Hej!
Tack för svar.
1) Precis så. Vore dock ännu bättre om det förvalda är “visa inga”. Annars måste man nog hjälpa alla gubbar i laget för att få bort symbolerna. Om man sedan ändrar till “visa ko/tjur” etc så kan det sparas till nästa inlogg, för då har ju den användaren uppenbarligen hittat funktionen själv. De som vill se skjutna djur kan ju annars också använda sig av jaktrapporten och därigenom få fram den lite mer avancerade infon om var djuren skjutits.
2) Funderade över om det var tanken, då förstår jag funktionen med jaktområde. Kanske finns andra fördelar med att knyta pass till såtar men inget som känns jätteviktigt..... Kunde kanske underlätta vid kartutskrifter eller arbetsfördelning under “att göra” men som sagt, kanske inget uppenbart nödvändigt.
3) Håller med dig om att “enirovarianten” nog inte är någon bra och effektiv lösning.. Du har rätt i att man ändå måste zooma in för att faktiskt kunna använda kartan, men tycker ändå det blir onödigt grötigt..man kan ju omvänt säga att eftersom man ändå måste zooma in, så gör det inget att passen/passnummer/text inte kan läsas i utzoomat läge. En viss minskning av symbolerna, särskilt passen, tror jag nog ändå skulle underlätta lite...jag upplever också att passen är något för stora (svårt att se mer exakt var passet är lokaliserat) även när man zoomat in, förutom när man är riktigt nära. Det kokar nog ner till att jag tror att den snyggaste/lättsammaste designen är att i stort sett efterlikna en VANLIG FYSISK JAKTKARTA som tex är uppsatt på jaktlagets samlingsplats. En sådan karta borde vara lätt för alla att ta till sig och hantera. Det skulle ge en bättre överblick för den som har ögonen för att titta på lite längre avstånd, och de som ser sämre eller vill titta noggrannare har fortfarande möjligheten att gå närmare (zooma in).
Hej!
Tack för svar.
1) Precis så. Vore dock ännu bättre om det förvalda är "visa inga". Annars måste man nog hjälpa alla gubbar i laget för att få bort symbolerna. Om man sedan ändrar till "visa ko/tjur" etc så kan det sparas till nästa inlogg, för då har ju den användaren uppenbarligen hittat funktionen själv. De som vill se skjutna djur kan ju annars också använda sig av jaktrapporten och därigenom få fram den lite mer avancerade infon om var djuren skjutits.
2) Funderade över om det var tanken, då förstår jag funktionen med jaktområde. Kanske finns andra fördelar med att knyta pass till såtar men inget som känns jätteviktigt..... Kunde kanske underlätta vid kartutskrifter eller arbetsfördelning under "att göra" men som sagt, kanske inget uppenbart nödvändigt.
3) Håller med dig om att "enirovarianten" nog inte är någon bra och effektiv lösning..
Du har rätt i att man ändå måste zooma in för att faktiskt kunna använda kartan, men tycker ändå det blir onödigt grötigt..man kan ju omvänt säga att eftersom man ändå måste zooma in, så gör det inget att passen/passnummer/text inte kan läsas i utzoomat läge. En viss minskning av symbolerna, särskilt passen, tror jag nog ändå skulle underlätta lite...jag upplever också att passen är något för stora (svårt att se mer exakt var passet är lokaliserat) även när man zoomat in, förutom när man är riktigt nära. Det kokar nog ner till att jag tror att den snyggaste/lättsammaste designen är att i stort sett efterlikna en VANLIG FYSISK JAKTKARTA som tex är uppsatt på jaktlagets samlingsplats. En sådan karta borde vara lätt för alla att ta till sig och hantera. Det skulle ge en bättre överblick för den som har ögonen för att titta på lite längre avstånd, och de som ser sämre eller vill titta noggrannare har fortfarande möjligheten att gå närmare (zooma in).
|