2013-08-09 Transparent karta

Hej

Granviks Jaktklubb heter vårt jaktlag och vi har köpt plus paketet.
Har köpt fastighetskartan med SWEREF 99TM. Har några frågor.

1. Varför är kartan transparent både i mobilen och i datorn, men i mobilen ( ser man Google vägar som vita vägar, men inte riktigt på samma ställe som i fastighetskartan, där googel kartan har fel). Kan man ta bort det transparenta eller ev minska.
2. Kartan i mobilen och datorn ser lite svag ut bl. a. är texten lite hackig och lite svag i färgerna, till skillnad mot jpg filen från Metria, kan man ändra detta?
3. Inläggning av pass och symboler görs med systemet WGS84, kommer detta att ändras till SWEREF 99 TM.
4. Vad föreslår ni för metod för att t. ex. lägga till stigar, samt att lägga till nya hyggen?
5. Man kan rita vissa saker i programmet men det saknas prickad linje för att nyttas som stigar och dessutom lite mera färger för att inte blanda med annat.
6. Idag kan lägga in en bild på passet under passbeskrivningar och den förstoras en del vid dubbeltryckning. Jag har ett antal bilder på varje pass på vilka jag kan göra markeringar, göra vissa förberedelse m.m. Dessa filer har jag i mappar för olika områden och sedan undermappar för varje pass. Skulle man kunna lägga upp dessa mappar någonstans? T.ex. en mapp för varje pass under respektive pass i passbeskrivningar.
7. Finns det någon plan på att kunna lägga upp videsekvenser under bilder?

Tack för ett bra verktyg och lycka till
Ragge

Edited 2013-08-09
2013-08-12

Hej Ragge.

Här kommer mina svar:

1. Gå in på Karta > Redigera > Verktyg > Placera Karta och ställ transparensen till 0%. Transparens ska man bara ha när man placerar ut kartan på manuellt vis. Sedan tar man bort transparensen.

2. Så är det inte för mig. Om du skickar både Metria-filen och en skärmdump på kartan i inzoomat läge till [email protected] så kan vi analysera detta.

3. Stöd för SWEREF 99 och RT90 kommer förhoppningsvis i September men det är inget löfte. Det finns två andra sätt att ladda upp pass som inte är beroende av koordinatsystem:

  • Manuellt placera ut passen med musen.
  • Ladda upp en GDB-fil från en Garmin Astro eller annan Garmin GPS som har passen inlagda. Detta är såklart den snabbaste sättet om det är möjligt.

4.
Stigar: Karta > Redigera > Rita > Linjer
Hyggen: Karta > Redigera > Rita > Förbjudet område, men använd en annan färg än röd.

5. Håller med. Det liger i listan, men vi kommer inte hinna ändra detta till denna jaktsäsong. Det är tydligen en del jobb att kunna välja streckade linjer. Jag föreslår att ni gör dem heldragna nu så kan ni välja streckade när det kommer. Samma sak med färgerna.

6. Tyvärr kan jag bara hänvisa till flik Jaktlaget > Filarkiv där. Du kan lägga upp ett mappsystem med numrering efter pass.

7. Ja, men inte förrän 2014.

Tack!

Johan
Krut

Show 1 to 2