2013-06-12 Stämmer ryktet att Jaktradio(155an) ger problem med ASTRO PEJL?

Hej!

Vi skall byta till 155or i vårt jaktlag och jag hör nu att dessa sänder på samma frekvens som Garmin Astro pejlen gör.

Detta kan tydligen ge störningar i jaktradion(när pejlen skickar sin position, var 5:e sekund) samt successivt försämrad räckvidd på Garmin pejlen (på grund av att den tvingas ta emot skyhög effekt från jaktradion som kanske ligger i fickan bredvid). Någon som har erfarenhet av dessa påståenden?

Är eventuella störningar uthärdliga?
... och blir alla drabbade, eller gäller det bara den som har en Astro på fickan?

Edited 2013-06-12
2013-06-12

Har aldrig upplevt det iaf. Kört med dem i några år.
Har Lafayette radio och kör ofta max uteffekt.

2013-06-13

Olika på olika 155or och även på olika Id på Garmin.
Har man problemen går det oftast att byta kanal på jaktradion till en som funkar.
Störningarna är otroligt enerverande om de uppkommer.
Värst i områden med många hundar och jaktlag såklart.

Jag märkte det tex när hunden var nära (100m) så började det brusa i 0,5sec var 5sec (garmin signal)

/Christian

2013-06-13

Vad jag vet så är det us modellen som stör på jaktradion (155). Kommer ett pipande ljud var 5:e sec.
Men vissa kannaler som inte ligger lika nära som astron us sänder ifrån funkar(tror det är kanal 1) kan ju vara lite störande eller spännande att höra jaktgrannarna prata. För de flesta som har us kör förmodligen på samma kanal!

2013-06-13

Ja nu är det väl inte bara us som stör utan det är skenerellt så, alla blir drabbade, jävligt enerverande, om det är uthärdligt är upp till varochen

2013-06-15

Störningar är verkligen irriterande, vad jag vet så störs de flesta märken/modeller av det men en lösning är gemensam.
Kör med pilot-ton så slår inte störningarna igenom

2013-06-15

Us modellen stör inte, det är den svenska modellen som ger störningar, frekvenserna ligger för tätt.

2013-06-15

I princip varenda jakt jag är på så har vi störningar från Astron. Det är olika vilka kanaler som är värst. Vi får ofta byta, men störningarna kan finnas på alla fyra öppna kanaler men olika mycket och jag har inte hittat något mönster. Som jag förstått så är störningarna på både svenska och amerikanska Astron men det vet jag inte.

Någon här skrev att problemet försvinner om man kör pilotton, men då gäller det att alla ska kunna hantera sina radioapparater, för det räcker med att det är en enda som inte hittar i de ibland helt obegripliga menyerna så får man köra öppet ändå.

Vid kanske var femte jakt så skruvar jag ned ljudet så det blir jättesvagt eller helt enkelt stänger av radion. Störningarna tar bort naturkänslan helt och hållet. Det är obegripligt att de inte har lyckats hålla isär frekvenserna på den svenska Astron.

2013-06-24

Har samma erfarenhet med den svenska enheten och framför allt kanal 2, har dessutom fått min Garmin utbytt till en helt ny på Garmins bekostnad då räckvidden blev skral trots att jag uppdaterat halsbandet med ny antenn. fick då en hint av min Garminleverantör om just detta med risken med att radions signalstyrka skall skada mottagaren i handenheten, det kanske var därför som inte Garmin kommenterade ärendet utan bara skickade en ny!

2013-07-01

Har själv haft både astro och 155 under ett antal säsonger och upplever bara störningar när hunden är inom 40-50 meter. Alltså inga problem så länge hunden söker och håller den sig inom 50 meter har man andra problem än störningar i radion! :-)

2013-07-02

Ja på kanal 2 har jag störningar ifrån garmin enheten mycket störande detta kommer inte ifrån halsbandet. Är det någon som har en lösning på detta?

2013-11-26

Glöm kanal 2 eftersom pejlen ligger på denna frekvens.
Vi använder kanal 156 och då stör pejlMOTTAGAREN radion så vi tvingas använda pilotton. Tyst och skönt i radion med pilotton, kan rekommenderas.

2013-11-26

Vilken är kanal 156? På de flesta 155or finns det öppen kanal 1,2,3,4. Åtminstone på min Icom.

Jag tycker som jag skrev ovan att det är problem på alla kanaler till och från. Ibland har jag stängt av radion för att få lite naturkänsla istället för en massa elekroniksurr pga Astro-störningar.

2013-11-27

Vi körde på 156,000 mhz (kanal 5) tidigare och då upplevde hundföraren som kör Astro Nordic mycket störningar i radion – så pass att vi bytte kanal till årets jakt. Vet inte om han upplevt att det blev bättre efteråt men vi har inte bytt nått mer i alla fall. Bara han som haft så kraftiga störningar, oklart om det beror på själva mottagaren eller om det har att göra med att han av naturliga skäl oftast befinner sig närmre hundens sändare än vi andra.

klasolof: Har du någon teori/förklaring till vad det är i mottagaren som kan störa comradion?

2013-11-27

Det är väl ett välkänt problem/faktum att Astron stör 155:or under vissa förhållanden och på vissa kanaler. Störande, javisst, men samtidigt tycker jag själv att det kan vara trevligt.... Eftersom jag inte har någon Astro själv muntrar det alltid upp när man börjar få intervallpip/brus med fem sekunders mellanrum. Det betyder ju att nåt är på gång mot passet. Dags att skruva på locket på termosen och vara lite alert....

2014-09-30

Länge sedan jag var inne på denna tråd ser jag...

Johan Easyhunt: 156,000mhz är JAKT 5. Först fanns ju bara kanal 1+2, sedan kom 3+4 och senast för några år sedan 5+6. Så nyare jaktradios har även kanal 5 och 6.

Johan Rastad: Intressant att det är handenheten som stör radion - någon som har en teori om hur det kan gå till? Jag har alltid uppfattat Astro-systemet som envägskommunikation från halsband till handenhet, utan möjlighet för handenheten att sända ut några signaler (utom väldigt svaga sådana då man tex lägger till ett halsband inom några meters avstånd.

Fasen också, PL-ton hade ju varit bästa lösningen....

2014-10-19

Hej!
2008 bestämde PTS ( Post och Telestyrelsen att vi skulle få laglig möjlighet att spåra våra jakthundar.
För att det skulle gå gå fort och lätt (även brist på frekvenser) upplät man då frekvenser på 2 metersbandet till detta.
Detta var också frekvenserna till jaktradioapparaterna på 155 Mhz.
Därför stör sändarna på hundarna en del 155-apparater. ( inte handenheten som bara pratar med med sändaren på kort håll för programmering)
Eftersom hundsändaren i vissa fall når Garminmottagaren på några km ( beroende på mottagarantennen) så kan den naturligtvis också störa en känslig jaktradio på långt håll. Det verkar vara olika på olika jaktradiomärken och naturligtvis på vilken antenn du har på radion.
Själv har jag en IcomF34 med skogsantenn och har absolut mest störningar på kanal 2, öppen kanal.
I vissa fall är ljudet näst intill outhärdligt, speciellt om man har typ Peltorlurar eller radiosnäckor, ibland någorlunda ok.
Synd att inte PTS kunde ta fram egna frekvenser för hundpejlarna.

Använd pilotton!!

2014-10-20

Hej
Det största problemet är att jaktradion kan “bränna” sönder förstärkaren i astron om man har dem för nära varandra, använd därför inte sele för både radio och astro då de kommer för nära varandra. Många astro har gått hädan p.g.a detta. Det går att laga men är svårt och kräver specialutrustning.
OBS!
Detta gäller även 31Mhz och om man byter antenn med astron igång.

2014-10-20

Är det så att förstärkaren kan paja även gäller 31 MHz? I så fall bör väl även Astro US (152 MHz) ta skada av 155mhz? Kan någon bekräfta eller dementera? Jag har tänkt att det måste röra sig om samma frekvens (astro nordic tsm med 155 MHz) för att det ska vara skadligt..

2015-09-17

Hej
Missat att följa tråden. Handenheten avger störande brus som kommer in på kanal 156. (Knappast CE godkänt!). Avlägsnas handenheten en meter så upphör störningen. Brukar ha pejlen på ena sidan kroppen och radion på den andra. Med pilotton går det att leva med problemet. Fördelen är att vi i stort sett är ensamma på kanal 156.
Kanal 2 på radion ligger på samma frekvens som Garmins halsband och pulsen var 5e sekund är jäkligt irriterande.
PTS måste ha hål i huvudet som gav 2 ny frekvenser till 155an men som alla gamla apparater saknar och lät pejlarna använde en av de äldre frekvenserna. Hade varit intelligentare låta pejlarna få de nya frekvenserna.

2015-09-27

DET ÄR STÖRANDE MEN SAMTIDIGT VET MAN ATT MAN
INTE ÄR ENSAM PÅ MARKERNA

2015-09-27

Nån som vet om T5/Alpha stör mindre än Dc50/320?

2015-09-29

Störningarna är inbyggda eftersom kanal 2 och DC40 kolliderar:
Frekvens (Mhz) – Kanal
 155.425 – Jakt 1
 155.475 – Jakt 2 (Garmin DC40 )
 155.500 – Jakt 3 (Även för marin radio, då kallad “L1″)
 155.525 – Jakt 4 (Även för marin radio, då kallad “L2″)
 156.000 – Jakt 5 (Ej enbart för jakt, kanalen används generellt för: “landmobil trafik med bärbar radiosändare”)
 155.400 – Jakt 6
 155.450 – Jakt 7 (?) (Allmän Walkie-Talkie max 0,5W(Garmin DC40/30 ))

Dessutom har jag både en 220 och en 320. Min 320 stör ut ena jaktlagets radio (31mHz) om man har enheterna inom ca 30-40 centimeter men det gör inte min 220. Den är förmodligen dåligt avskärmad.155:an lider bara av kanal 2 (om man använder DC40). Hur en T5 gör har jag ingen info om och har inte heller testat men jag antar att frekvenserna är tilldelade och att man inte kan/får använda andra frekvenser än vad DC40 använder. Kommer jag ihåg så ska jag testa hemma ikväll eftersom jag har både DC40 / T5.

F.ö. borde både 220, 320 och Alpha ha en sändare inbyggd och inte bara en mottagare eftersom man, på kort distans, kan både ändra ID och bl.a. tända lysdioder i T5-halsbandet (kräver 320 eller Alpha).

Kan bara hålla med det som redan skrivits, använd pilotton.

Edited 2015-09-29
2015-09-29

Alphan sänder ut sin position likt ett hundhalsband till andra Alpha enheter med. Jag kör själv med Alpha och T5 men har inga störningar alls på min Genzo 155mhz radio. Dock verkar Astro 320 med halsband (kommer ej ihåg vilket) störa väldigt mycket.

Jag kör med Genzo 155BT radio och andra som är i närheten har ibland sagt att min Alpha stör, men inte för mig.
Så verkar som det är skillnad från radio till radio med även om man kör samma kanal osv.

//Emil

2015-09-30

Jag har haft problem men enbart på kanal 2

2015-09-30

Leif och Janne: Vi har haft problem på kanal 5 och (fråga mig inte varför...!) bytt till kanal 4 men även där har vi problem med det DC50-halsband som används i laget. Vi kör utan pilotton eftersom vissa saknar den funktionen i sin radio.

Emil: Kanske kan skillnaden från radio till radio bero på hur sträng brusspärr man har aktiverad? Din radio kanske hör bruset men “sållar bort” det?

2015-10-01

Ante!
Det är min DC40 som stör, hur det är med din DC50 vet jag inte.
Däremot så stör inte T5 halsbandet när det kommer i närheten av min radio.
Handenheten behöver inte ens vara igång för att jag ska höra när min tik kommer nära mej, både bra och dåligt. Brus var 5:e sekund på både kanal 3 o 4 men det är helt ok för mej, det var värre på kanal 5.

2015-10-01

Ok – trodde du hade en DC50! Pilarna pekar alltså mot att T5 inte stör då...bra bra.

Show 1 to 28