2014-01-29 Jaktprägling av hund.

Hej.

Jag är lite inne på att skaffa en Beagle.
Varför just Beagle?
Jo, pensionen står för dörren och oavsett om det blir bra eller kass hund
så blir den ju ett kärt sällskap i lagom förpackning.

Nu till min egentliga fråga till er....
Jag har funderingar att prägla Beageln på dovhjort och / eller kron.
Är det någon här som har samma funderingar eller kanske rent av
använder beagle för ändamålet?
Känner ni till något hägn för jaktträning på dovhjort / kronhjort ?
( hunden ska tillåtas jaga hare, räv, rådjur också )

// Jagarn

2014-01-29

Hej,

Beageln är den mest “allrounda” drivande kortbenta jakthunden. Sannolikt den trevligaste familjehunden med (allas hund är förstås bäst) i konkurrens med vissa bassetraser.

Jag har en Beagle som är snart tre år. Han går på hare, rådjur och numera räv. Första tiden (valpåret) gick han på allt klövvilt. Dock släppte han rätt snart om han fick kontakt med större klövvilt som älg. Vildsvin vill du inte att din Beagle ska gå på då det förr eller senare slutar illa. Min tyckte det var skitkul ända tills han mötte fel sugga. Ett lättare kok stryk och han är nu rädd för grisarna. Älg ger han tusan i men kan om det är dåligt med vilt skälla lite lätt och springa i löpan upp till 200 meter. Ser han dem skiter han fullständigt i dem.

Från i år jagar jag där det är gott om dov och en hel del kron. Dov var riktigt kul i början men han släppte efter en 500 meter. Kron fick jag själv bevittna när en stött präktig Hjort kom förbi oss på 30 meter. Min Beagle som aldrig sett en sådan förut följde den i ca 300 meter men vände sedan. Kron bedömer jag att du kommer att få svårt att få din beagle att gilla. Dov kan vissa gå bra efter. Doven är inte något fysmonster utan blir skittrött efter några hundra meter. Större exemplar tycks stanna och kolla och är det då en liten hund i deras ögon så går de fast. Det är helt enkelt inte kul för en beagle som gillar själva förföljandet mer än något annat. Det där är min personliga teori efter att ha bevittnat det ett 10-tal gångar. Dov är det på tapeten att det ska räknas som godkänt vilt vid drevprov med Beagleö Nu är så ej fallet. Ska du jaga dov med din Beagle så ska det såklart skjutas dov så den blir präglad på det viltet. Det har inte skjutits dov ännu för min och efter den här säsongen så kommer jag sannolikt inte heller att tillåta det.

Klart du ska ha en Beagle. Men ska du ha en ska du ta det från en uppfödare där föräldralinjerna jagar dov. Det blir dock jäkligt svårt att hitta dokumenterat då det som sagt inte är godkänt vilt vid drevprov. Du får antingen lita på uppfödarens orde och/eller kolla med några deras eventuella kullsyskon.

Lycka till.

Ps Det finns en som heter Dreverjägarn som har en sjukt bra sajt kring injagning (lydnad, skogsvana, jakt, spår mm). Jag följde det och tycker han har mycket bra och utförliga tips. Jag gjorde dock felet att släppa min redan som valp. Han varnar för det då du lätt får en jaktidiot. Min är klart på gränsen men hellre det än en som inte hittar någe vilt.

2014-01-31

Tack greyling för dina tips, råd och din erfarenhet som du delar med dig av.
Dina tankegångar stämmer ganska väl med mina egna.
Beagle jaga hjort, och då speciellt kron är självklart en utmaning, och just det, är ju egentligen ätt göra det svårt för sig själv. Det vore ju enklare att skaffa en ras som man vet normalt har intresse för just hjortdjur.
Men se då faller ju biten av utmaning bort till kanske stor del.
Och som jag sa, Beaglen är en lagom stor förpackning som sällskap, om det inte blir jakthund av den.

mvh, och god skitjakt

// Jagarn.

Edited 2015-01-19
2014-01-31

Det låter som du skulle ha en Basset petitt

2015-01-19

Hej. Ja nu har det gått nästan ett år sedan jag skrev mitt
huvudinlägg här om att skaffa beagle, och nu den 25/1-2015 ska jag till
kenneln och som nr 1 att välja ut en han-valp, som föddes 26/12-2014.
mvh Jagarn.

2015-02-19

Hej
Jag heter Stefan Persson från Älmhult och har haft uppfödning av just Beaglar i många år. Har du varit i kontakt med ordföranden i sydsvenska Beagleklubben Ingemar Zentio. Han sitter i avelsrådet för klubben. Det finns många oseriösa uppfödare de lovar guld och gröna skogar. Om du vill så kan du nå mig på telefon 070-567 15 50

Show 1 to 6