2013-03-20 Egen utskrift av kartor

Vad gäller den egna utskriften av kartor finns mycket övrigt att önska. Som det är nu så skrivs bara en skärmbild ut, och som jag har testat på ett A4, endast på den övre halvan av arket. Blir inte alls bra. Samma funktion som finns för beställning av tryckta kartor, val av stående eller liggande och möjlighet att zooma, vore önskvärt.

2013-03-25

Hej Kjell,

Detta är lite svårt för oss att få till för det blir väldigt olika i olika webläsare. Vi jobbar dock på det. Val av stående / liggande ska man dock kunna göra i webläsarens utskriftsfunktion. Det funkar för mig som kör Chrome.

För tillfället kan kartan bara zoomas stegvis så det blir svårt att få exakt rätt inzoomning, men detta bör vara åtgärdat om 2-3 veckor.

Johan, Krut

2013-03-25

Hej Johan!

Vad jag menar med stående/liggande är just den funktionen som finns på beställningssidan, där man utifrån ex. hela kartbilden kan välja vilket utsnitt man vill ha genom att lägga markeringsrutan precis över den önskade såten och där även kan bestämma om det skall vara stående eller liggande.
Zoomningen för att passa en A4 blir ju då beroende av vad jag bestämt med markeringsrutan.

Beroende på områdenas geografiska utseende, jaktmarken består ju av många såtar, så är det nödvändigt att kunna göra detta val för att få med det man önskar. Sen måste utskriften även kunna fylla hela A4:arket och inte bara den övre halvan. Jag använder just nu Firefox 19.0.2.

Var även in i i Google Chrome och testade hur det ser ut där, och inte heller där gick det att få en utskrift som utnyttjade hela A4:arket. Dessutom svårt att ställa in det man vill se och det var ju även som du säger stegvis, vore bättre steglöst eller i alla fall med mindre steg. Även här hade funktionen som jag efterlyser varit bättre.

Edited 2013-03-25
2013-03-28

I Chrome kommer det funka ganska bra så fort vi får steglös zoom vilket bör komma inom 2-3 veckor. I Chrome ser man vad man kommer skriva ut innan och man kan såklart välja mellan porträtt och landskap. Med lite pill kommer det gå att skriva ut.

Jag ser nu att i Firefox ser man inte förrän efteråt vad man skrivit ut. Då blir det klurigt. Jag tycker dock att det borde gå att täcka hela A4-arket om man zoomar in lagom mycket (tyvärr är zoomen fortfarande inte steglös) och sedan väljer “Landscape”.

Jag håller med om att det vore bra om vi kunde ha samma funktion som vi har för kartbeställningar. Jag ska kolla upp om vi kan ordna det, men kan inte lova något ännu. Dock ska vi se till att det ska gå att skriva ut kartan på papper på ett vettigt sätt oavsett webläsare.

Johan
Krut

Edited 2013-03-29

Show 1 to 4