2013-09-09 Skriva ut karta

Hej,

Hur gör jag för att skriva ut ett godtyckligt område inom kartan jag laddat upp? Jag använder Chrome och det spelar ingen roll hur jag zoomar och scrollar i kartan innan jag ok i utskriftssidan, bilden som skickas till min mail har samma utsnitt och zoomgrad varje gång. Det måste väl ändå vara möjligt att ange vilket område och vilken zoomgrad som ska skrivas ut?

Mvh
Henrik

2013-09-09

Ja. När man trycker “Skriv ut” så ska det komma upp en karta med en röd fyrkant ovanpå. Denna ska man kunna ändra mellan stående och ligande, flytta och ändra storlek på. Kartan blir sedan det innanför den röda ramen. Om du inte får upp den röda ramen så kan du skicka:

• Användarnamn
• Jaktlagets namn
• Ditt operativsystem (Tex Windows 7)
• Din version av webläsare (Tex Explorer 8)
• En skärmbild på problemet (Knapp Print Scrn) så att man ser att det inte finns någon röd ram.

Så kan jag felanmäla.

Med vänlig hälsning
Johan
Krut

2013-09-09

Hej Johan,

Det funkar finfint! Det var jag som missade betydelsen av den röda fyrkanten, har nämligen ritat ut en likadan sådan runt vår karta. Jag testade och som sagt det funkar jättebra.

Tack för hjälpen!

// Henrik

2013-09-09

Hej Johan,
jag har fått upp röd ram men lyckas inte att flytta respektive ändra storleken på ramen. När jag sedan trycker på OK får jag meddelande att kartan skickas i bildformat till vår e-post adress men det har inte kommit någon karta till min email adress efter 30 minuter väntande. Kan du hjälpa till? Tackar på förhand.
Hälsningar, Katerina

2013-09-10

Hej,

Jag är inte Johan men jag kanske kan hjälpa till ändå. Jag hade också lite problem i början. Kan du se den orange/gula cirkeln i ramens nedre högra hörn? Om du kan se den så är det den du ska använda för att förstora resp förminska ramen. Ramen kommer att behålla aspect ration, du kan alltså inte endast förminska den i sidled endast. Du kan välja stående eller liggande utskriftsformat, ramen ändrar då också form.

För att flytta ramen så borde du kunna se en svart ikon centrerat i ramen, det är en svart cirkel med fyra pilar runt om sig. Denna ikon använder du sedan för att flytta ramen runt i kartan, klicka och dra.

Om det inte funkar trots att du drar i cirkeln och i positionsikonen så får nog Johan hjälpa dig :)

// Henrik

2013-09-10

Jag lade upp en hjälp-tråd för detta. Se http://krut.se/forum/show/14177440/hur-man-far-ratt-utskriftsomrade-vid-skriv-ut-eller-bestall

Johan
Krut

2013-09-10

Tack för hjälpen men nu verkar det vara ett nytt problem. Kartan som vi köpte försvann helt från sidan... endast “mina” GPS koordinater/passen är kvar. Pfuuuu, intressant. Några tips? Jag skickade ett separat email om ärendet till [email protected]

2013-09-10

OK, nu verkar jag få ordning på kartan och ramen och allt men lyckas inte få bild-fil för utskrift skickat till min email adress. Vad är det jag missar nu?

2013-09-10

Hej Katcha

Kolla att:

1. Rätt mailadress är angiven i din profil. Länk till profilen har du högst uppe till höger.

2. Kolla att mailet inte har hamnat i spam/skräppostfiltret i ditt mailprogram.

3. Funkar det inte så maila [email protected] och ange namnet på ditt jaktlag.

Johan
Krut

2013-09-11

Hej Johan,
kollat 1. och 2. och email skickat till 3.
Tack för hjälpen. Hoppas vi får det att fungera. Superbra tjänst annars tycker jag!!!
// Katerina

Show 1 to 10