2013-07-25 Vrida en jpg-karta

Hej
Har fått en en karta och har bara jpg-fil. Visar sig att jag skulle behöva vrida den lite för att få den rätt.
Hittar inte hur man gör?

Hittar heller inte hur man söker i detta forum för att hitta svar på frågor man har.

Mvh
Andason

2013-07-26

Hej Andason!

Då det kan ta lite tid med svar här så ska jag försöka hjälpa till då jag har fixat med detta i ett annat jaktlag.

Fråga först... fick du kartan från lantmäteriet eller är det en “privat” karta? När du köper en karta från Metria.se så får du med en JGW-fil som gör att kartan hamnar precis rätt och blir rätt vriden. JGW filen ska vara i koordinatsystemet Sweref99.

/Knuts Conny

2013-07-28

En “privat” karta så därav problemet.
Jag försöker utvärdera hur vi kan använda systemet. Har papperskarta över hela området och vill helst inte lägga tusenlappar på att köpa fastighetskarta som täcker hela området en gång till.
I kväll lyckades jag få en reaktion när jag klickade på symbolen med ring på och då kunde jag vrida den rätt.

Edited 2013-07-28
2013-08-03

Hej. Om man har en karta som INTE laddats upp med JGW-fil, så går man in på Redigera och flyttar “cirkelpilen” som sitter i kartans högra kant.

Johan
Krut

Show 1 to 4