2011-03-04 Ni som har hak/vridmontage, har ni kikaren på DRILLINGEN när ni sitter på pass?

Jag har precis köpt min första drilling. Den har hakmontage med en 1,5-6x kikare.

Jag ska ha den för rådjursjakt då jag är passkytt. Jag hade tänkt att ha kikaren bredvid mig och sätta på den snabbt om det blir läge för kulskott. Om jag inte hinner så får jag skjuta med öppna riktmedel. Jag tänkte bara ha kikaren på från början vid rena studsarpass där man sitter öppet mot en åker och skotten nästan alltid är på längre avstånd än 40 meter eller mer

Tänker jag rätt, eller ska jag lära mig hagelsving med kikarsikte och ha på kikaren hela tiden?

Edited 2011-03-04
2011-03-05

Har sen 4 år tillbaka en drilling med hakmontage och 1.5-4 kikare. Resonerar väl för det mesta som du så du är nog inte fel ute men sen är det inte fel att öva lite hagelskytte med kikaren också för det kommer tillfällen då du kommer att behöva det.... ;-)

2011-03-08

Varför sätter du inte på ett rödpunkt sikte istället?

2011-03-08

Jag vill ha en allroundbössa för blandjakt som jag även kan skjuta med på längre håll. Ibland hamnar man på ett studsarpass och får ett stillastående rådjur på 130 meter och då funkar inte rödpunkten.

2011-03-21

varför skulle inte rödpunkt funka på 130m, testa och träna så får du se.
om du nu inte har ett som punkten är 50cm stor på det avståndet

2011-03-24

Jag har haft en Aimpoint 5000 som jag sålde. Anledningen att jag sålde den var precis som du sa: att punkten blir 50 cm stor på 130 meter.

En till anledning till är att det skulle bli väldigt dyrt att byta montage. Jag har bestämt mig för att köra med hakmontaget och 1-4 kikaren, men vet inte riktigt om jag ska ha den på eller av om jag sitter på rådjurspass. Det beror såklart på om det är ett typiskt kulpass eller hagelpass. Björne ovan verkar tycka att jag tänker rätt.

2011-08-03

Har själv en drilling med hakmontag med 1-4ggrs förstoring fungerar alldeles utmärkt att skjuta på korta avstånd med.Fungerar även att skjuta på relativt långa håll med god precision. Jag har en kompis som hadde ett rödpunkt men de fungerade inte alls när de blev bort åt 80m (blir en ren chansning eftersom rödpunkten täcker större delen av djuret). Mitt råd är behåll kikaren och träna med den på så behöver du alldrig ta av den. +att du kan ju vrida upp förstoringen vid lite längre håll.
Mvh Mc

Edited 2011-08-03
2011-08-03

Jag har en kombi som jag har monterat ett kikarsikte på ett variabelt 2-6x32, det var lite svårt i början att få till ett bra hagelskott, men jag tog av siktet och åkte till skjutbanan och skjöt lite duvor, märkte att geväret inte passade mig. Fick hjälp av en duktig skytt på banan som hjälpte mej. Han konstaterade att jag skulle höja kolvkammen lite. vi gjorde en provisorisk höjning med hjälp av div saker och tape, och så ny serie på trappen. Bingo 22 av 25 duvor fick jag ned. På med siktet och sköt en ny serie gick inte så bra första serien, bara 11 duvor ner. Men nästa gång så fick jag kläm på hur jag skulle sikta koncentrerade mej bara på att svingen var som den skulle och duvan i siktet men brydde mej inte om vad korset låg. och då föll det ner duvor. förvisso inte 22 men jag ligger på 16-17 i varje serie. Och det är inte sämre än vad dom flesta jägare skjute med sina hagelgevär som är där och övar sig inför säsongens fågeljakter. Så mitt råd är ha på siktet hela tiden och öva med lite duvor. Dom tittar på dig i början när du är på banan men när dom ser hur du skjuter så brukar dom bli lite impade. Så det viktigast är att geväret passar dig. och det gäller hagel så som kula, Men tänk på att du måste ha ett sikte av rätt så god kvalite för hagel skytte skakar om i siktetordentligt, för annars så får du problem med att det inte stämmer när du avlossar ett kulskott.

2011-08-10

Jag har en drilling på ingång och jag resonrerar som du, att jaga med öppna riktmedel under drevjakter och ha kikaren brevid om hållen blir långa och man har tid på sig. Men jag har iofs en fast 8x56 så jag har inget val...

Tanken med drillingen är att jag bara behöver ta med en bössa till jaktmarken som är 25 mil bort. Det brukar bli jakt på olika vilt lördag resp söndag, och ibland även för/eftermiddag och jag har tröttnat på att ha två bössor med mig. Med den kikaren kan jag även vaka vildsvin på kvällen/natten inbillar jag mig.

2011-09-23

Har en Winchester 308/12 med ett weaver 1-3 gångers förstorning. Vridmontage. Tar enbart av det vid dåligt väder (fukt o skräp i kikarn). Min erfarenhet är att 7 av 10 gånger blir det kula och de övrig gångerna skjuter jag hagel med kikarn på. Det viktiga är nog att träna hagelskott med kikarn på. Men har faktiskt lite lust att testa Aimpoint eller liknande. Får se om plånboken medger det.

2011-10-03

Skjöt ett stillastående smaldjur på 70 m under drevjakt i lördags. Hade inte skjutit med öppet riktmedel. Rödpunkt hadde naturligtsvis också funkat. Men återigen så tror jag det är en vanesak. Jag har haft bössan i drygt 20 år men monterade kikaren för ca 12 år sen. Kan inte påminna mig att jag haft problem med kikaren vid hagelskytte.

Show 1 to 11