2014-09-01 Mappen "Maps for printing"

När man trycker “Karta” och sedan “Skriv ut” så skapas efter cirka 10 minuter 6 stycken filer som läggs i en mapp i dokumentarkivet som heter “Maps for printing”. Dessa kan man sedan skriva ut på papper. Lämpligen skriver man ut filen med A4 i namnet på A4 papper och samma med A3. Om man vill ha mindre pass-storlekar så kan man tex skriva ut A2-filen på ett A4 papper. Var noga med att klicka i rutan “anpassa till utskrift”. En annan poäng med dessa filer är att de är identiska med de som beställs som Tyvek Allväderskartor om man valt samma område på kartan. Bra som en dubbelkoll innan man beställer allväderskartor.

Notera följande: MAPPEN “MAPS FOR PRINTING” KAN INTE TAS BORT, FLYTTAS ELLER BYTAS NAMN PÅ!

Filen är som en systemmapp i Windows. Den måste ligga där. Av samma anledning kan vi inte anpassa namnet till valt språk. Detta är en teknisk begränsning som tydligen är svårt att komma runt. Kanske kollar vi på detta i framtiden men jag tycker inte att det är så viktigt för mappen skadar ju inte. Den bara stör ens ordningssinne lite.

Johan

2014-09-01

Aha, tack för snabbt och bra svar.

Trodde att “maps for printing” var någon gammal rest men inser att det är “the other way around” - mappen “Kartor” som för oss också innehåller kartor i storlek A0 och uppåt är väl då förmodligen en rest från Krut-tiden kan jag tänka. Se bifogade bilder.

Den mappen gick i alla fall att ta bort vilket jag gjort nu när jag vet att det är “maps for printing” som gäller framöver =).

MVH Ante

2014-09-02

Ja du kan sudda “Kartor” med filerna där i. “Maps for printing” har ersatt den mappen.

Show 1 to 3