2011-01-24 | Jakttips: Vakuumförpackare, bättre kött! | |
---|---|---|
JH |
Efter att ha pratat med en erfaren kock och styckare köpte jag en vakuumförpackare. Han berättade hur han numera gör med sitt viltkött, låter det hänga i 24 timmar och sedan styckar och vakuumpackar. Sedan låter han det ligga i svalt under en till två veckor innan han fryser det. Jag har egentligen inga problem att hänga kött men ibland är det bökigt om man är bortrest, för kallt eller för varmt där köttet brukar hänga. Gjorde slag i saken och köpte en mindre vakuumpackare, det bästa jag har gjort när det gäller hushållsköttet! Skjuter jag ett rådjur styckar jag dagen efter (brukar låta det hänga över natten i svalt rum ca 18 grader) vakuumpackar och sedan låter jag det ligga ca en vecka i kylskåpet innan jag äter eller fryser köttet. Skillnaden på mör- och saftighet är markant bättre mot hängmörat och jag upplever smaken som mildare och bättre. |
|
2011-02-21 | ||
Henrik Lindberg
|
Grattis till vinsten i tävlingen om bästa tips! |
|
2011-02-25 | ||
JJ |
Kul, grattis! |
|
2011-03-27 | ||
Nils-Ove Lindberg
|
Grattis och tack för tipset! |
|
2011-04-11 | ||
Henrik Norgren |
Nu blir det en pack.... |
|
2011-04-12 | ||
VS |
Jättebra tips, tackar!! |
|
Edited
2011-04-12
|
||
2011-08-20 | ||
Johan Axelsson
|
Tackar för tipset. Jag har tänkt köpa en så nu får jag göra slag i saken. |
|
2011-11-06 | ||
Erik Kernehed
|
Har beställt en men det tar tid att få saker från Kina ibland. Men den som väntar på något gott. |
|
2011-11-07 | ||
IP |
Jag köpte min vakuumpack på NIMA.se |
|
2011-11-07 | ||
Tommy Nordén
|
Intressant, det låter lite för bra för att vara sant, mörningsprocessen består ju i enzymenrnas nedbrytning av proteiner/bindväv och för att det skall fungera så behövs syre, men jag är nog ute och cyklar efter en snabb google-scanning, så jag får nog omvärdera detta. Jag är åsså sugen på en vakuumpackare, men om det funkar så blir den upprioriterad på önskelistan inför julen :-) |
|
2011-11-07 | ||
IP |
Jag har använt min i 5-6 år och det fungerar perfekt. |
|
2011-11-08 | ||
Jan Granström
|
Jag köpte en i höstas före septemberjakten. Det fungerar perfekt. Köpte på Electrolux Home de har även påsar av bra kvalitet. |
|
2011-11-16 | ||
magnus Gustafsson
|
Helt rätt jag har börjat tillämpa det i år efter en jakt i Finland och det är kanon resultat |
|
2011-11-19 | ||
GW |
I första inlägget i denna tråd redogörs för fördelarna med vakuum förpackning av kött som förpackas mer eller mindre ohängt. |
|
Edited
2011-11-19
|
||
2011-11-20 | ||
SC |
@ Gunnarw. Naturligtvis funkar det, men har köttet hängt färdigt (är färdigmörat) innan det vakuumpackas, ska det i frysen direkt. Annars riskerar du bara att köttet blir sämre. Vakuumpackning + kylförvaring ersätter hängningen, du ska inte göra både och. |
|
2011-11-23 | ||
GW |
Tack för svaret stenchristoffersson. Mitt egentliga problem är inte hållbarheten i frysen utan att jag upplever att kvaliteten på köttet varierar och i flera fall är köttet småsegt.Det första inlägget i den här tråden fick mig att tro att vakuumpackning skulle kunna vara en lösning, men som jag ser det nu så är det ingen lösning på problemet eftersom jag får köttet färdighängt och då är “loppet kört”. |
|
2011-11-25 | ||
Erik Kernehed
|
Jag beställde min vacuum packare från Kina, passade på att köpa påsarna där oxå då dom är betydligt billigare där än hemma i Sverige. har nu provat vacuumpacka lite smörgåspålägg mm. Har dock ännu inte hunnit prova med något vilt från skogen då jag ännu inte lyckats nedlägga något :o( . Jag provade även att vaccumpacka en tom ölburk för att se hur effektiv den var, kan ju tillägga det att ölburken skrynklades ihop bra när luften sögs ur påsen. |
|
Edited
2011-11-25
|
||
2011-11-27 | ||
SC |
@gunnarw: Kron som är så gott! Kanske är det tillagningen. Bryn på stekjärn och efterstek på låg värme i ugnen. Jag har den sällan på mer än 150 grader numera. Köttet får inte kännas helt fast när du trycker på det. Det ska kännas mjukt utan att upplevas som svampigt och vätskefyllt. Låt det sedan ligga under AL-folie i rumstemperatur minst 0,5, gärna en timme innan du skär upp det. Börja alltid med köttet och sätt igång met potatis, grönsaker, sås osv när det är klart och ute ur ugnen. Använder du köttermometer är det klart vid 62-68 grader, beroende hur rosa du vill ha det. Hamnar du uppemot 75 grader kan du lika gärna ge det till hunden, då är det gråbrunt, torrt och tråkigt! @ekke: Verkar intressant, ska kolla. tar hem en del kamerargrejor från USA, men Kina har jag aldrig vågat mig på. Men om du säger det så ... |
|
2011-11-28 | ||
Carl-Magnus Hedin |
@ekke. Den verkar ju superbra! Men vilka påsar beställde du? Det verkar finnas en väldig massa olika. Passar dom alla till maskinen? Denna är dessutom nu prissänkt till USD 92.78! :-) |
|
2011-11-28 | ||
GW |
@stenchristoffersson: Ditt receptet på tillagning genom bryning och stekning skall provas snarast. Sous vide metoden har jag aldrig hört talas om varför jag “Wikipediade” lite och blev något förbryllad vilket är ett klart understatement. "Sous vide-mat uppfyller samtliga villkor som gynnar tillväxt av botulinumbakterien: hög vattenhalt, neutralt pH, ingen konkurrens från andra bakterier och i stort sett syrefritt (botulinumbakterien är anaerob, dvs syre är giftigt för den)." "Botulinumtoxin (eller botulinustoxin) (BLT) är ett toxin som produceras av bakterien Clostridium botulinum och orsakar botulism. BLT räknas som ett av de mest potenta naturliga toxin som över huvud taget existerar, där dödlig dos uppgår till endast 2 – 3 µg (mikrogram)." "Botulinumbakterien Clostridium botulinum är nära besläktad med stelkrampsbakterien Clostridium tetani och tetanustoxinet (eller stelkrampstoxinet), som också är ett AB-toxin, har en identisk A-del som Botulinumtoxinet" "Botulism (av lat. botulus “korv”), en allvarlig förgiftning som vanligen förekommer som matförgiftning. Giftet, botulinumtoxin, bildas när den vanligt förekommande anaeroba bakterien Clostridium botulinum har möjlighet att växa till i en näringsrik och syrefattig miljö." För mig förefaller Sous vide vara ett riskabelt tillagningssätt eller är det möjligen så att den anaeroba bakterien är mycket värmekänslig och inte tål uppvärmning till 63 grader? |
|
Edited
2011-11-28
|
||
2011-12-02 | ||
SC |
Hej GunnarW. |
|
2011-12-13 | ||
Ulf Sandström |
Jag har vacumpackat viltkött i över 15 år jag mörar ca 40 dyngsgrader innan packning sen får det |
|
Show 1 to 22 |