2015-09-30 [iPhone+Android] Satellitkartan - webb VS app (m.m.)

Hej. Jag har märkt att det är två olika kartor som visas på hemsidan resp appen(det är defult-kartan jag använder), På webben är den prima, men i appen är det moln över halva marken, vilket gör den ganska värdelös. Finns det någon lösning annat än att ladda upp en egen karta?

Jag skulle också vilja föreslå en funktion i appen som gör det möjligt att stänga av platsinfo snabbt och effektivt via appen. Ligger denna på kan alla se varandras position även i vardagen (vilket alla kanske inte vill) och den drar också en väldig massa kräm från telefonen. Detta kan styras från telefonens inställningar men det är lite bökigt och lätt att glömma.
Gustav

Edited 2015-11-16
2015-09-30

Inte upplevt den skillnad mellan webb och app som du nämner Gustav men är däremot enig i att nuvarande bakgrundskarta till stora delar är obrukbar. Dels pga moln i vägen, dels pga väldigt låg upplösning bitvis. Easyhunt kanske kan skriva en rad om hur planerna ser ut för bakgrundskartan framöver? Misstänker att det är någon slags förbättring planerad? Kanske införa en bättre satellitkarta och därtill en möjlighet att växla till lantmäteriets terrängkarta som släpps gratis vid årsskiftet?

Håller även med i ditt andra önskemål Gustav, man bör kunna slå av sin gps i appen. I dagsläget går det att slå av platstjänster för Easyhunt för sig självt om man går in i iphonens vanliga inställningsmeny och söker upp inställningarna för Easyhunt där. Dock blir följden av det tyvärr att man loggas ut från appen så snart knapplåset varit påslaget, eftersom det verkar som att appen tolkar en som inaktiv och loggar ut en när man inte kommunicerar sin position till servern med jämna mellanrum.

2015-09-30

Platsinfo: Under “spår och cirklar” kan man ställa in hur länge man kan vara inaktiv innan appen stängs av. Då syns inte ens position. Om man vill göra det direkt kan man bara logga ut. Då syns man inte heller. Eller rättare sagt. Man får ett frågetecken på sig efter 5 minuter och man försvinner efter en timme.

Följande satellitkartor används:
iPhone: Apples kartor
Android: Googles kartor
Webben: Microsofts kartor

Man kan ha otur att man på någon av kartorna råkar ha ett moln över sin jaktmark eller att bilden är suddig just där. Lösningen idag är att ladda upp en egen karta. Instruktioner finns under Karta > Redigera > Skapa en karta.

Man kan också vänta. Lantmäteriet släpper terrängkartan fri den 1/1. Jag tror att vi då ska kunna koppla upp sig mot den så att alla kan få hela Sveriges terrängkarta. Jag vet dock inte villkoren för detta, tex om man får ta betalt för en tjänst som bygger på denna eller inte.

Det du skrev om att man loggas ut låter konstigt. Jag får kolla upp det. Men som sagt, man kan bara logga ut så syns man inte.

2015-10-01

Tack för infon johan!

Att logga ut (antingen omedelbart eller efter att inaktivitetstiden förflutit) löser problemet att man ser varandras position i vardagen. Men min önskan är att man även ska kunna vara osynlig trots att man är inloggad. Vi har bl.a. hundförare i jaktlaget som (kanske bara initialt) är lite motsträviga till att dela med sig av sin position, men samtidigt vill de kunna se sin hund. Själv sparar jag gärna in den batterikraft som positioneringen suger när jag sitter på pass och vet exakt var jag själv befinner mig – men jag vill fortfarande vara inloggad så att jag kan se hundarna.

Om/när ovanstående funktion införs bör man fundera på att separera “slå av gps” från “dela inte min platsinfo”. Man kanske vill kunna se sin position på kartan, utan att andra ser den.

Kolla upp det där med utloggningen. När jag inaktiverat platstjänster och telefonlåset gått på så är jag utloggad ur appen ganska så snart.

2015-10-13

Hej Ante

Problemet är att vi har så mycket att göra på appen så jag vet inte om vi ska lägga tid på en funktion där man kan “gömma sig” fast man vill kunna se hundarna och alla andra. Övriga i jaktlaget kommer ju få en felaktig bild av vilka som rör sig på marken.

Batteriförbrukningen är ett mer generellt problem. När man sitter still och skärmen är släckt så ska det dra väldigt lite batteri. Vi har optimerat för det och då pratar appen sällan med mobilnätet och satelliter. Förslag:

1) Slå på “Energisparläge” som finns i nya iOS.

2) Köp ett extra batteri. Du kanske har sett mail-annonserna från Heck-pack som säljer ett batteriskal med laddare och solpanel. Jag köpte ett och det funkar riktigt bra.

Vi vill inte ha för mycket inställningar i appen. De flesta är inte så insatta och kommer ställa in den fel. Vi vill ha en app som är som en iPhone som alla fattar. Dessutom har vi trångt i appfabriken.

2015-10-13

Dessutom tror jag att 95% av alla användare skulle glömma att ställa appen i energisparläge när man sätter sig på pass, inklusive mig själv.

2015-10-13

Hej.

Förstår att det är mycket att ta tag i nu men i övrig blir jag lite trött faktiskt på argumenten och tillvaratagandet av synpunkterna.

En felaktig bild över folket i skogen har man oavsett. Det beror på 1) att er bakgrundsuppdatering inte fungerar som den ska, 2) alla i lagen använder inte ens appen, 3) man aldrig kan lita på att de positioner som visad i appen stämmer (det skulle vara livsfarligt att gå runt med det sntagandet!). 4) kan finnas övrigt folk i skogen.

Funktionen bör ju vara mycket enkel att implementera. Att du och andra skulle glömma aktivera den när ni står på pass är väl inte ett argument till att de som behöver den (bla på grund av att appen slukar batteri) inte ska kunna få nyttja den? Har man inget problem med batteritiden är det väl grattis till er, men min iPhone med 1800mah samt tillhörande batteriskal på 3100mah räcker nätt och jämt dagen ut (07-14) när jag sitter stilla på pass! Samma visa lördag-måndag helgen som var.

Blocket.se s app får statuera exempel. Tycker du den är krånglig? Funktioner gör inte en app krånglig, utan hur funktionerna paketeras! Tror dessutom långt fler än 5% skulle utnyttja funktionen. Både sv batteri och osynlighetsskäl. Det kan tex handla om hundförare som inte vill visa hur de genar i marken eller hur kort sök deras hund har.

2015-10-13

Det ena problemet vi har är att vi har en jobb-kö på cirka 24 månader på båda apparna. Någonstans i denna jobb-kö ligger att kunna redigera pass med Android, förbättra positionerna, cacha kartan. Därför måste vi sålla hårt i vad som ska utvecklas. Av alla förslag vi får in för både webben och appen hinner vi med kanske 5-10% och de vi väljer ut är sådant som vi tror att de flesta kommer att använda sig av.

Men åter till problemet: Om man sitter stilla på ett pass utan att öppna appen och batteriet tar slut på 6 timmar så är det något fel. När man inte flyttar sig från passet så vaknar GPSen bara 10 sekunder varannan minut och stämmer av så man inte flyttat sig. (Det är nog en förklaring till släpande positioner som vissa rapporterat). Jag tror därför att mobilkommunikationen drar mer kräm än GPSen.

>> Är det verkligen så att batteriet tar slut på cirka 6 timmar om man är en inaktiv passkytt som inte öppnar appen ofta?

>> Kan du inte bara slå av platstjänster under Inställningar > Easyhunt? Då lär väl appen inte få tillåtelse att aktivera GPSen antar jag.

Man kanske ska ha en sådan avstängningsfunktion, men jag skulle vilja ha analysen klar först. Om appen drar nästan lika mycket ström för en passkytt som för en hundförare så har inte vår energisparfunktion fungerat alls.

2015-10-13

Respekterar att ni prioriterar och jag tror du har rätt i att mobilkommunikationen drar mer än gps:en, även om det blir än värre tillsammans. Borde dock inte vara något mastodontprojekt så därför tycker jag inte ni ska avfärda förslaget omedelbums utan ta önskemålet på allvar tills vidare även om det inte är prio 1.

Batteriet räcker säkert betydligt längre om man nästan bara har mobilen knapplåst. Men halva vitsen med kartfunktionen är väl att man ska kunna följa drevkarlar och numera även hundar relativt live? Jag och flera passkyttar kollade kanske var 5e minut i helgen. Det dom helt självmant kom fram till i helgen, vilket överrensstämmer med mina tidigare iakttagelser, är att det verkar som att appen drar mer ström om man öppnar den var 5e minut än om man har den öppen konstant. Men även konstant öppen så slukar det (naturligtvis?) batteri. En hundförare som kör mest med astron benämnde batteriförbrukningen som att batteriprocenten “räknar ner”. Man ser ungefär 1% försvinna varje minut. Originalbatteret tar slut på ca 2 timmar om man kollar live (gör den det för Google Maps??).

Förmodligen skulle vi få betydligt bättre batteritid med bättre täckning, eftersom telefonen nu måste aktivera maximal sändareffekt varje gång det ska kommuniceras med servern. Det är därför önskvärt att minimera datatrafiken, vilket ni borde fokusera på framgent. En (delvis provisorisk) del i detta skulle vara att stänga av upptankandet av sin egen position. Kanske behöver den inte heller sändas ut så ofta som var 30sekund?

Ditt förslag om att stänga sv platstjänster har jag ju bollat med dig ett flertal gånger tidigare?! Har testat det och upplever något bättre batteritid då, men problemet är ju att man kastas ut ur appen efter en stunds knapplås! Finns väl inga positioner att bakgrundsuppladda då varpå man ofrivilligt loggas ut ur appen!

2015-10-13

En användare i vårt jaktlag har tidigare kört DoGPS trackersystem (android) med live positioner på hund med sin egen GPS position också synlig för sig själv. Den tar en bråkdel så mycket kräm säger han (på samma marker/mottagning!). Hans telefon räckte med råge en hel jaktdag då, medan han nu får ladda den så fort det blir paus osv.

2016-02-13

Nån fler som noterat en avsevärd förbättring av (Apples) satellitkartan i iPhone-appen? Har Apple uppgraderat från satellit till flygfoto?

2016-03-24

När kan man flytta passen med appen och Android telefon

2016-03-24

Bra fråga. Jag har nog lovat ett datum tidigare som vi inte kunnat hålla. Jag hoppas att vi får till det innan sommaren eller åtminstone innan 1e oktober, men kan inte lova det. Just nu betar vi av det mest akuta och har inte hunnit planera apputvecklingen. Det enda jag vet är att det kommer bli mer fart på apputvecklingen än det varit det senaste halvåret. (Ursäkta politikersvaret).

Show 1 to 13