2011-01-28 Jakttips: Mjukt multiverktyg i fickan - retreiverkoppel

Jag brukar alltid ha ett kort retrieverkoppel i fickan på den oranga västen för att vara så bra rustad som möjligt för diverse situationer som kan uppstå i skogen. Förslag på saker kopplet kan användas till är:

  • Vildragare. Trär man dessutom upp frambenen på t.ex.rådjuren genom ögglan man har runt halsen följer de med väldigt smidigt ur skogen.
  • Hundkoppel. Alltid bra att ha ett lätt och smidigt koppel att trä runt kamraternas hundar när jakterna ska avslutas eller om de luggar djuren lite för hårdhänt.
  • Trähängning. När man inte kan ta djuren till slakboden och korparna är hungriga är det bra att kunna hänga upp djuren i något lämpligt träd för att få ha dem i fred. Dessutom utan att riskera att fördärva senorna i bakhasorna som man ska använda i slaktboden.
  • Vapenrem. Om vapenremen mot förmodan skulle gå sönder funkar kopplet som ersättare genom att man trär en öggla i varbygeln och en runt pipan. Ingen långvarig lösning kanske, men kan lösa en kris i skogen (självklart utan slutstycke och ammo i bössan).
  • Första hjälpen. Om en olycka skulle inträffa i skogen finns flera sätt att använda ett koppel. Dels för att snöra av blodtillförseln till det skadade området, men också runt halsen som mitella om axeln skulle få en smäll t.ex..
  • Bogserlina. Inget jag rekommenderar, men ett bra koppel håller faktiskt för att dra en strandsatt kamrat ur diket eller leran...

Det finns säkert massor av andra möjliga och omöjliga saker att använda ett koppel till. Ovanstående saker är bara förslag, varav några jag testat själv och vet av erfarenhet att de funkar riktigt bra!!

Show 1 to 1