2013-10-04 Kalender/Karta

Hej,

Tack för en bra sida, om vi hoppas bara kommer bli bättre.

Kalender
Hur bjuder man in medlemmar som inte har Mail/SMS? Vore önskvärt att kunna skapa event utan att maila/sms de som har möjlighet att deltaga. Statusen för huruvida SMS/Mail har sänt är väl ok, men ligger idag för centralt, mest förvirrande. Specielt när den är grön/röd då man tror att det har nåt med deltagandet att göra.

Kartan
Vore kanon när ni lägger in funktionen i appen för att skapa nya pass att man också kan välja att flytta befintligt. På så sätt kan alla bara använda appen för att administrera passens position. Iom detta så vore det bra att kunna ha en “Exportera”-funktion för att på så sätt uppdatera sin handenhet. Problemet blir väl idag att man uppdaterar på den enhet som har alla pass och sedan tar man bort passen från sidan och läser in alla igen, vilket medför att bara en handenhet kan användas till detta syfte.

2013-10-04

Ja att kunna bjuda in deltagare till en kalenderhändelse utan att göra utskick vore uppskattat!

2013-10-04

Email
Många vill kunna lägga in användare som inte har email, vilket inte går sedan något år tillbaka. Jag ger alltid svaret att de får hitta på en fejk-mailadress typ [email protected]. Vi kommer under 2014 gå över på att använda email för inloggningen, men ett är att man slipper komma ihåg sitt användarnamn. Det finns ett antal skäl till det. Man kommer även då kunna ha fejkmail. Nästan alla stora siter, typ Facebook, Google/Gmail, Apple/Appstore kör med email som användarnamn. Många i den yngre generationen kanske använder 20 olika webtjänster och då blir det ohållbart med olika användarnamn för varje. Vi vill göra likadant. (När vi går över till email vid inloggning så kommer man kunna ha ett enda konto på Krut även om man är med i flera jaktlag. Det går inte idag.)

Inbjudan
Jag förstår inte riktigt vad det är för nackdel att det går ut ett email till den som blivit inbjuden till jakt? Förklara gärna när det skulle behövas. De som kör med fejk-email får ju ändå ingen mail.

Att leveransinfo ligger före “Medverkar” har med tidsflödet att göra, dvs 1) Nisse, 2) har fått ett mail som levererats och 3) Tackat nej.

Kartan
Att kunna lägga in pass via mobilen kommer till våren. Poängen är att man får in passet på rätt position om man står på passet med mobilen. Flytta ett befintligt: Ja, men det får vi ta lite senare.

Med “handenhet” gissar jag att du menar Garmin Astro. Det går idag att ladda upp pass. Att sedan kunna ladda ned dem igen till Garmin Astro kommer under våren. Vår tanke är att Krut alltid ska ha aktuell passinformation som alla har tillgång till. Sedan får var och en ladda ned till Garmin Astro. Det är väl mest Garmin Astro som är aktuellt tror jag. Vanliga GPSer har ju lite grann spelat ut sin roll eftersom man ser på Krut-appen var man är. Nu är inte Krut-appen perfekt ännu, men den ska bli!

Emilgrip1: Är du nöjd med svaret?

MVH
Johan
Krut

2013-10-05

Tack för ditt ingående svar :)

Jag köper idén med mail som användarnamn då detta är en ganska vanligt tillvägagångssätt, bara man vet hur man ska göra. Är väl lite så att man ofta har med en del i den äldre generationen i jaktlagen.

Kul med alla nya saker som är på gång med kartan/appen! Riktigt användbara!

//Emil

2013-10-05

Ledsen förresten att du får svara på samma frågor flera gånger vilken ger funderingen om en sökfunktion i forumet, eller är det bara jag som missat det?

2013-10-05

Frågan angående kalender var också då jag lagt upp följande e-post adress vilket formuläret tillät: [email protected], men det gick inte att skicka inbjudan på den. Olika valideringsmetoder antagligen.. Har hur som helst satt dem i annat format nu, fejkadresserna alltså och då kan jag skicka inbjudan. Så min fråga var pga att jag upplevde att det inte gick att bjuda in, vilket det inte gick med adressen med siffror. Oavsett nu är det löst.

2013-10-07

Sökfunktion i forumet: Som ni märker så har vi inte lagt tid på finesser i forumet, men just en sökfunktion ska vi väl få till någon gång... Ingen fara att svara på frågor.

Se även: http://krut.se/forum/show/15328066/sokfunktion-i-forumet

Tack för info om emailformat.

Johan
Krut

Edited 2013-10-07

Show 1 to 7