2011-01-20 Jakttips: Åtelkamera för koll på älgstammen

Sätt upp en åtelkamera ca 5-7 m från en saltsten. På så sätt får du veta, och dokumenterat, vilka älgar som går på dina marker. Är särskilt lämpligt för att identifiera tjurar då hornen ser olika ut för varje individ. Om du gör detta under en viss period/perioder under varje år, kan du jämföra resultatet mellan åren. Kanske upptäcker du att ni har fler tjurar än vad ni tror och att trenden är ökande. Till skillnad från älgobsen räknar du inte samma älg mer än en gång under ett år.

2011-11-06

Har köpt en Acorn MMS 12MP BLUE från Kina. Halva priset jämfört med hemma.
Funkar skitbra men det gäller att ha mobiltäckning i skogen :o)
Funderar starkt på att köpa ett par till. Riktigt rolig nyttopryl!

2012-01-12

Har inte riktigt hängt med i debatten om åtelkameror . Var det inte så att det krävs tillstånd eller var man tvungen att sätta upp “varningsskyltar” ?

2012-04-10

Gällande åtelkameror/övervakningskameror måste man vända sig till länstyrelsen om man vill ansöka om tillstånd för att sätta upp en sådan på“laglig väg”.
Jag har själv kollat upp detta för att övervaka min bil + kamera på åtel men fick då svaret att om det inte är på tomten(husägare)så MÅSTE man ansöka , skog räknas inte som tomt.
Fick också svaret att även om du ansöker så är risken till 99,9% att du får avslag pga. ALLEMANSRÄTTEN! Det låter kanske knäppt men det spelar ingen roll om det är du själv som äger skogen.
I helhet så är detta en gråzon och jag har svårt att tro att det är så många som ens gör ett försök med denna ansökan. Personligen är min mening att om det nu handlar om allemansrätten och sunt förnuft så undrar jag varför folk ska gå förbi en saltsten eller IN på en åtelplats.

2012-04-11

I sak har smålänningen rätt i sitt inlägg.
I rättspraxis tittar man dock även mycket på hur kameran är uppsatt, och sitter den på så sätt att personer som kommer i närheten av kameran inte kan kännas igen(ie placera kameran lågt och nedåtvinklat) vidare är det “bättre” om kameran dessutom inte sitter på platser dit allmänheten söker regelbundet tillträde(ie stigar, vägar etc.).
Med andra ord är det betydligt allvarligare att ha kameran uppsatt på en vändplan, högt placerad för bilder som täcker stora ytor av denna. Lindrigare(men likväl ej tillåtet) är att sätta den mitt i en mindre gran-tätning som övervakar en råttfälla i närbild.

2012-04-13

En åtel eller planterad åker klassas som anläggning och därför gäller inte allemansrätten på dessa platser. Det är altså frågan om ett lagbrott att beträda en åtel utan tillstånd om jag fattat saken rätt. Därför friade rätten personen som hade satt upp en åtelkamera i ett fall för ett par år sen.

Show 1 to 6