2014-10-20 Vad göra om man inte ser alla andra i appen?

Det finns olika anledningar till att man inte ser andra i jaktlaget:

1. Vid första användandet så frågar telefonen om Easyhunt får använda ens position. Om man klickar nej där (lätt hänt) så syns man inte för andra. Samma sak om man går in på Inställningar > Positioner och cirklar och klickar i att man inte vill bli sedd.

2. Naturligtvis måste alla vara påloggade. Man kan av olika skäl bli utloggad, tex på grund av att man varit inaktiv för länge tex 4 timmar.

3. Vid första användandet så frågar telefonen om Easyhunt får använda ens position. Om man klickar nej där (lätt hänt) så syns man inte för andra. Samma sak om man går in på Inställningar > Positioner och cirklar och klickar i att man inte vill bli sedd.

4. En annan felkälla är dålig Internetanslutning. Om det inte står 3G eller GPRS uppe i telefonen så har man inte tillgång till datatrafik. Då kan man varken få övrigas positioner eller skicka upp sina egna. Det räcker med att man får täckning lite då och då så man kan prata med servern ibland. GPRS räcker bra. Telia har generellt bäst täckning med GPRS, men det kan variera.

5. Det kan också vara något fel hos Easyhunt. Men för att kunna åtgärda detta behöver vi få en felrapport till [email protected] där det står

  • Email till den som tittar i telefonen.
  • Email till den som inte syns
  • Jaktlaget
  • Datum och exakt tid.

Utan denna info kan vi inte felsöka.

Edited 2015-11-23
2015-08-26

Har ni problem problem med att man inte ser andra i laget i appen? Här är lite info.

1) Appen skickar positionen till servern när telefonen har rört sig mer än 70 meter. När appen är i bakgrunden (t.ex. i fickan) är denna gräns 100 meter. Anledningen att appen inte meddelar sin position hela tiden är att vi vill spara på batteriet.

2) Positionerna för ens kompisar och hunden hämtas var 30e sekund. Hundens positioner lagras dock var 10e sekund men man får dem vara var 30e sekund.

3) När appen inte har kunnat meddela sin position till servern under 10 minuter visas ett frågetecken över personen. (på grund av dålig anslutning, avstängd app, avstängd telefon eller, avstängd GPS, eller att man inte tillåtit appen att använda positionsdata). Efter 1 timme försvinner man från kartan.

Om ni har prblem med visning av andra i appen så hör av er till [email protected]. Skriv gärna ned:
- Email till den som tittar i telefonen.
- Email till den som inte syns
- Jaktlaget
- Datum och exakt tid

2015-11-16

Ni som har Android och har problem att ni inte ser andra i appen: Prova att avinstallera appen och sedan installera den igen (senaste versionen). Det har fungerat för vissa användare.

2016-02-16

Hej
Dum fråga kanske "Samma sak om man går in på Inställningar > Positioner och cirklar och klickar i att man inte vill bli sedd."
“Inte vill bli sedd”? Är det samma sak som “Visa spår för: Mig själv”?

Använder Andriod.

2016-02-17

Hej Torsten,

Såvitt jag vet kan man inte “dölja” sig för andra genom nån inställning i appen. Den möjlighet att välja bort “visa spår för: mig själv” innebär bara att det inte blir några sträck på kartan där man befunnit sig.så har iaf jag uppfattat den inställningen. Jag ber Johan gå in och precisera.

Hur ser du förresten på behovet av att ha en “dölj mig för andra” funktion?

2016-02-18

Nej det går inte att dölja sig för andra genom inställningar i appen. Däremot kan man i telefonens inställningar hindra appen för att få reda på ens position och då kan ju varken andra eller man själv se ens position.

2016-02-19

Att dölja sig för andra i jaktlaget är ju lite rakt emot idén med appen. Men om man vill använda appen själv kan man ju alltid lägga till ett eget jaktlag utan andra medlemmar.

Show 1 to 7