2011-02-20 Råget med basthud?

Har en saltsten 40m från huset där det idag kom fram ett ensamt rådjur och lapade i sig. När jag tittade på det tyckte jag skallen såg märklig ut, de bockar som varit framme senaste tiden har haft väl markerade horn, även om det varit unga djur. Men när jag fick upp kikaren syntes det inga utstick, men rejält med basthud i hela pannan. Nästan som en enda sammanväxt rosenstock med rejäla bulor. Någon som sett detta tidigare? Någon som vet hur hornen kan tänkas bli? Missbildning p.g.a? Hann inte få upp kameran innan något skrämde den på flykt. Djuret såg i övrigt helt friskt ut.

Återkom till stenen lite senare och jag såg då tydligt den vita tofsen bakifrån. Det är alltså en get! Hört lite om hormonrubbningar som orsakar viss hornväxt hos getterna, någon som kan utveckla?
//Anders

Edited 2011-02-20
2011-02-25

På vår mark på Öland så sköts en get med horn för c:a 4 år sedan, skytten var ju säker på sin sak men blev lite konfunderad då det skulle passas! Inget av de organ som man förknippar med bock fanns där;) Förutom att hon hade horn så kunde vi inte se nått annat fel på henne.

2011-03-12

Klart man blir fundersam i det läget! Kan tyvärr inte rapportera fler obs av geten, sen snön försvann har dom hållt sig i skogen. Hoppas på fler svar likt roadpgígs, kul med lite anekdoter!
/Anders

2011-04-03

Det sköts till o med 2 getter med horn i samma jaktlag med en lucka på 2 veckor, men av 2 olika skyttar och på 2 olika skilda områden.
förutom dessa så har det rapporterats flera skjutna getter med horn
Det existerar dessutom en mängd Bockar på Ölands Alvar med en spridning på ca 5-6 mil som bär basten kvar tills de fäller hornen på senhösten, har inte hört om dessa från skogs o jordbrukslandskapet på Ön.
Dessa djurs beteende verkar helt normala när det gäller revir och hondjur, har själv duellerat med en bastabock i Augusti, dock utan att komma till rent skottläge trots ett avstånd på max 30m. / Micke

2011-08-01

Det är inte så ovanligt att det finns getter som får horn. Har skälv skjutit en get med perukhorn, hela vä öga var övervuxit av horn samt en tagg en 5cm normalt horn på hög sida. Och kunde inte märka något övrigt som var fel på djuret. Vid passning så fann jag inga fel på livmoder och övriga inre organ.Detta kan bero på ett hormon som bildas i sköldkörten eller binjurarna, och det drabbar oftas bara äldre getter.

Show 1 to 5