-03 [iPhone+Android] Karta uppladdad med JGW-fil

För både i iPhone och Android så har vi valt att TILLFÄLLIGT ta bort de uppladdade kartorna. Tills vidare får ni därför klara er med satellitkartan. Det funkar ofta ganska bra, men självklart vill vi kunna lägga tillbaka de uppladdade kartorna så snart som möjligt. Vi kommer nog inte hinna göra det förrän i slutet av oktober. Vi ska försöka att fixa till det på Android innan älgjakten men det kan bli svårt. För iPhone är det kört för Apple tar ändå 2 veckor på sig att granska nya appversioner. Google tar 5 timmar för att granska Android-appar.

Edited 2015-11-16
2014-10-04

Jag ser fortfarande vår uppladdade karta men det kanske är för att den ligger kvar i cachen..? Håller iaf tummarna för att den håller sig kvar så vi kan utvärdera pejlen ordentligt i samband med nästa helgs jakt.

2014-10-05

Hej Ante. Då är den säkert cachad. Men som sagt så funkar det oftast ganska bra att bara ha satellitkartan som bakgrund. Pass och gränser påverkas ju heller inte.

2014-10-09

Det jag skrev ovan var inte helt rätt. Så här ligger det till:

Om man på hemsidan laddat upp sin lokala karta med jpg + jgw fil (dvs att man laddar upp en koordinatfil som automatiskt lägger kartan helt rätt mot bakgrunden) så:

  • Visas kartan redan idag i iPhone
  • Visas den 12e oktober i Android. Se till att appen är uppdaterad!

Om man laddat upp kartan som en jpg-fil och passat in den manuellt så har vi ingen lösning färdig under oktober. Det är olika kartprojektioner i appen och webben vilket är en svår nöt att knäcka. Men vi jobbar på det. Vi har alltså valt att ta bort dessa kartor eftersom speciellt stora kartor hamnar lite fel i kanterna.

Edited 2014-10-12
2014-10-22

Har idag ingen jgw-fil till min karta. Men, går det att få fram raderna som man behöver i jgw-filen om man anpassar kartan med hjälp av Google Earth? Därifrån kan man ju få ut kordinaterna till alla hörnen och rotation etc.

Edited 2014-10-22
2014-10-22

Det tror jag inte går.

Det bästa är nog bara att ha en manuellt uppladdad karta på hemsidan och sedan vänta till vi löst problemet med dessa kartor. Om man ändå vill ha en ny karta från Metria av andra anledningar så kan man ju köpa en med jgw-fil därifrån.

Personligen tycker jag att det funkar bra med satellitkartan som bakgrund i appen, men många användare vill ha samma karta som på hemsidan och det ska vi fixa. Det är ett klurigt problem bara.

2014-10-22

Har kartan inlagd med både jpg- och jgw-fil och har inladdat Androidappen 4.2.1, men ser ändå inte kartan i min surfplatta.

2014-10-22

Kjell: Jag ska kolla upp detta. Flera verkar ha problem.

Show 1 to 8