2013-08-20 | Vad göra när websidan krånglar? | |
---|---|---|
Johan Hillborg
|
Om ni har problem med en webbfunktion, till exempel att en sida inte visas, det går inte att skriva/spara en jaktrapport, foton eller dokument visas inte eller går inte att ladda upp så rekommenderar jag att gå igenom dessa steg: 1. Ta det lugnt. All information finns kvar. Det är alltid webläsarproblem / bugg. 2. “Rensa cache / temporära internetfiler”. Se längre ned i detta inlägg och resten av tråden.* 3. Om du vill: Byt till Google Chrome webläsare. De flesta problemen uppstår i Internet Explorer. I 90% av alla felanmälningar där det inte funkar i Explorer så funkar det perfekt i Chrome som jag kör. Vi stödjer även Explorer, men rekommenderar Chrome i första hand och Firefox i andra hand. Här finns Chrome: https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/ 4. Om man har ett direkt fel i webben är det ingen idé att fråga mig eller andra på forumet. Då är det lika bra att maila till [email protected] Skriv ned: • Användarnamn / Johan
Om vissa saker på sidan inte visas som det ska så behöver det inte vara en bug. Man kan ofta lösa det genom att tömma cache-minnet (Temporära Internetfiler och Webplatsfiler kallas det i Explorer). Cache-minnet lagrar bilder mm från tidigare besökta websidor och det gör inget om man tömmer det. Gör så här: Internet Explorer: “Kugghjulet” (inställningar) > Internetalternativ > Ta bort.. > Temporära Internetfiler och Webplatsfiler Google Chrome: “Kugghjulet” eller “brädhögen” (inställningar) > Historik > Ta bort webinformation > Töm caheminnet. SNABBKOMMANDO: Tryck CTR+SHIFT+DELETE Man bör alltid välja att ta bort objekt från tidens början. |
|
Edited
2014-09-28
|
||
2013-08-20 | ||
PN |
Jepp löste problemet |
|
2013-08-21 | ||
Pi Nilsson
|
Den som kan tömma cash minnet i Firefox, vänligen berätta det. Mvh PI |
|
2013-08-21 | ||
Ingemar Ågren
|
Rensning av Safari |
|
2013-08-21 | ||
Johan Brandt Nylén
|
har provat även startat om datorn fungerar ändå inte ??? |
|
2013-08-21 | ||
Johan Hillborg
|
Att starta om datorn hjälper inte. Man måste hitta “Rensa cache” i webläsaren. Det heter ibland andra saker som "Töm Temporära Internetfiler och Webplatsfiler" > Någon som kan skriva hur man gör i Firefox? Johannylen: Vilken webläsare har du? |
|
2013-08-21 | ||
KH |
Firefox: |
|
2013-08-21 | ||
Pi Nilsson
|
Tackar Kofot, funkar kanon! |
|
2013-08-21 | ||
Carl-Johan Tubbin
|
Det funkar utmärkt efter tömning..... |
|
2013-08-22 | ||
Håkan Larsson
|
Hur rensar jag webbläsarens cache? Internet Explorer |
|
2013-08-22 | ||
Johan Hillborg
|
Tack hakanl för hjälpen! I fortsättningen ska det inte bli såhär vid uppdateringar, åtminstone inte för kalendern där vi nu hindrar webläsaren att cacha. Men det är alltid bra att testa att rensa cachen när man har problem så har man bockat av den felkällan. Johan |
|
2013-08-23 | ||
Lennart Nilsson
|
Tack för hjälpen. |
|
2013-10-11 | ||
Johan Hillborg
|
:) |
|
2014-03-15 | ||
BG |
Tack Johan.... det hjälpte TjoHooooooooo.. |
|
2014-03-21 | ||
Johan Hillborg
|
Så bra då! |
|
2015-05-11 | ||
Björn Skoglund
|
Hallå ! Undrar bara varför det inte går att skriva ut i Pdf och Excel under medlemmar Mvh Björn |
|
2015-05-19 | ||
Johan Hillborg
|
Ja det är en bugg. Vi ska fixa det inom någon vecka. Jag kommer att rensa denna tråd snart från buggrapporter mm. Enklast är att ni klickar på “Support” och mailar in problem med buggar i fortsättningen. |
|
Show 1 to 17 |