2013-08-28 Info om iPhone och Android apparna

Med Kruts app “Hunters Web Plus” så ser man jaktmarken och passen (som man byggt på Krut), sig själv samt övriga i laget som loggat in på appen. Appen är gratis men kräver Krut Plus abbonnemang. Se “webshop”. Status på apparna:

Vi kommer bara att förbättra kvaliteten under hösten. Inget annat.

Android
En ny version släpptes den 22e augusti men det var inga nya funktioner. Vi har bara några få buggar rapporterade så testa gärna appen redan nu, och helst på jaktmarken där täckningen är sämre, och maila problem till [email protected]. Det är bättre att ni rapporterar problem nu än mitt under jaktsäsongen.

iPhone
Vi har två stora problem just nu:

  • Energiförbrukningen är på tok för hög i den version som finns på Appstore, men vi har löst problemet och problemet kommer vara borta i nästa version som kommer runt den 10e september.
  • Kartorna laddas långsamt och ibland inte alls. Man ser passen, symboler, sig själv och andra, men problemen är själva kartbilden. Jag hoppas att detta är åtgärdat till slutet av september men lovar inget.

Vi kommer dock inte ge oss förrän appen funkar perfekt.

Som sagt, rapportera gärna problem till [email protected].

Johan
Krut

Edited 2013-08-29
2013-08-30

En önskvärd funktion i appen vore att man skulle kunna markera in nya pass med hjälp av den, när man sätter ut nya torn så kan man markera in platsen på kartan med en gång med hjälp av appen.

2013-08-30

Tog ni bort min tråd om synpunkter/önskemål om appen Johan?

2013-08-31

Hej

Antegahlin: Jag kommer ihåg att du hade synpunkter men jag har inte tagit bort någon tråd. Den kanske försvann av misstag. Vi rensade bort en del SPAM-trådar automatiskt för ett tag sedan och den kanske försvann då.

lille-carl: Ja, detta är den första funktionen vi ska klämma in så fort vi har säkrat kvaliteten på apparna, men vi är inte riktigt där ännu.

2013-09-24

Det var tal om i vintras att ha en app för att t.ex. Kunna svara i kalendern på inbjudningar, lägga in jaktrapporter och bilder från mobilen m.m. Har detta arbete stannat av helt till förmån för kart-funtionerna?

2013-09-25

Hej Berna

Ja så är det. Prio 1 är att få bättre kvalitet på kartapparna. Men så småningom kommer det komma mer funktioner på apparna. Först i kön är väl sådant som man har en stor fördel av mobilen, dvs att kunna märka ut pass med mobilen (enkelt eftersom GPS-positionen fås av mobilen). Prio 2 är de saker du nämner.

Men inget av detta hinns med för denna jaktsäsong. Vi har satsat mycket på webutveckling och inte lika mycket på apparna hittills. Jag hoppas att vi kan nå klart längre med apparna tills nästa säsong.

Johan
Krut

2013-09-25

Finns det någon möjlighet att importera en Excel fil med pass till kartan?
Har ett hundratal pass i dogps som jag kan få ut i det formatet och det skulle vara enklare att importera alla än att lägga in ett och ett.

Med vänlig hälsning
Leo

2013-09-26

Hej Leo

Tyvärr inte. Vi stödjer uppladdning av GDB-filer som man kan få ut från Garmin Astro. Andra Garmin-filer, t.ex. GPX kan konverteras till GDB med gratisverktyget GPSBabel (www.gpsbabel.org). GPSBabel kan dock inte hantera Excel.

Om någon hundförare lagt in passen i sin Garmin Astro och kan få ut filen som en GDB så funkar det.

Notera att alla pass ska läggas in som WGS84 decimalt. Vi kommer senare att stödja andra format typ RT90 (troligen i november), men idag går det bara med WGS84 decimalt. Troligen är din Excelfil inte i WGS84 decimalt ändå.

Man kan alltid sätta ut passen manuellt förståss.

Johan
Krut

2013-10-06

Hur går det med att inte kartan laddas upp i mobilen?

Skulle ju va klockrent med om man skulle kunna flytta och göra nya torn/pass i mobilen.

2013-10-06

Kartan laddas otroligt sakta och energiförbrukningen är fortfarande på tok för hög. Som appen är nu kommer jag inte att kunna använda den under älgjakten. Hoppas att ni hinner lösa det, för det skulle vara ett mycket användbart hjälpmedel!

2013-10-07

iPhone, energiförbrukning: Vi skickade in en ny version med acceptabel energiförbrukning till Apple för godkännande den 28 september. Genomsnittstiden för godkännande är 6 dagar, men appen är inte godkänd ännu. Förhoppningsvis kommer den under veckan..

Kartuppladdning: Detta är fortfarande ett problem. Man kan dock sitta hemma med WLAN och zooma in och ut över alla delar av jaktmarken så att kartan lagras i telefonens minne (cache). För Android lagras den då i nio månader, men i iPhone tyvärr bara två veckor. Vi jobbar på detta. Kartan kan dock användas utan den lokala kartan. Man ser ändå var gränser, pass och jaktkompisar är fast bara med baskartan under.

Dock är det så att om man laddat upp sin karta manuellt på Krut, dvs utan jgw koordinatfil så syns den inte alls i telefonen. Detta ska vi också lösa men det dröjer.

Till nästa år kommer man kunna flytta och lägga till pass med appen.

Vi kommer att satsa mycket mer på appen framöver för den har sina brister nu. Den ska dock kunna vara ett bra hjälpmedel ändå under älgjakten i år, bara Apple släpper den nya versionen snart...

Johan
Krut

2013-11-28

Går det att få fram tidpunkt när en anmälan till kalender gjordes MVH Olof [email protected] Ånsöga Blåhälls Jaktlag

2013-11-29

Nej, det går inte idag. Jag lägger den funktionen till önskelistan.

Johan
Krut

2015-01-05

Var importerar man en gdb-fil? Hittar inte en sådan knapp i Passbeskrivningar.

2015-01-07

Karta -> Pass -> Från Garmin Astro

//Emil

Show 1 to 15