2010-10-05 Vilken hund för rådjursjakt?

Jag skall skaffa min första hund. Jag jagar rådjur på en 250 hektar stor skogsmark. Vilken hund ska jag leta efter? Tax, Basset Griffon, Beagle, Drever eller något annat? Vad ska man tänka på?

2010-10-27

drever,då har du stor möjlghet att jaga hare och räv också.

2010-11-03

Hej! Med tanke på markens storlek så kanske du ska titta närmare på
basset. Som oftast inte hänger i lika länge som ex drevern
har haft bägge sorterna och bassetten har inte alls lika stort sök och så brukar dom oftast släppa när djuret drar på långskjuts. men alla hunar är ju även dom individer. Lycka till vad du än skaffar för hund!

2010-11-19

Hej själv jagar jag med Jack Russel allt från Änder till älg driver Räv, Rådjur viltsvin.
Det är en liten och behändig hund men man måste visa vem som bestämmer så blir dom inte ilskna och bitska.

2010-11-19

Hej Kristina. Jagar själv med Basset Griffon och har gjort så i 15 år. Trevliga familjehundar samtidigt som dom är suveräna jakthundar. Den förra basseten vi hade körde drevtider på runt halvtimmen. Den nuvarande, en något större hane, ligger på drevtider runt timmen. Dom jagar förstås rådjur först och främst, men har inga problem med varken hare eller räv. Den nuvarande jag har jagar även dovhjort riktigt fint. Alla hundraser har säkert sina för- och nackdelar, men det här är en ras jag verkligen kan rekommendera. Lycka till med hundköpet.

2010-11-20

Kolla även på wachtel!! Lagom stor mark för en kortdrivare samt underbar hund att ha hemma. Jag har två wachtlar och är riktigt nöjd. De jagar allt från hare till älg och kommer väldigt bra tillbaka till dig ingen dötid att leta hund på grannmarkerna :) Jagar 5-30 minuter.
Kolla http://www.wachtelhundklubben.org

Edited 2010-11-20
2010-11-21

Vill nog påstå att marken är för liten för en drever.
Den vi hade jaga lika mycket på grannarnas mark.

2010-11-21

Basset Petit eller en Basset Fauve råder jag dig till att kolla närmare på! Lycka till med framtida hundköp!

2010-11-22
2010-11-22

Självklart ska du ha en drever. Oftast ett säkert kort. Varför riskera att få en värdelös hund genom att köpa något annat?

2010-11-22

Precis som Fagerhult så finns det jägare som bara kan stövare, drever och jämthund, resten är bara ett bihang tydligen :P Men faktum är att det krävs minst 100 Ha för en drever. Kan så vara men för den aktuella marken som är 250 Ha så passar en basset bättre. Speciellt om markerna är viltrika. Roligare med flera drev på en jaktdag än ett drev av en långdrivare som håller på hela dagen utanför området. Sen vågar jag påstå att valet mellan drever och basset är som natt och dag. Läs på och välj själv vad som passar dig och dina marker bäst. Jag själv gillar att jaga och inte vänta, därav en basset petit

2010-11-22

Välj taxen!
Inte bara för att du nämner den först, utan för att taxar är fantastiska både som jakthund och familjehund. En stor hund i en liten förpackning! dreven går lugnt och fint och rådjuren blir inte speciellt stressade och kommer därför lugnare i pass än med mer långbenta hundar.
Lycka till!

2010-11-25

Har både drever och tax, Välj Drevern för vacker musik i skogen kanske kan bli ett har drev också vem vet !

2010-11-29

Ska du jaga rådjur ska du ha drever. Tycker du bättre om tax eller basset så ska du ha det.
Det är viktigt att man tycker om sin hund. De flesta hundar är otroligt duktiga i husses ögon och ingen hund är så bra som den som varit död ett par år. Du får gärna låna en drever och jaga mede en helg. Notera alla egenskaper är inte nedärvda en del är förvärvade.

2010-11-29

Tack alla för alla råd! Det var nyttig läsning. Nu är jag fortfarande förvirrad men på ett högre plan..

Jag borde varit tydligare angående ytan på marken. Det är 250 Ha, men man kan egentligen bara jaga på halva ytan eftersom arronderingen är lite konstig, dvs 125 Ha är jaktbart.

På en sådan liten mark så tror jag kanske att jag får välja bort drever och kanske beagle. Jag har i alla fall bestämt mig för en långsamt drivande hund.

Jag hade nästan bestämt mig för en tax för jag gillar när det buktar trångt, men så vräkte snön ner. Visserligen ska jag inte köpa hund förrän till våren, men man blir ju påmind om detta med snödjupet. En basset har ju lite längre ben.

Vad säger taxägarna? Om man bortser från hur det har varit det senaste året som ju varit extrem vad gäller snödjup, brukar ni kunna jaga med era taxar ända till den 31e januari? Jag jagar i Mälardalen.

Som sagt, tax eller basset griffon blir det. Men vilken?

2010-12-01
2010-12-01

Kristina,

Har själv en Basset Peti Griffon och måste säga att från Din beskrivning av jaktmarken så är valet självklart ! Köp en Basset P G Jättetrevlig familjehund och sällan drev över en halvtimme !

Lars

2010-12-01
2010-12-01

Köp en Wachtel, världens trevligaste hund hemma och sedan en jäkel på att jaga, jagar precis allt från räv till vildsvin o Älg och Rådjur, du har hunden med dig hem och lagoma drev på din mark.
Sedan är den mycket duktig apportör och jaga änder i en tät insjö med Wachtel är riktigt roligt kan jag lova, den driver i vattnet (kör upp alla änder i luften) och sedan klarar den bra eftersök med apport (med lite träning förståss)

/Rolf
PS! Lycka till

2010-12-01

Hej Kristina!
Kul att du ska köpa hund.
Med tanke på att marken inte är så jättestor så skulle en Basse Petit passa. Ska du skaffa tax så föreslår jag en släthår, vilket hindrar att det fastnar en massa snö som det kan göra på en strävhår.
En aspekt till som jag tycker är viktig är att man kanske inte ska jaga vid för mycket snö och kyla, drevdjuren har inte så lätt att kompensera med mat och vätska som hunden som har en mat och vattenskål att komma hem till.
Lycka till med vad du än väljer...skriv nån rad vad det blir =)

2010-12-02

Hej Krestina. Jag skulle föreslå släthårig tax. Själv har jag 5 st av korsningen tax/drever. Två är strävhåriga, Tre släthåriga. När det är barmak jagar jag med strävhåriga, när sen snön kommer tar jag släthårig, Snön fastnar inte lika lätt som på strävhårig.Du får lycka till med din nya familje medlem vad du än väljer. mvh johan

2010-12-02

Hej Kristina vill du hämta hunden i grannkomun drever eller tax. Ta en petit basset så kommer du hem till kvällen.
lucka till Ulf

http://www.morkaskogs.se/

Edited 2010-12-03
2010-12-03

Hej Kristina!
Med tanke på arealen köp tax slät eller strävhårig av bra jaktstam (mao mycket sejch i stamtavlan) då vet vad du får.En tax som inte jagar är det få av. Håller med Björn. Om taxen inte kommer fram så har man igentligen stopp för jakt med drivande hund.Dessutom kan taxen ge dig långa fina drev eftersom de är lite envisa och det är ju bra om man exempelvis inte har väldigt täta viltstammar.Skulle den bli för ihärdig är det sällan problem att återbörda den till husse o matte eftersom drevfarten är låg.Och en mycket god kompis i tv soffan efter jaktdagen är det.

www.jamthundar.com
Åskbergets Kennel

Edited 2010-12-03
2010-12-05

Har jagat med Basset i femton år o vill man ha bra skall o mycket bukt så passa dom perfekt men börja bli lite långdrivare nu så kolla drevtiderna på andra kullar..Men ras är ingen garanti får den hund man förtjäna..

2010-12-14

Tack för alla råd. Det blir en Basset Griffon. Man måste ju bestämma sig någon gång. Ska bli kul!

2010-12-14

Hej Kristina.
Ser att du fått många svar och råd. Jag själv har sedan ca 15år bara blandrashundar, har haft Basset Griffon/ Tax vilket var lyckat. Nu har jag två blandras Tax/Derver som jag är nöjd med har även fått en kull valpar som alla jagar fint. Ofta är blandras mycket snälla och tillgivna och jag har aldrig varit till veterinär på grund av sjukdom med någon av mina hundar. Men har du bestämt dig för en Basset så tror jag att du får mycket nöje av den, det är en trevlig hund.
Mvh Leffe.

2010-12-26

Grattis till ett bra val Kristina! Kan lova att du inte blir besviken :) Lycka till med hunden.

2010-12-28
2010-12-28

Ta och kolla basset artesen normand en som både hörs i skogen och är bra på att komma tillbaks

2010-12-28

Hej Kristina det är sant som dom skriver att en basset tar sig fram i lite mer snö än en tax. Sen kan ju taxen vara en riktig långdrivare, vår förra tax drev uppåt 9 timmar ibland.

2011-01-04

Måste också säga Wachtel där har du en kanon allround hund.
En underbar familjehund men enorm jaktlust. Har jagat med wachtel i snart 20 år och kan inte tänka mig något annat. Har skjutit allt från hare, rådjur vildsvin älg kron och dovhjort. fasan på stånd till gris på stånd. älskar vatten, samt bra eftersökhund med mycket skärpa. ja det är lätt att bli lyrisk när man tänker på alla härliga jaktminnen. men enligt mig måste du väga in markens beskaffenhet och vilttäthet och inte glömma att ditt beslut måste du kanske leva med i 15 år.

Sä varför chansa välj Wachtel ;)

2011-01-07

Jag jagar med Borderterrier sedan 20 år och Bordern är ett alternativ som passar in för det mesta kanske just på mindre marker ( en liten Wachtel ). Drevtider 10-20min och jagar allt . Benen är också lite längre så den klarar djupare snö än en tax och håller otroligt bra kontakt , snabb återgång .Otroligt trevliga familjehundar lättlärda och barnvänliga . Jag släpper aldrig i gryt det finns andra terriers för detta . Använd rasklubben för råd så att det är skalldrivare i stamtavlan .
Lycka till .

Show 1 to 32