2013-02-24 Jaktkartan på webben

Någon som vet:

  • Fungerar kartfunktionen full ut nu så det är någon idé att köpa in en karta och börja bygga upp det vi vill ha?
  • Det står att filformatet på kartan skall vara JPEG men i inmatningen står det JPG/JWG. Är JPEG och JPG lika?
  • Det finns en valmöjlighet i inmatningen om vilken procent transparens det skall vara. Vad menas med detta och vad skall man välja?
  • Det står även att t.ex. passkoordinater skall skrivas in med WGS84. Vilken variant av WGS84 skall användas (det finns dec., g/m, g/m/s)?

Tacksam om någon kan ge ett svar
/Kjell

2013-02-27

Hej. Ja, kartfunktionen funkar bra nu. Jag kör den för tre jaktlag och det funkar utan problem för mig. Det kan alltid finnas diverse problem som dyker upp för olika webbläsare, men då får man felanmäla det på [email protected].

JPEG och JPG är samma, men vi ska ändra texten till JPG för att undvika missförstånd. Tack. Det finns två varianter:

Om man tex köper kartan på Metria så får man med en JGW-fil (koordinatfil) som gör att man kan ladda upp kartan exakt där den ska vara automatiskt. Vi rekommenderar detta.

Har man ingen JGW-fil så får man passa in kartan manuellt. Det funkar men det blir inte exakt på metern när.

Välj 0% transparens. Man kan tex ha 20% transparens vilket gör det lättare att passa in en karta om man gör det manuellt. Då ser man den underliggande kartan bättre.

Det ska vara WGS84 decimalt format som tex Longitude: 17.10046 Latitude: 58.97319. Vi ska förtydliga det.

Edited 2013-02-27
2013-03-04

Hej
Kan man på den kartan rita in gränserna för marken (och passen, förstås)?
MVH
Björn

2013-03-04

Hej!

Jo, jag håller just nu på med det och det funkar.

2013-03-25

Hej

Karttjänsten under flik Karta ska funka bra nu, men har ni problem så fixar vi det. Maila till [email protected] i så fall.

Johan

2013-04-16

Hur gör jag nu. Tog bort den karta jag tidigare hade inlagd genom att trycka på det röda krysset. När jag sedan skulle ladda in den nya bearbetade kartan så råkade jag använda “Ladda upp bild” i stället för “JPG/JGW” vilket inte var bra. När jag sedan försökte radera den så fanns inget rött kryss mer. Vad hände?

2013-04-21

Om man ska sudda en karta som är uppladdad som en vanlig bild utan jgw så blir bilden som vilket objekt som helst tex ett pass. För att sudda en sådan bild så går man till redigera och klickar på någon av de gula plupparna i hörnet på kartan så de blir blåa. Då visas ett svart kryss uppe i menyn och då kan man radera kartbilden.

Show 1 to 7