2013-09-27 Tips för att sätta ut fastighetsgränserna

Har haft problemet att gränserna för vår jaktmark bitvis inte bygger på några fysisk punkter så som tex vägar utan är dragna “rakt genom skogen”. Detta har gett mig visa problem att lägga ut gränsen för att de skall vara tillräckligt exakta så de går att använda i APPen. Då gjorde jag så här:

1. Gå in metria.se och till “köpa fastighetskarta”. Lägg “markera för köp” så rutans övre spetsen på vänster sida ligger på den punkt som du vill ha koordinaterna för.

2. Titta nu under “utsnittets storlek”. Den översta och vänstra rutan visar nu den koordinat du prickat in.

3. Gå nu till någon koordinat konveringssidan, använda google för att hitta något lämpligt. Jag har använd “http://latlong.mellifica.se/”. Konvertera nu koordinaterna från metria som oftast ligger i SWEREF 99 till Latitud och Longitud som jaktkartan använder.

4. Lägg ut någon lämplig “detalj” på jaktkartan tex pass eller kryss och korrigera dess position med hjälp av Latitud och Longitud koordinaterna du fått fram. Dra gränslinje till den utlagd passet eller krysset.

Metoden är lite bökig men fungerar och du slipper springa runt i skogen och leta gränspinnar som kördes när av någon skogsmaskin för 10 år sedan. Tips är du testar metoden på något hus eller liknande så vet att du fått till konverteringen mellan olika koordinat system, det finns ju en uppsjö sådan.

Är det någon som hittat ett bättre sätt att lägga ut gränser?

Show 1 to 1