Hej GunnarW. Tänkte jag inte på ... Botulism är absolut en väldigt farlig förgiftning, men det krävs att du har med Clostridium botulinum i påsen. Clostridium-bakterier är som du säger aneoroba och finns i jord och stagnant (syrefritt) vatten. Ingen risk om du behandlat kötten väl och det inte haft kontakt med jord. Botulism är det man är rädd för att få från gamla konserver osv. Surströmming borde vara riskabelt ur botulin-synvinkel, men jag vet inte säkert. Hur som helst handlar det om hygien. Jag skulle inte vara rädd att pröva. Hur som helst tror jag Torsten Mörner är rätt person att fråga om detta. Han är ju både veterinär med vilsjukdomar (bland vilka märks botulism) som specialitet och matintresserad och säkert utövare av Sous Vide-metoden. Hans mejladress är [email protected] Så här skriver han förresten i sin nya bok, Sjukdomar hos vilda djur: Botulinumtoxin är även farligt för människor och är en faktor man beaktar när det gäller konservering och annan beredning av mat då bakteriesporer kan finnas i miljön och därmed förorena livsmedlet som man konserverar. Under de syrefria förhållandena i konserven kan sedan botulinumbakterierna växa till och producera gift.
Hej GunnarW.
Tänkte jag inte på ...
Botulism är absolut en väldigt farlig förgiftning, men det krävs att du har med Clostridium botulinum i påsen. Clostridium-bakterier är som du säger aneoroba och finns i jord och stagnant (syrefritt) vatten. Ingen risk om du behandlat kötten väl och det inte haft kontakt med jord. Botulism är det man är rädd för att få från gamla konserver osv. Surströmming borde vara riskabelt ur botulin-synvinkel, men jag vet inte säkert. Hur som helst handlar det om hygien. Jag skulle inte vara rädd att pröva.
Hur som helst tror jag Torsten Mörner är rätt person att fråga om detta. Han är ju både veterinär med vilsjukdomar (bland vilka märks botulism) som specialitet och matintresserad och säkert utövare av Sous Vide-metoden. Hans mejladress är
[email protected]
Så här skriver han förresten i sin nya bok, Sjukdomar hos vilda djur:
Botulinumtoxin är även farligt för
människor och är en faktor man beaktar
när det gäller konservering och annan
beredning av mat då bakteriesporer kan
finnas i miljön och därmed förorena livsmedlet
som man konserverar. Under de
syrefria förhållandena i konserven kan
sedan botulinumbakterierna växa till
och producera gift.
|