2015-10-07 [iPhone+Android] Felaktiga och uteblivna positioner från andra jägare

Hej. Har testat appen i mobiltelefonen och kan se att gps’en slutar att fungera efter ett tag när skärmsläckaren stängt av skärmen. Det blir ett rött frågetecken på kartan för den användaren. Har provat flera telefoner och ser lika resultat. Skall det vara så att telefonen uppdaterar sin status var den är någon stans när man öppnar tex appen ?

Jag tycker inte att det borde vara så. Gör jag något fel eller har jag inte slagit på något i telefonen ?
Plats angivelsen är på för jag ser att “den blå pricken ” rör på sig när förflyttar mig.
Har provat iPhone olika samt äldre Androidtelefoner

Edited 2015-11-16
2015-10-08

Nej det ska inte vara så. Jag tror att det kan bero på någon inställning i mobilen. Jag jagade med appen i fredags och såg allas positioner utan frågetecken under hela jakten. Om täckningen är för dålig så att telefonen inte kan prata med nätet så kan det bli så.

Kan du testa hemma med bra täckning?
Någon annan på forumet som vet vad det kan bero på?

2015-10-08

Hej,

Det jag kan tänka mig är att du har felaktiga inställningar för bakgrunduppdatering. För iPhone ser du detta genom (iOS 9.02):

Inställningar -> Allmänt -> Bakgrundsuppdatering

Dock verkar inte Easyhunt synas i denna lista, men du bör kolla så att bakgrundsuppdatering är aktiverad iaf. On/Off längst upp.

Annars verkar det ju skumt eftersom den fungerar när telefonen är aktiv.

//Emil

2015-10-08

Jag har samma erfarenhet som Göran Staffas. Vi har ju också mailat om detta tidigare Johan (tillsammans med användaren Jonas).

2015-10-08

Hej kollade detta igen imorse då fungerade det ok.
Hade inte gjort någon inställning
Provade med iPhone 6 iOS 9.0.2, iPhone 4 iOS äldre, Android äldre

Märkte även att systemet låg nere igår innan jag skrev inlägget ( ca kl 19-20)
kan systemet startats om och detta löst mitt problem?
//Göran

2015-10-08

Hej
Nu är det lika igen
Jag har en telefon extra med mig i bilen idag för att kolla
Imorse fungerade det. Nu efter 1300 så verkandes ha hängt sig
På min “extra” telefon står den still fast den följer med mig i bilen.
Sista platsen den är på är där skärmen är påslagen.

//Göran

2015-10-11

Hej
Jagade i lördags med en iphone på min hund och en iphone på mig, min position ändras konstant men min hund har en kraftig fördröjning som irriterar ganska mycket, de där 30 sekunderna kan bli flera minuter. Jag har stängt av skärmlås så hundens telefon alltid är på.
Bygger dogtrackern på samma system?
Om det är så skulle det vara bra att veta för att istället ha möjlighet att satsa på en Garmin istället.

Hittar inga inställningar på min iphone och uppdateringshastighet. Såg i forumet att det skulle gå att välja 10 sek.

Att använda easyhunt på jägarna för positionering är kanon men nu idag verkar det inte vara tillräckligt stabilt för hund och hundförare. Tex när min telefon går ner i skärmsläck och jag öppnar appen igen så vill appen många gånger skicka iväg fellmeddelande då det uppstått något fel, och sen måsta jag logga in igen.
Jobbas det något på uppdateringsfrekvenser?
Är det skillnad på dogtracker och mobiltelefon i detta system?
Känner ni att det är mer problem med iphone vs android så det beror på fabrikat?

Andreas

2015-10-11

Hej Andreas

Easyhunt Dog Tracker uppdaterar servern med sin position var 10e sekund.
Användarna (telefoner med app) uppdaterar servern med sin position var 30e sekund.
Användarna tar emot info om alla andras positioner samt hundarnas positioner var 30e sekund. Alltså får man var 30e sekund de tre senaste positionerna. Poängen med detta är bara att spåret blir mer exakt.

Vi vågar idag inte börja uppdatera oftare än var 30e sekund eftersom det skulle dra mer batteri. Vår app drar faktiskt något mindre batteri än Google Maps (enligt mina egna tester) men ändå så drar den mycket.

Det verkar vara problem med den telefon som sitter på hunden idag. Mitt förslag är att du köper en Dog Tracker och testar. Det är 30 dagars öppet köp.

Själva hundpejlen verkar fungera perfekt. Vi har dock ett antal felrapporter om att positioner inte alltid är aktuella. Vissa av dessa rapporter beror nog på dålig täckning, men det verkar dock som vi har problem när telefonen går ned i skärmsläckarläge (vilket hundpejlen aldrig gör). Detta kommer vi att testa och felsöka. Det är “bara” mjukvara, vilket betyder att det kan fixas.

Jag tar även med din beskrivning i en felrapport nu.

Säg till om detta inte var tillräckligt bra svar.

Johan

2015-10-12

Hej Johan

Tack för snabbt svar. Jag kommer provköra någon mer jaktdag. Ser gärna att vi användare själva tar beslut om uppdateringshastighet. Sedan om jag kan välja att trycka på ikonen eller bara göra en inställning spelar inte någon roll. Det är vid vissa tillfällen på jakten som 30 sek plus fördröjning är för lång tid. Vid dessa tillfällen står man och toktrycker på telefonen för att se var hunden tagit vägen. Det kan vara i närheten av vägar järnvägar, påsjutna djur. Att då få exakt positionering omgående är viktigt.

Jag kan tänka mig att jag kanske kräver lite för mycket. men men man kan väl försöka.

Tack

2015-10-12

Hej Andreas. Jo, man skulle kunna ha en knapp som gjorde att appen hämtade positioner var 10e sekund, dvs lika ofta som hundpejlen meddelar position. Den inställningen skulle kunna vara i 5 minuter och sedan går appen tillbaka till var 30e sekund för att spara batteri. Jag vill helst inte ha en fast inställning på 10 sekunder. Många kommer välja 10 sekunder för att det är “bäst” och sedan blir de sura för att batteriet tar slut.

Vad tror du om denna lösning?

2015-10-12

Hej igen
Jaaa, mycket bra. Om det är möjligt så ser jag mycket positivt på det hela. Kanske tom köper en tracker till hunden.
I övrigt så tycker jag det nya informationsflödet är kanon, med tex påminnelser för att lägga in jaktrapporter.

Kör hårt!

A

2015-10-13

Hej Alla
Har provat i dagarna 2 under Älgjakten i Dalarna. Jag har sett att det kan vara beroende på Telefon modell också.
Vi har 2 st som har Android telefoner. När deras skärmsläckare slår till flyttas dom till en helt annan plats ca 2 km åt ett annat håll. När dom tittar på telefonen/appen hoppar dom tillbaka i position osv. ( PrtScn på detta finns taget från min telefon som jag kan bifoga om önskemål finns )
Jag och några andra har Iphone och vi sitter kvar på samma ställe hela tiden, dock kan man se ibland att ett rött frågetecken kommer upp då ex mobiltäckning försvinner. Hos de finns markeringen kvar på positionen där dom är och frågetecknet försvinner när mobiltäckning uppnås igen.
Sedan har jag 2 st markerade hundförare där en flyttas efterhand men inte med 30 sec mellanrum utan det kan gå minuter. För en uppdateras inte position förrän han öppnar telefon ( Troligtvis bakgrundsuppdatering, har startat om bakgrundsuppdateringen ikväll.)

Jag tycker att lösningen med ett personligt val och uppdaterings hastigheten är ett bra förslag. ( Passskyttar som sitter en längre tid behöver inte tex uppdateras var 30 sec utan längre kan vara bra för att förlänga batteritiden )
Själv startar jag appen före 07:00 på morgonen och tittat ganska frekvent och när vi slutar jakten idag vis 14:00 hade jag 20 % kvar ( Iphone 6+)
Hundföraren har en äldre Iphone 4s men övrigt ren men tittar inte på telefon alls ( har den i fickan )
han startade appen vid ca 0715 och batteriet tog slut alldeles före 1400 ( inställt på 8 tim)

//Göran

2015-10-13

Tack för feedback Göran. Jag får ta med mig detta till utvecklarna. Några punkter:

1. Är det någon som har testat att köra med Energisparläge på nya operativsystemet till iPhone?

2. Som jag skrivit tidigare, appen drar mindre batteri än Google Maps. Därför tror jag inte vi kommer så mycket längre med energieffektiviseringen. Därför rekommenderar jag ett extra batteriskal, alternativt att man kan ladda telefonen i ciggutaget på lunchen.

3. Det ska dra mycket mindre energi när man sitter stilla på pass. Stämmer inte det med era erfarenheter? Då måste man såklart jämföra med samma telefon och på samma mark (ju längre ifrån masten, desto mer drar en mobil)

4. Ja tack, du kan maila skärmbilden till [email protected] tack.

2015-10-13

5. Kan du kolla upp vilka telefoner och Android-versioner som de hade där positionen flyttades?

2015-10-13

Vad gäller de Androidtelefonerna som flyttas vid viloläge så är jag ganska säker på att de flyttades till närmsta mobilmast. Stämmer det Göran? Det beror i så fall på att GPSen vilar och man endast positioneras med AGPS dvs mobilnätet.

Inte testat energisparande på nya iOS. Däremot kan jag bara understryka att appen formligen slukar batteri. Troligtvis ofantligt mycket mer för oss som bara har 2-3 pluppar EDGE än nere i Stockholmstrakten Johan. Jag klarar mig nätt och jämt en full jaktdag med mitt batteriskal vilket ger en total batterikapacitet om 4900 Mah....samtliga hundförares telefoner dog efter halva dagarna i helgen trots att de inte tittar så ofta eftersom de också har Astro. Med tanke på att dog trackern drar ca 300mah per dag i samma område kan appen vara långt ifrån energieffektiv? Kanske effektiv utifrån hur den arbetar, men kanske man måste se över hela arbetssättet i grunden.

Det här med bakgrundsuppdateringen av sin position verkar fungera väldigt bristfälligt. Easyhunt finns ju inte heller med i iPhonens lista i inställningar som en av de appar som använder bakgrundsuppdatering? Det verkar märkligt?

2015-10-13

Jag kör endast med Iphone och har länge undrat vad ni menar med bakgrundsuppdatering?
Hittar inte mycket inställningar att göra till appen mer än cirklar och spår. Någon får gärna förklara vad detta innebär.

Andreas

2015-10-13

Hej Andreas,

Det i vart fall jag menar är att appen skickar (och hämtar) positioner även om man har telefonen knapplåst/vilande eller om man har en annan app öppen. Det fungerar inte riktigt som det ska i dagsläget och är en delförklaring till varför din hunds telefon inte fungerar så bra som hundpejl.

Alla inställningar för en app hittar man inte i själva appen. Vissa mer grundläggande inställningar hittar man blandi telefonens allmänna inställningar. Under inställningar>allmänt i iphone finns bla en meny som heter “bakgrundsuppdatering” där man kan tillåta/neka detta för olika appar. Bifogar en bild på hur det ser ut. Det knepiga är att Easyhunt inte finns med i denna lista över bakgrundsuppdaterande program..

2015-10-13

Att Easyhunt-appen inte finns med i listan över bakgrundsuppdaterande program kommer att fixas, troligen under november.

2015-10-14

Ok
Nja bakgrundsuppdateringen hittar jag nu i båda mina Iphone4 och de är noterade som på. Tror inte att det har med denna inställning att göra. Jag har min hunds Iphone i ett läge att den aldrig går ner i skärmlås utan när han jobbar så är telefonen upplyst, fullt på. Jag har upptäckt att när min telefon går ner i skärmlås så tar det tid att hämta min position och självklart min hunds. Bakrundsuppdateringsläge PÅ. När jag öppnar telefonlåset så får jag ofta felmeddelande och telefonen vill sända felapport. Då tar det tid att hämta igen positionerna.

Körde med mina telefoner i knät i bilen imorse och det stämmer ganska bra med de där 30sek intervall som det är tänkt att uppdateras, hade ändå inte så bra mottagning efter vägen och som sagt satt i bilen. Markeringarna kommer inte ikapp varandra så ofta men så går det lite fortare med bil så klart. Vi korsningar tar det de där 30sek igen för att komma hyfsat ikapp.

Jag kommer prova mer med att ha även min telefon i samma läge som min hunds, alltså ingen skärmsläck eller viloläge så ska vi se om det blir stabilare.

Andreas

Dock jagar vi nära vägar och hunden hinner långt på 30 sekunder :-)

2015-10-15

Hej
Ville rapportera hur det gick idag med mina Iphones 4!
Troligen finns det inte gps mottagning här i Södermanland tillräckligt för att använda appen i telefoner. Det går överlagt segt och uppdateras inte så bra igen ( inga telefoner har knapplåsfunktion på ). Jag vet inte hur många felrapporter jag skickat in från appen idag, ofta när man zomat in i kartan. Det måste man för övrigt göra för att se spår. Det har jag lärt mig nu. I första zomläget syns inte spår.
Appen stängs av och släcker ner ibland.

Slutsatsen blir tyvärr att det är för instabilt system hos oss för att använda för min stöthund. Det kan mycket väl bero på mina telefoner eller abonemang eller mottagning.
Systemet fungerar bra för att hitta till pass men inte för att följa hund hundförare där snabbt agerande krävs.

Det kanske går bättre med android. Eller nyare Iphone.?

2015-10-15

Hej Andreas. Alltför många användare har rapporterat problem med inaktuella positioner. Vi har inte fattat förrän nu att detta är ett stort problem. Vi kommer att storsatsa på att få detta löst. Det är bra att ni rapporterar iakttagelser om när problemen uppstår så har vi mer info till analysen.

Jag jagar i Sörmland med dålig täckning. Det funkar bra med passkyttar men jag har inte hunnit köra hundpejlen i år ännu.

2015-10-17

Hej Johan och Alla andra
Jag kört Appen en hel vecka och mitt jakt lag är överlag väldigt nöjda med appen i grund. Det finns det saker att utveckla vidare.

Jag använder en nästan ny IPhone 6 + och jag kan jaga mellan ca 07:00-14:00 med frekvent tittande och jag har ca 20 % kvar vid 14:00
Provade att ställa telefonen i Strömsparläge och med detta försvinner bakgrundsuppdateringen ( gör inge då jag sitter på pass ) Batterikapaciteten förbättrades inte mycket 25-30% kvar efterjaktslut 14:00.

En hundkarl använder en återställd tom IPhone 4S som gps och batteriet räcker hela dagen. Dock verkar den låsa sina positioner av olika anledningar ibland med den kommer igång senare ( igår låste den sig ca 2 tim ). den har både låst sig vi bra och dålig mobiltäckning.
Den andra hundkarlen använder en IPhone 5 som jag har provat att starta om bakgrundsuppdateringarna på men inte gjort någon skillnad. Han måste öppna telefonen för att den skall positionera sig.

Jag har upptäckt att det är bara IPhone lurarna som får ett rött ( ? ) när don hamnar utanför täckning ( Ingen Service ). Men positionen är kvar och dom förflyttar sig inte som Androiderna.

Android mobilerna som hoppar är en Samsung mini S2 modell (GT-i9195). Andriod-Version 4.4.2 och en Sony Experia ny modell samma Android Version båda två hoppar ( byter position ) när skärmsläckarläget slår till. Har provar på dessa att avaktivera bakgrundsuppdateringarna och plats men dom hoppar tillbaka till en position som är lite olika men i områden kring större riksvägar mellan mobilmaster typ ( PS Johan jag kommer att skicka prt scn på dessa på mail )

Appen gör det trots allt lättare att se och följa jakten samt att som jaktledare hålla koll på Passkyttar / Hundkarlar / Hundar
( Radion som är kommunikationsmedlet NR 1 alltid och även där finns det dom som inte har hörbarhet).
// Göran

2015-10-17

Hej Göran
Instämmer, appen är ett väldigt bra på flera saker, tex att hitta till rätt pass är helt suveränt. Man får bara vänta lite ibland för positionering och ev loggas man ur. Men alla hjälpmedel som förbättrar säkerheten och trivseln i jakten är positivt.

Andreas

2015-11-16

Hej alla,

Vad gäller problem med att få nya positioner från personer/telefoner som har appen i “bakgrundsläge” så arbetas det febrilt på att lösa det problemet. Detsamma gäller det faktum att android-användare flyttas till närmaste mast när de kör i bakgrundsläge.

Show 1 to 24