2013-10-16 Vilken funktion vill ni helst se i appen?

Tack ni som röstade om appen. Det räcker som fingervisning. Se resultat i tråden med hänglåset.

Vi kommer att göra en stor satsning på apparna, speciellt iPhone, för att få bättre kvalitet och bättre kartuppladdning. Tyvärr är det lite otajmat då detta kommer att vara klart då jaktsäsongen är slut. Det går dock att använda appen ändå om man har överseende med en del brister. Men felanmäl gärna om ni har problem. Det bästa är att ta en bild på skärmen och skicka in. På iPhone gör man det genom att trycka in lilla av/på knappen ovanpå samtidigt som stora home-knappen.

Vi funderar också på att införa så kallade push-meddelanden, typ “Vi bryter jakten” som kommer upp på skärmen med vibratorsignal.

Vad gäller hundpejlar så har vi funderat på att ta fram en egen pejl så man slipper sätta en telefon på hunden. Vi har dock knappt fått en enda fråga om hundpejlsfunktionen, så vi har tolkat det som att det inte finns något större intresse och att nästan alla kör Astro och inte vill byta eller köra dubbelt. Där jag jagar på mindre marker i mellansverige har alla hundförare Astro.

Fördelen med en krutpejl som egen enhet eller i en telefon är ju att alla i laget ser var hunden är och att spåren syns på webben för alla efter jakten.

Åsikter? Om ni har fler inlägg om nya funktioner så skriv här, för omröstningstråden är låst.

Johan
Krut

Edited 2013-10-16
2013-10-17

Har använt Genzo appen ganska mycket innan jag valde krut föra att förenkla kartuppdateringen genom att slippa uppdatera på två ställen samtidigt.

De funktioner som jag använt i Genzo som jag saknar i er APP är:

  • Kunna placera ut pass i appen, jag använder faktiskt fortfarande Genzo appen för att få passen placering och sedan uppdaterat jag jaktkartan på hemsidan utifrån koordinaterna i Genzo appen.
  • Avstånd och riktning till andra pass, används att hitta kunna markera farliga skjutriktningar.
  • Finns igen funktion så gör att kartan i appen ställer sig i nordlig riktning, underlättar orienteringen. En halvlösning är att visa en kompass i APPen så man kan “passa kartan”
  • Lite irriterade är att det inte visas något skala i APPne så det är svårt att bedöma avstånd.
Edited 2013-10-17
2013-10-19

Hej. Tänkte ge lite spontana åsikter.

Vill kunna flytta passen till rätt position på kartan under tiden som passkytten är på plats i passet. Antingen direkt i skogen eller vid en dator där hemma. Försökte uppdatera när jag var hemma och laget jagade på markerna men fick inte upp positionen på datorn trots att jag på telefonen såg att de var ute på pass.

Pejlen vore en bra funktion då det händer att hunden springer utanför täckninsområdet för dagens pejl. Det kräver inte heller en apparat till i fickorna.
Blir det något sådant i framtiden så tänk på att ha olika kanaler på hundarna så att man kan särskilja dem åt. Det skulle vara bra då vi ibland jagar med mer än en hund.

Strömförbrukningen när man kör appen är lite för hög för att det ska kännas helt ok.

Uppdateringen på sin egen position men även lagkamraternas position skulle kunna vara snabbare.

//BC

2013-10-20

Givetvis finns intresse för en sådan pejl Johan! Satsa på det – kommer att slå stort så länge den inte blir för dyr, eftersom de flesta passare numera har en smartphone så kommer efterfrågan vara stor! Visst kör många med astron nu, men den är inte fulländad iom sin begränsade räckvidd samt svindyra handenheter för passarna. Er kombination med kartan i mobilen, möjligheten att se pass, se andra passare samtidigt som man ser hundarna kommer uppskattas enormt. Dessutom vet jag att många här i norr där älgarna springer långt överväger att köra med “dubbla” system – komplettera sin nuvarande astro med en gsm/gprs-pejl för obegränsad räckvidd.

2013-10-21

Jag skulle vilja kunna se kalendern och svara ja/nej till jakter.

2013-10-26

Hej, jag har testat appen i min Iphone 1 v på älgjaken o har lite synpunkter, jag använde även Genzos app för att jämföra lite, jag skulle vilja kunna:

Välja karta i appen, d.v.s mellan kartan vi har i laget o satelitkartan i telefonen, den senare är mycket enklare att navigera efter i skogen, kartan i laget är bättre o skriva ut.
Kunna lägga ut egna punkter som jag kan välja att dela ut till andra eller till admin (som i Genzo), mycket användbart under jakten, pass, torn, p-platser, stigar, dass m.m.
Passnummren bör vara klickbara ( som i Genzo) för att kunna synas tydligare o kunna få annan information om passen.
Kunna välja vilken information som ska visas för tillfället.
Överhuvudtaget finn det en hel del funktioner i Genzos app som är bra, arbeta gärna vidare med en funktion till hundarna, även fast många kör astro så tror jag att det börjar bli många grejor man ska ha på sig, ju mer telefonen kan hantera desto bättre, om det inte går att få till en sändare till hundarna, går det inte o få till en mottagare från hundens astro som kopplas (Blåtand) till smartphonen?

2013-10-27

Tack för väldigt bra synpunkter! Mina svar:

Till Jonno:

Vi ska fixa så att man kan märka ut pass med appen.

Avstånd och riktning till andra pass kan vara svårt att presentera på ett snyggt sätt om man har 100 pass på marken.

Farliga skjutriktningar kan man även bygga funktioner för men det är lite krångligt och vi tycker kanske inte att man ska lita till en app för detta om tekniken skulle krångla..

Vi ska göra så att man kan välja så att kartan visas med ”Nord upp” eller ”Som i verkligheten”

En längdskala ligger också i planen.

Till Birger C:

Vi ska fixa så att man kan märka ut pass med appen. Menar du också att det finns ett behov att se på datorn var jägarna befinner sig för tillfället?

Strömförbrukningen: Se till att du har den senaste versionen som kom runt den 8e oktober. Med denna kan man ha igång appen i cirka 12 timmar innan min iPhone 4 tar slut. Vi ska försöka förbättra ytterligare.

Positionsuppdateringar: Jo, det går lite långsamt men snabbare uppdateringar drar mer battreri. En balansgång, men vi jobbar på det.

Till flera – Hundenhet: Vi har länge varit sugna på att erbjuda en hundenhet, men om vi ska lansera något så måste det vara bra grejor. Vi menar på allvar att man kan sätta en telefon i en vattentät ficka i hundvästen, men det verkar inte som användarna tagit det på allvar.. Varför inte? En billig smartphone kostar 600 kr, eller så får man en av sin teleoperatör om man binder upp sig en period.

Till Berna:
I första hand vill vi fixa det som man bara kan göra med appen på plats på marken, så kalendern får vänta.

Till Lundell:

Välja karta: Menar du att det är enklare att navigera efter satellitkartan än den detaljerade kartan man laddat upp själv, typ fastighetskartan? Det trodde jag inte. Jag skulle kanske vilja höra det från någon mer innan vi gör något, för vi vill inte föra in för många inställningar som folk kan ställa in fel.

Vi tänkte att alla i laget (ej gäster) skulle kunna lägga till, ta bort och flytta pass och symboler samt ändra pass (nummer, namn, markpass/torn). På webben har man ju olika behörigheter, men det vore nog dumt att hindra en vanlig användare att tex flytta ett pass i appen när man sitter på pass och ser att det ligger fel.

Vi har inte funderat på att man ska ha egen info i appen som inte andra ser. Jag ser inte riktigt behovet. Vill man märka ut ett rävgryt eller något så är det väl bra om alla ser det, eller?

Klickbara pass med information: Vad är det för information du vill se? Det som finns idag i databasen är nummer, namn, koordinater, vägbeskrivning, beskrivning, röjning och renovering samt en bild.

Som vi nu har tänkt kommer det finnas ett redigeringsläge då passen ska kunna ändras/flyttas. Man kan också tänka sig att de alltid är det, att det kommer upp en info-ruta med en ändra-knapp längst ned. Men jag är rädd att det ska bli stökigt när man på jakt fumlar med telefonen med stelfrusna fingrar.

Din fråga: ”Går det inte o få till en mottagare från hundens Astro som kopplas (Blåtand) till smartphonen?” Jag antar att Garmin har ett stängt/krypterat sätt att skicka data mellan hundenhet och handenhet och att det inte går att skicka vidare något från handenheten.

Tack än en gång för synpunkter. Fyll gärna på med mer. Vi ska snart köra igång med att bygga om och förbättra apparna.

Johan
Krut

2013-10-28

Feedback Johan:

Allmänt: Låter kanon att ni hela tiden har enkelheten i fokus. Det får inte bli fippligt och ogenomtänkt.

Hundenhet: Det fungerar säkert med en vanlig smartphone men blir nog helt enkelt för fippligt. Man ska skaffa något slags väst till luren, fippla igång applikationen, få slut på batteri i den efter inte så många timmar. Det ska vara en enda on/offknapp, ett färdigt halsband/påhängsmodul till befintligt halsband, laddningsbart batteri som räcker någorlunda, bra antenn så täckningen blir bra. Priset bör inte överstiga 1500-2000 kr.

Satellitkarta: Många gånger är satellitkartorna i tex. Eniros app mycket bra. Satellitkartan i krut-appen däremot lämnar en del övrigt att önska – ganska suddig. Om Berna menar att en vass satellitkarta vore ett perfekt komplement till jakt-kartan så håller jag med. Man ser ju vegetation m.m. mycket bra i en sådan satellitkarta.

Passinfo: Perfekt om man kan se tilläggsbeskrivning till pass osv i appen. Där kan man ju skriva om exempelvis skjutriktningar och dylikt. Bör dock bara visas om man “tryckt” på passet eller liknande. OBS! passinfon bör inte kräva att man är på plats enligt GPS-en. Man kan vilja läsa passinfon redan tex då man går från bilen.

Behörigheter: Kanske inte önskvärt att alla kan ändra. Många äldre som faktiskt vill använda appen kanske fipplar bort sig då och dessutom sabbar kartan. Är ju inget större problem att “befordra” tekniskt kunniga användare till redaktörer – det skulle kunna gälla generellt såväl på webben som i appen. Eller om ni inför en ny behörighetsnivå mellan “brukare” och “redaktör” som kan ändra just det mest basala – pass m.m.

2013-10-29

Håller helt med i antegahlins inlägg, speciellt vad beträffar behörigheten. Vad händer om vem som helst kan gå in och ändra passutställningar? Jo, om medlemmar t.ex. beställt tryckta kartor eller har skaffat egna utskrifter, så kommer det efter ett tag att bli ett fullständigt kaos p.g.a. att samstämmigheten inte längre finns. Jag säger inte att ändringar/uppgraderingar inte är nödvändiga, tvärtom, men jag anser att det måste ske på ett kontrollerat sätt för att slippa de problem som kan uppstå. Någon måste ha ansvar och kontroll över webb, utskrifter och tryckta kartor. Tänk själv vad som kan hända då jaktlaget kanske består av 40-45 personer. I mindre lag kanske det är möjligt men inte i så stora som vårt. Ett alternativ skulle kunna vara att den webbansvarige på ett enkelt sätt (med kryssruta) skulle kunna välja om alla skall ha ändringsmöjlighet eller inte. Denna möjlighet skulle då med fördel kunna användas inför en planerad revidering för att på ett enkelt sätt få in aktuella ändringar som därmed även skulle ligga till grund för nya utskrifter och tryckta kartor. Det är ju fortfarande så att alla har ju inte tillgång till en smartphone utan är hänvisad till utskrivna eller tryckta kartor, vilka även är nödvändiga vid genomgångar o.dyl.

2013-10-30

Svar till antegahlin

Hundenhet:
Du har nog rätt. I så fall har vi några alternativ:

1. Ta fram en egen hundenhet.

(2.) Samarbete med Swepoint. Vi pratade med dem 2011, men det funkade inte av tekniska skäl.

3. Samarbete med Tracker

4. Samarbete med någon annan. Vet någon vilka andra hundpejlar som finns som kommunicerar över mobilnätet? (Garmin Alltså funkar alltså inte eftersom de kör över radio)

Satellitkarta:
I Android-appen är det Google Maps. I iPhone-appen är det Apples kartor förutom i äldre versioner av operativsystemet då det är Google maps. Vi måste ha något som funkar över hela världen.
Men jag tycker fortfarande att det låter konstigt att inte den uppladda kartan är minst lika bra att orientera sig efter. Den är ju normalt mycket mer detaljerad och mer rik på info.

Passinfo: Ok. Vi ska fundera på om vi kan lösa det.

Behörigheter (antegahlin och kjell):

Det är nog en generationsfråga: I äldre generationer har vissa lärt sig allt om datorer, webben och appar och i många Krut-lag är det nog dessa som fixar allt och de andra är inte så intresserade av att pilla med detta. I yngre generationer förväntas alla hantera web och appar.

Man kan tänka på två sätt:

A: På ert sätt, dvs det ska vara samma behörighetskrav i appen som på webben för att få ändra/flytta/ta bort ett pass. Det finns en logik i det.

B: Man kan sätta alla i ett jaktlag som admin eller redaktör, men jag ser att 80% av alla Krutanvändare är vanliga medlemmar. Framför datorn kan vissa ha lärt sig Krut och är engagerade och har behörigheter att ändra och andra kan/vill inte. Om man är ute och röjer pass, så vore det i många fall dumt om en vanlig användare inta kan uppdatera info om passen. Många kommer att sitta på ett pass, titta på appen och reta sig på att de enligt telefonen sitter 100 meter från passet. Det naturliga är då att gå in och ändra och flytta passet dit GPSen säger att det finns (=verkligheten). Man får då en karta som rättar sig själv. Visst kan den tryckta kartan då ibland skilja sig från appkartan, men då vet man att kartan på appen och på webben (samma) är alltid så uppdaterad den kan vara. Nästa gång man skriver ut/beställer kartor så blir det så nära verkligheten som möjligt. Någon annan ”vanlig användare” kan vara ute och bygga ett pass, men kan inte märka ut det. En tredje kan gå förbi ett rävgryt, men kan inte märka ut det. Osv osv. Däremot ska man hindras från att fumla till det, men det går att göra genom att utforma dialogrutorna rätt. Om man tar någon annan ”social media app” så kan oftast alla ändra allt. Visserligen så gäller det då inte jaktlag. Om man verkligen är ovan vid mobiler och appar så kan man säkert ställa till kartan, men då har man nog inte tankat ned appen över huvud taget.

Vad säger övriga?

/ Johan

2013-11-06

En Mobilbaserad hundpejl är B-Bark. Känns som om den skulle kunna vara ganska bra.
Sedan finns det en som heter Contact GPS II. Fick inte så bra kritik i Svensk Jakt.

Jag skulle också tycka det vore bra att kunna ha en “riktigt” enhet på hunden. Dels för enkelhet men fram för allt för att inte inom rimlig tid riskera att den blir strömlös.

weehunt gjorde i början reklam för att de skulle integrera en gps-enhet på hunden, men det var en som används för att spåra bilar och inte använde datatrafik och då blir det för dyrt att använda om man vill ha tillräckligt täta uppdateringar för att följa hunden. Vet inte om de fått ihop det ännu.

Noterade när jag hade den igång vid jakt senast att det tar lite tid att hämta kartan över nätet varje gång man zoomar in/ut. Skulle vara bra om den kunde cacha kartan i appen. Borde också förbättra strömförbrukningen då det borde bli mindre trafik.
Alternativet som B-bark har att ladda in jpg i telefonen har den nackdelen att man då inte får med de markeringar som man gjort så som gränser & dyligt på weben.

mvh
Torsten

2013-11-06

Hej Johan,

Kom precis att fundera på Garmin GTU 10 om inte det vore nåt. Googlade lite och hittade att de faktiskt verkar ha API för att utveckla sitt egna program som arbetar mot enheten. Kanske vore nåt att kika på. Se länk:
http://www8.garmin.com/solutions/m/pdf/GTU-10%20Telematics%20API%20Overview%20Rev%201.3.pdf

Sen måste jag av ren nyfikenhet fråga om du själv utvecklar eller köper in detta?

Med vänlig hälsning, Emil

2013-11-25

Både cacheningen av karta och energiförbrukningen ska bli bra, eller åtminstone klart bättre, i nästa version av appen som vi släpper till våren.

B-Bark och Garmin GTU. Tack för tipset. Ja, det krävs ett öppet API så vi ska kolla på Garmin.

Vi utvecklar allt själva.

Johan
Krut

2013-12-11

För kännedom Johan:

http://www.blocket.se/dalarna/Kompl__Garmin_Astro_GPS_obegransad_rackvidd_50778098.htm?ca=3&w=2

MVH Ante

2013-12-12

Hej Johan, ta en titt på Northtrack, har ett sim-kort som kollar signalstyrkan å använder den starkaste av Telia,Telenor och Tele2. Trevliga killar å prata med går säkert å fixa ett samarbete.

Mvh Rävalars

2013-12-13

Hundenhet låter intressant om det blir en hyfsat billig variant. Då är det nog många som vill använda den som ett komplement till Astron.

2013-12-13

Tack för tips alla!

Johan
Krut

2014-01-23

Hej!
Vi har skaffat B-bark. Den har tyvärr ingen satelitkarta i Sverige än.
Men mig veterligen så kan man söka upp andra gsm pejlar med den.
Webclient i B-bark påminner om kruts system.
Nu är jag långt ifrån någon expert på det här:-), men det skulle vara suveränt om det gick att samköra.
/Richard M

2014-01-30

Hej!
Ett förslag på förbättring till appen är att man i appen kan se vilka hundar som finns i jaktlaget men också medlemmar, gärna med foto. Syftet med detta skulle främst vara att nya medlemmar och gäster att kunna titta i appen och där kunna identifiera vilken som drev ett djur eller är vid ett skjutet vilt. Tycker ofta att det är så att man hör på radion “jag har en svart och vit hund hos mig” om man smidigt kan identifiera hunden skulle snabbare att sprida informationen.
Har sett på App Store att det finns en bild som beskriver hur man “lägger till en” hund i jaktlaget så detta har kanske redan har varit med men jag kan inte hitta funktionen nu.

2014-02-17

Det går redan nu att se foton på alla i appen. Positionsikonerna är alltid foton om man har laddat upp ett foto på Easyhunt i sin profil. Om inte blir det initialer. Hundarna är en annan femma. Förhoppningsvis kan vi lansera en riktigt liten och bra GPS-sändare för hundar i år. Den ska vara så liten att man kan hänga på den även om man vill behålla tex Astropejlen. När vi kan se hundar i appen så tror jag inte att de ska ha samma bilder som jägarna för då blir det inte lika tydligt vid en snabb titt var hundarna befinner sig. Vi tänkte köra hundsymboler som man kör i Garmin Astro ungefär. Men om man vill se hur hundarna ser ut så finns foto på dem på Easyhunt-webben.

Johan

2014-02-18

Låter väldigt lovande och hoppfullt Johan! Vi är många som håller tummarna.

MVH Ante

2014-02-19

Tack Ante. Det var du som skyndade på lanseringen av hundenheten med att säga att det är många som vill ha ett komplement till Astron när hunden blir ett frågetecken på Astro-skärmen. Men jag kan inte lova något lanseringsdatum ännu men jag fattar att om vi inte kan lansera senast i augusti så missar vi tåget i år. Vi får se.. / Johan

Edited 2014-02-19
2014-02-19

Hej Johan!

Tror att jag ska utveckla mitt senast inlägg angående att se deltagare och hundar. Anser att det inte är särskilt viktigt att på kartan kunna följa en hund eller person med en bild, känns som att skulle kunna bli lite grötigt, fungerar bra med initialer. Vad jag var ute efter var att under “option/settings” kunna gå in och få en lista på vilka deltagare som finns i jaktlaget och där ifrån kunna identifiera en jakthund med bild.
En bonus skulle kunna vara i att en sådan lista att se vilka som är medlemmar som är inloggade.

/ Jonas

2014-02-20

Ok. Då förstår jag. Ja, jag håller med. Jag är ju själv passkytt och har en medfött dålig förmåga att skilja på olika gästande hundar och komma ihåg vad de heter. Detta ska vi definitivt ha med i appen, men det kommer dröja. Vi har gjort en omstart med apparna nu och måste säkra kvaliteten innan vi bygger in fler funktioner.

Men jag tycker faktiskt att detta med bild funkar bra i praktiken. Även om bilden är liten och man inte direkt ser ansiktet på vissa bilder så lär man sig snabbt vilken ruta som är vilken. Bilden blir som en logga för en person som man känner igen snabbt.

Johan

2014-03-04

Hej, har både Astro och B-bark, jag förstår om Astron kan vara svår att få in i webapplikationen men B-bark vore suveränt om det gick, dessutom tycker jag att ni borde vara öppna för många olika pejlar i det fallet det går då easyhunt är till för alla, öppenhet är aldrig fel.
/Rolf

2014-03-05

Hej Rolf. Astron är omöjlig att integrera rent tekniskt eftersom den inte pratar med mobilnätet. Vi har försökt med att integrera andra pejlar som kör över mobilnätet och försökt få igång diskussioner med två av de stora pejlleverantörerna efter Astron. Det har hittills inte gått. De har inte varit intresserade.

Därför kommer vi att lansera en egen pejl förhoppningsvis den 1a augusti i år. Den kommer väga runt 50-60 gram tror jag och kosta under 2000 kronor och inte ha några abonnemangsavgifter förutom för SIM-kortet. Om man har ett Telia-abonnemang så funkar det med ett extrakort för 29 kr / månad.

Antingen kör man bara denna eller om man vill ha kvar sin Astro så kan man ha Easyhunt-pejlen för att
1) Det är kul för alla passkyttar utan Astroenheter att se var hundarna är
2) En extra säkerhet när Astron inte har täckning. Easyhunt-pejlen går ju på mobilnätet och har obegränsad räckvidd så länge det är mobiltäckning.

Det är inget löfte att vi har pejlen den 1a augusti, men det är målet. Det kommer att vara en kvalitetspryl.

Johan

2014-03-10

När förväntas appen bli klar? Skulle vara kanon att lägga in pass etc. via appen nu under våren.

2014-03-14

Det kommer en ny version av iPhone-appen runt den 1a maj, men den har samma funktioner som dagens app men med mycket bättre kvalitet. Att kunna lägga in pass via appen dröjer. Jag kan inte lova något datum men säg runt 1 augusti. Android ligger kanske 1-2 månader efter.

Notera att det finns en funktion redan nu som fungerar utmärkt och det är att man kan ladda upp alla pass från Garmin Astro. Man får ut en GDB-fil till Astrons PC-program (Mac?) som man sedan laddar upp på sidan.

Men detta med att märka ut pass med appen är prioriterat och ska komma.

/Johan

2014-07-16

Hej Johan!

Hur går dä med hundpejlen som är anpassad till Easyhuntappen, finns den å testa som betaversion i Android format så är jag intresserad?

Mvh Rävalars

2014-07-25

Hallå Lars

Den är inte lanserad ännu, men vi hoppas på att ha den klar runt den 10e september.

/ Johan

Show 1 to 30