2013-09-26 Kartformat A3

Hej!

Det har dykt upp ett litet estetiskt problem när jag skulle skriva ut jaktkartan. Storlek på jaktmarken gör att vi ligger mitt i mellan A4 storlek och A2. På A4 kartan är passen förstora medan på A2 kartan blir de för små. Skulle det vara möjligt att lägga till så att även en A3 karta skapas?

En helt annan sak: Tycker att det är svårt att få överblick av tidigare trådar/diskussioner, vilket gör att jag startar en ny tråd/diskussion istället för att fortsätta på en tidigare. Skulle man inte kunna lägga en sökfunktion på formsidan så tror att det skulle minska antalet ny startade tråd/diskussion på gamla ämnen.

2013-09-27

Hej

På måndag den 30/9 kommer man vid utskrift generera 6 filer för varje format A5-A0. Sedan kommer man kunna ta vilken man vill av dessa och skriva på vilket papper som helst.

A5an har lägst upplösning och störst symboler. A0an har högst upplösning och minst symboler.

Om man beställer allväderskartor så får man exakt dessa kartor vilket betyder att man vet vad man får om man gör en utskrift före beställning.

Forumet är inte så avancerat och det dröjer länge innan vi hinner utveckla det..

Johan
Krut

2013-09-29

Suveränt! Tack för den snabba responsen.

2013-10-01

Hej Johan!

Måste meddela att jag inte ser någon direkt skillnad på passens storlek mellan A3 och A4 filerna, är det min dator som krånglar eller har det blivit fel i konverteringen. Använder för tillfället MAC och måste erkänna att vi inte alltid är bästa vänner.

2013-10-04

Hej. Passens storlek har inget med datorn att göra. Detta gör att passens storlek varierar. Detta ska vara MEDELVÄRDET PASSNUMMERTEXTENS HÖJD:

Papper Textens storlek i mm
A5 2,4
A4 2,8
A3 3,3
A2 4,0
A1 4,8
A0 5,7

Pass-fyrkantens storlek är 70% av texten. Dessa mått tycker jag själv är lagom och bör funka även om man har 100 pass på marken på en A4.

Vi har dock ett problem som vi inte kommer att kunna lösa på mycket länge. Vår underliggande kartmotor OSM, alltså den icke-detaljerade kartan över hela världen har hackig zoom. Därför kan höjden i millimeter variera med +/- 33% beroende på hur stort kartutsnitt man väljer. Be mig inte att förklara varför för det är knappt jag själv förstår. Summa kardemumma:

  • Om höjden på passnummertexten avviker med mer än 33% från ovanstående så felanmäl.
  • Om höjden på passfyrkanten inte är 70% av passnummertexten så felanmäl
  • Du kan experimentera genom att göra kartutsnitten olika stora.
  • Du kan alltid skriva ut en A3-fil på A4 eller tvärtom eller hur som helst. Vid beställningar av allväderskartor så får man dock A4 från A4-fil etc.

MVH
Johan
Krut

2013-10-04

Tack igen för de utförliga svaren, detta förklarar att jag inte såg någon skillnad mellan A4 och A3 utskriften. Jag förstår er huvudvärk med tanke på att en variation på 33% nästan ger en spridning på 2 sidstorlekar.
Jag tar och laborerar med utskrift storlek så jag får ett typsnitt storlek som passar.

2013-10-04

Ja, gör det. Men du får gärna felrapportera om måtten inte är enligt vad jag skrivit. Jag har lite svårt att testa detta själv. Om du har alldeles för små eller stora pass på någon fil så skicka en skärmbild på kartan (inte själva kartan för den är för tung), till [email protected] och ange vilket jaktlag det är. Vi kanske behöver skruva mer på kartorna..

/Johan

2013-10-09

Hej

Från och med fredag den 11/10 så ska passtextens storlek vara exakt enligt nedan utan någon varians.Hoppas jag..

Papper Textens storlek i mm
A5 2,4
A4 2,8
A3 3,3
A2 4,0
A1 4,8
A0 5,7

Johan
Krut

Show 1 to 8