2014-08-10 Var får vi tag i Fastighetskartan så att vi kan börja bygga vårt vvo-område
och i vilket format ska det vara? Alla tips för ett bra resultat tas tacksamt emot. /Olav i Mora
2014-08-10

Hej Olav.

Fastighetskartan finns att köpa genom vissa internetsajter tex Metria.se. Dock kostar det flera tusen kronor om man har en större mark. MEN Lantmäteriet som också säljer Fastighetskartan i digital form har lägre priser till ideella föreningar – så var det för mig iaf. När vi beställde till vår jaktklubb kostade kartan bara c:a en tiondel av vad den skulle kostat på Metria.se! Jag rekommenderar dock att du hör dig för lite smidigt och förutsättningslöst med handläggaren för att maximera chanserna för dig och oss andra att få handla till det förmånliga priset.

Kartan ska vara i formatet .jpg och du ska även få med en .jgw fil som matchar kartan (gör så att kartan lägger sig över rätt koordinater vid uppladdningen på Easyhunt).

MVH Ante

2014-08-11

Bra tips från Ante. Jag fick det tipset från Ante tidigare men har inte hunnit kolla upp det.

Vi har en hänvisning till Metria som kommer upp om man klickar på Karta > Redigera > Skapa en karta. Det är i andra rutan i pop-up-fönstret. Där hänvisar vi alltså till Metrias vanliga webshop. Metria är Lantmäteriets dotterbolag och funkar som ett vanligt kommersiellt företag vad jag förstår.

Om man kunde komma åt kartor billigare via Lantmäteriet så vore det förstås bra för jaktlag med stora marker för då kan Fastighetskartan annars bli dyr på Metria. Om det går att göra det på ett enkelt sätt, tex via Lantmäteriets web, så kan vi ändra vår rekommendation på Easyhunt.

Hör gärna av er om det är möjligt så kan andra jaktlag spara pengar.

Easyhunt har inget samarbete med Metria. Vi bara hänvisar dit för att vi vet att deras kartor funkar att ladda upp. Det finns ju också andra kartbutiker som säljer Lantmäteriets kartor. Om det finns någon annan som säljer kartor i filformat JPG+JGW billigare än Metria så tipsa oss gärna.

// Johan

Edited 2014-08-11

Show 1 to 3