2014-04-27 Kalenderår kontra jaktår kontra viltdataår

I jaktrapport får man automatiskt veta vad som skjutits på kalenderåret. Hade hellre sett jaktåret där. Viltdataåret skiljer sig också mot kalenderåret med 1/4 till 31/3.

Thomas Ekbladh

2014-04-28

Jag håller med. Det kommer att bli valbart mellan kalenderår och jaktår. Vi vet inte hur jaktåret ser ut i alla länder så det är bra att ha kvar kalenderår.

Vi hade tänkt ha jaktåret 1 juli – 30 juni för vi kan inte ha olika jaktår i olika länder. Jag visste inte att Viltdataåret var brutet den 31/3. Jag gissar att det är Jägareförbundet som hittat på det och att det kan vara annorlunda i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike osv. Med ett Svenskt perspektiv så känns lite fånigt att bryta mitt i kråkjakten. Å andra sidan så kanske folk vill stoppa in siffrorna i Viltdata.se och jag antar att de har 31/3 som brytpunkt.

Åsikter om brytpunkten 31/3 respektive 30/6? Kan bli svårt att få plats med alla tre brytpunkterna.

2014-05-01

Det måste väl vara Jaktåret som skall gälla!?

2014-05-01

Om jag har fattat rätt så är det bara att ändra fr.om. till t.om. så har man svaret beroende på vilket period man vill se, dock ej automatisk men det behövs knappast. Detta går ju även internationellt

2014-05-07

Tills vidare får man ställa in datumintervallet som Rävalars säger.

Man vi ska ändå införa ett val om man vill ha kalenderår eller jaktår. Jaktåret är ju från den 1 juli, men ser nu att Viltdataåret startar 1/4. Därför gör vi det flexibelt så att man kan välja vilken månad som säsongen startar.

Edited 2014-05-07
2014-06-02

Håller med senaste svaret av Johan.

Att växla mellan jaktår och kalenderår kan vara den lätta och smidigaste vägen att gå. Alternativet att själv ställa in brytdatum gör det relativt enkelt att rapportera in viltdataåret. Eller nåt annat man vill titta på.

När man pratar om vad som skjutits och när är det ju väldigt ofta per jaktår man snackar och inte kalenderår. Detta får mig att vilja ha jaktåret som standardinställning och kalenderåret som snabbval.

MVH Thomas Ekbladh

2014-06-03

Ok. Vi kommer göra det helt flexibelt, men standardinställningen 1 juli – 30 juni.

Show 1 to 7