2014-01-26 Är det smart att jaga med drilling och fast monterat 1-6x kikarsikte?

Jag jagar med stöthundar på en mark med mest rådjur men även lite hare och räv. Därför skaffade jag mig förra året en drilling med fast monterat 1-6x sikte med rödpunkt och rödlysande cirkel (circle dot). Då har man chans på både stillastående rådjur på 100 meter och rådjur, hare och räv som kommer med fart. Jag kör fast monterat sikte så slipper man fippla med hakmontage i stressade situationer. Jag kan skjuta lerduvor ganska bra med siktet inställt på 1x med rödpunkt.

Jag är bra vän med både studsare och hagelbössa... ...men att skjuta hagel med rödpunkt är inte så lätt vilket resulterade i en riktig bom idag som jag grämer mig över.

När man har en kikare med rödpunkt på så blir det lätt som ett mellanting mellan att svinga hagelbössa och att sikta. Fast man ska svinga så får rödpunkten mig att börja sikta. Att köra hakmontage tycker jag också är opraktiskt. Vad tycker panelen. Skulle ni om ni var jag:

A) Träna mycket med att skjuta lerduvor, simulator och jaktstig med kikarsiktet på 1x med rödpunkten eller

B) Byta drillingen till studsare och missa chanserna att skjuta hare och rådjur med fart inom hagelhåll.

2014-01-28

Alternativ A) tycker jag som vän av hagelvapen. Du har möjligheten att använda den som hagelvapen mht säkerhetstänk som oftast är nödvändigt. Rådjurspassen och för den delen rävpassen tillhör inte de mest välröjda utan man får stå på nån höjd i skogen. Med kula kan man sällan skjuta 360 grader runt sig samt inte alls med kvistar i vägen. Effektiva sammanräknade möjliga skjutmeter med hagel är överlägset kula.

Instämmer att det är lurigt med siktareflexen man har med en kikare även på 1ggr. Jag har kört en hel del jaktstigsträning men det går inte att få till det ordentligt. Dock lär man sig lite av begränsningarna. Ett hoppande rådjur är inte att tänka på tycker jag. Iofs avstår jag numrer det även med en riktig hagelbössa.

Fast jag förstår inte alls varför hakemontaget är opraktiskt. Jag har alltid mitt kikarsikte ligger i ryggan (eller hemma) och om det är ett pass som kräver det monterar jag det i hakemontaget. Inga problem på ett rådjur upp till 60 meter med öppna riktmedel. Med bra stöd är det förvånandsvärt vad bra man skjuter med öppna riktmedel men över 60 känns inte helt ok tycker jag. Nu går jag iofs ofta med hund och att då ha kikaren monterad är inte att fundera över om det inte är finväder och fin terräng. Har provat flera gånger och det immar igen eller blir blött/snöigt.

2014-02-06

Har jagat med drilling länge men övergett kikarsiktet mot ett hakmonterat rödpunktsikte. Fungerar utmärkt även vid snabba skott med hagel och även på lhåll upp till 80 m med kula. Har kikarsikte hakmonterat men använder detta mycket sällan.

2014-02-08

Träna å skjut mä bägge ögonen öppna, blundar du mä vänsterögat (om du ä högerskytt) blir dä automatiskt att du punktskjuter, inte bra för hagelskytte där dä ä kolven som skall sköta siktandet.

2014-08-01

Många bra synpunkter! anser nog att “järnsikten” är bäst i alla väder. Lär man sig skjuta med dessa så krävs inga optiska sikten över 50-60 meter (har bara jagar i 45 år så mina ögon är väl inte de bästa) krävs optik så sätter jag på en Zeiss 1,1-4 på ett sadelmontage på min dubbelstutsare. Då har du allt inom 120 meter om du har normal syn. PS: (går om hundförare på ca 60 jakter per år så ta det från det hållet) DS

Show 1 to 5