2014-02-17 EASYHUNT FÖR VILTVÅRDSOMRÅDEN / ÄLGSKÖTSELOMRÅDEN

Man kan lika gärna lägga in ett viltvårdsområde (VVO) som ett jaktlag på Easyhunt. Det finns redan många VVOn här.

Om man i medlemslistan vill visa vem som hör till vilket jaktlag inom VVOt så kan man till exempel skriva en förkortning för jaktlaget med versaler innan förnamnet och sortera listan på förnamn. Exempel om man har två jaktlag som heter Apelboda och Blåbärsholme:

APEL Alex Svensson
APEL Anna Svensson
BLÅB Fredde Schiller
BLÅB Ove Sundqvist

Vi kommer, kanske i maj månad, peta in ett extra fält för varje medlem i medlemslistan som vi bara kallar för Info. I ett jaktlag kan man skriva “Jaktledare”, “Kartansvarig” etc i detta fält eller vad man vill. För ett VVO så kan man använda det fältet för att skriva vilket jaktlag man tillhör.

Vi vill inte bygga någon komplicerad struktur som är specifik för VVOn. En anledning är att Easyhunt ska funka i många länder där det inte finns VVOn.

FRÅGA: Finns det något annat som man kan göra för att förbättra för VVOn utan att man inför något som blir oanvändbart i länder där det inte finns VVOn?

Edited 2014-02-17
2014-08-29

Nu finns även ett fält “Information” i medlemslistan. Den kan användas för att till exempel skriva vilket jaktlag man är med i om hemsidan är för ett VVO. Fältet kan också användas för att ange tex “Jaktledare” och annat.

2015-07-23

EasyHunt.

Vad har EasyHunt för uppfattning och rekommendation då det gäller att registrera namnlistor på jaktlag etc på hemsidan?

Rimligen gäller Personuppgiftslagen med dess strikta krav på bla individuellt samtycke.

Undrande

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/

Vad är en personuppgift?

Fråga

Vad menas egentligen med en personuppgift?

Svar

All slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt personuppgiftslagen som personuppgifter. Även bilder (foton) och ljudupptagningar på individer som behandlas i dator kan vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter, som exempelvis IP-nummer, räknas som personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.

2015-07-23

Hej Ove

Jag svarade dig på mail, men det verkade inte gå fram. Jag har haft problem med att mina utgående mail studsar. Hur som helst:

Om PUL
-------------
Självklart respekterar och följer Easyhunt personuppgiftslagen.
Precis som liknande tjänster på Internet så kan vi inte kontrollera vad alla användare skriver på olika hemsidor. Om Person A skriver Person Bs namn och adress, utan att fråga person B, på vilken sida som helst på Internet, t.ex. Facebook eller Easyhunt så bryter ju Person A mot personuppgiftslagen.

Lagtexten säger: “Personuppgiftsansvarig kallas den som bestämmer varför och hur personuppgifter ska behandlas.” Det måste ju i detta fall vara Person A och inte Easyhunt.

Angående ditt VVO
----------------------------
Du finns med i ett VVO på Easyhunt. Vad jag kan se så är det du själv som någon gång i tiden har fått en inbjudan till detta VVO och tackat ja genom att klicka på inbjudningslänken. Nedan ser du hur man går ur Easyhunt.

Hur man går ur Easyhunt
------------------------------------
1. Gå till www.easyhunt.com och klicka på “Logga in”.
2. Om du vet om ditt lösenord så logga bara in.
3. Om du inte vet om ditt lösenord, klicka på länken Glömt e-mail eller lösenord?
4. Skriv i din mailadress och "Skicka inloggningsuppgifter"
5. Sedan går det att logga in via de instruktioner du får i mailet.

När du kommit hit föreslår jag att du kollar runt på hemsidan så du ser vad som är skrivet. Speciellt kan du kolla medlemslistan under meny "Jaktlaget > Medlemmar & Hundar"

Om du vill gå ur Easyhunt fortsätter du med:

6. Klicka på ditt namn i övre högra hörnet så kommer du till din profil.
7. Klicka på Inställningar och Avsluta konto

MVH
Johan Ulfström

Edited 2015-07-23

Show 1 to 4