2011-01-31 "Jakttips" Pyrsch av rovvilt!

Hej jaktsnack!

Tänkte dela med mig av en jaktform/tips, pyrsch av rovvilt, som jag aldrig läst om själv men som jag personligen haft stor framgång med.

Det handlar om att “smygjaga” i hopp om att upptäcka rovvilt innan dom upptäcker dig. Gäller främst räv och grävling.

Hur många gånger har man inte “stött” grävling eller sett en rävrumpa när man är påväg ut på vakpass en sommarkväll i augusti!?

Det går helt enkelt ut på att börja jakten när man lämnar bilen, antingen påväg till “pass” eller bara en vanlig pyrchrunda där man vet att det normalt rör sig mkt rovvilt.

Smyg i korta etapper, kanske 10 till 50 meter åt gången, utnyttja terrängen och håll dig i skydd av det som finns att tillgå, träd, busk, höjdskillnader och göm dig i kantzonerna för att spana av öppna fält. Stanna OFTA där du har bra skydd och god uppsikt!! Använd alla sinnen, speciellt syn och hörsel! En grävling låter som en ångvält bara du är tillräckligt tyst själv! Och det blir ofta god tid att förbereda skott på speciellt grävling när du upptäckt viltet i tid!
För räven gäller snabbare avslut som alltid då ofta bara en chans ges, speciellt om man slarvat med vinden! Ligg långt fram med blicken för att upptäcka räven! Grävlingen hör man ofta innan man faktiskt ser den.

Gå så mycket som möjligt eller helst ALLTID med vinden emot dig!

En välslipad pyrschteknik funkar givetvis på allt vilt, men jag har funnit det mycket effektivt för räv och grävling. Den som lägger 10 minuter extra påväg till passet eller rör sig i marken på detta vis kommer garanterat få fler skottchanser på dessa vilt och bidra till en bättre viltvård.

Har själv ca.15 rovvilt fällda på detta vis sista två jaktsäsongerna! Jaktmetoden går också utmärkt att kombinera med lockjakt, kommer du till en del på din mark med goda förutsättningar för rävlock och vindförutsättningarna är rätt så kan man sätta sig till ro och locka! Du har mest troligt också gjort en snygg presentation fram till lockpasset iaf! Vilket är viktigt!!!

Lycka till med “smygjakten” och viltvården!

Mvh Carl Ullman

2011-11-21

den förra jaktrapporten var mycket enkalre,på den nya går det ej ta bort om man skriver fel.För min del är det bara skit.

Edited 2011-11-21

Show 1 to 2