2011-02-24 Vapenolja

Många av mina jaktkompisar använder 5:56 som vapenolja. Bra eller dåligt? Om dåligt, varför?
Lelle

2011-02-24

Dåligt för “grovt”,

2011-05-13

Sedan luktar det så in i helskotta...
Kanske bättre med en mer neutral lukt på vapnet.
Du har väl knappast på dig skarpt luktande deo och rakvatten på pass?

2011-06-22

5-56 är igentligen en ren skitvätska som inte gör annat än luktar. kombinera en vätska som ska bilda ett ytskickt som olja med en annan vätska som ska fungera som penetrant rostlösande media.

Blir varken bra smörjare eller rostlösare då funktionerna tar ut varandra. Som rostlösare använd w40 eller rustshock.
Som smörja finns mängder med bra syntet och mineralbaserade på sprayburk och flaska. Själv kör jag med mobils vapenolja på sprayburk. Funkar kanon.

2011-08-01

5,56 har ett problem och det är att den kan binda fukt, dvs vatten. Jag vet inte exakt hur mycket den kan ta åt sig men det är en spray som är konstuerad att ta bort fukt samtidigt som den smörjer. Dess smörjande egenskaper är det nog inget större fel på. Men jag tycker att med en så liten mägnd olja som går åt under ett år så kan man unna sig en olja som är gjord för vapen, det är inga större summor man förlorar. Snacka med en vapensmed så får du ett alternativ som fungerar. Ok man får säkert olika alternativ beroende på vem man frågar men så är det ju med allt, alla vill sälja sin produkt. Men det finns många bra alternativ i marknaden.

2011-11-29

Det finns en vapenolja som heter Ballistol den är nog den som är bäst, har provat många men den tycker jag fungera till det mesta. Dock kan det krävas en tuffare till att lösa bly och krutrester med.

2012-01-03

Symaskins olja är kanon också solvent använder du som rengörande men komihåg att inte använda för mycke olja även det får en dålig effekt

2012-01-11

Vill ni prova ett bra alternativ, så hör av Er, en CLP som har fått en del att tänka om. Sök på Gunzilla på nätet. Så kan jag berätta mer...

Lars H

Show 1 to 8