2011-03-04 Friflykt

Handladdar lite för husbehov så jag är inte så påläst. Är det någon som vet hur lång friflykt man kan ha?

2011-03-12

Antar att du menar hur liten friflykt du kan ha? Du kan ha ner till 0mm, men risken är väldigt höga gastryck (det är INTE att rekommendera).

Långa friflykter är inget farligt.

2011-03-14

Tack. Nä det var faktiskt lång friflykt jag menade.
Har aldrig lyckats hitta nån info om de. Brukar bara stå att man kan har “nästan” noll i friflykt...
Bra svar!

2011-03-21

Du kan gå in på denna sida veckebo.

http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_för_jakt_och_övningsskytte

2011-04-05

Vissa bössor, särskilt äldre, är friflykten upp till 20mm. Har en gammal 6,5 där det inte går att komma ned under 15mm. Funkar finfint med bra precision. Har en annan 6,5 a och en 30-06 där det är kinkigt och det lönar sig att gå ned till 2 mm ff. Mindre vill jag ej ha av säkerhetsskäl. Gooogla vetja på friflykt och handladdning. finns hur mycket som helst om ämnet. Generellt är det ett övervärderat knep för att få bra precision men visst kan det finnas fall då det funkar mycket bra.

2011-04-07

Tackar. Då har jag lite mer koll!

2011-07-25

runt 1,5-2mm. Visa har längre 7x64 exempel har 5-6mm av någon anledning likadant de flesta weatherby-kalibrarna har längra upp mot 10mm. Rekomenderar inte under 1mm iaf då det ger högre tryck.

2011-08-02

Det beror litegranna på utformningen av hylsan och hylsans volym också.
En kort hylsa med grov kaliber påverkas lite annorlunda när kulan tar upp volym i hylsan när man sätter en längre friflykt.
Minskar man volymen i hylsan kraftigt och behåller samma laddningsvikt kommer man också att få höga tryck.

2011-09-27

För oss som har en gammal Husqvarna 9,3x57 vill jag minnas att friflykten blir en sisådär 7-9 mm (beroende på kulval). Sannolikt användes samma pipor till 9.3x62 men patronläget borrades enbart grundare till den klenare kalibern.

Min uppfattning är dock att generellt sett försämras precisionen med lång friflykt.

Show 1 to 9