2014-10-19 Lägga in pass med koordinater (RT90)

Skulle hjälpa ett lag att lägga in deras pass och fick en drös med koordinater i RT90-systemet. Kan bara hitta möjligheten att lägga in pass med hjälp av WGS84-systemet. Går det att göra i RT90? Eller har ni något bra tips på hur jag kan konvertera passkoordinaterna från RT90 till WGS84?

2014-10-19

Pröva denna länk http://www.gis.scb.se/how/sweref99/koord.htm

2014-10-20

Vi stödjer ännu inte RT90. Det finns dock på vår lista att göra. Om man skriver in koordinaterna så måste det vara WGS84 DECIMALT.

Det enklaste är att ladda upp en fil från en Garmin Astro som har alla passen inlagda. Om man nu har en sådan i laget.

2014-10-20

Tack för generatorn, Niklas. Den fungerar om man tar bort sista siffran i de koordinater man genererar fram.

2014-10-21

En fråga till Johan, när kommer funktionen att lägga in passen i appen?

I dagsläget så använder jag själv jakt appen från Genzo för att med hjälpa av GPSen i telefonen lägga upp passen för att sedan med hjälp av koordinaterna lägga in på jaktkartan på webben. Böjar bli trött på dubbel arbetet och det är bara jag i jaktlaget som sätta ut passen exakt, det drar ner helhets intrycket för Easyhunt konceptet.

Hur gör ni andra som inte heller har tillgång en Garmin Astro?

2014-10-21

Jonas: Att kunna skapa/flytta/ändra pass via appen är nästa steg som vi nu börjat jobba med. Vi hade hoppats ha det klart inför denna jaktsäsong, men som vanligt tar allt längre tid är man hoppas på. Vi sitter just nu och jobbar med detta, men eftersom det är en ganska komplex funktion så skulle jag gissa att det tar fram till jul tyvärr. Då pratar jag iPhone. Android lär nog komma 1-2 månader senare.

Du kanske kan köra en lat-variant för i år genom att bara klicka ut passen manuellt med musen under Karta > Redigera samt meddela jaktlaget att positionerna inte är exakta ännu. Sedan när funktionen kommer i appen kan ni flytta passen genom att 1) Gå till passet (eller gör det i samband med jakt/arbetsdag) och 2) flytta passet till din aktuella position. Det kommer att bli väldigt smidigt att göra detta när man är på passet och ser att det ligger 50 meter fel i appen.

2015-03-17

Jag slår på GPS-tagg (platstagg) på telefonens kamera (samsung) och tar en bild på pass-skylten när jag är på passet. Då har jag en snygg bild och i bildens detaljer finns koordinaterna i rätt format. Lägger in dessa via hemsidan men visst hade det varit smidigt att göra via appen. Fast bilden vill man ju ändå ha.
Se bara till att telefonen hunnit uppdatera sin position innan bilden tas.

2015-03-17

Från och med förra veckan kan man markera pass direkt i iPhone-appen. Tyvärr dröjer det kanske ett halvår (?) eller så innan vi har samma funktion i Android, men å andra sidan räcker det med att en i laget har en iPhone. Det går väldigt enkelt. Man bara går till varje pass och markerar i appen att passen ska vara på den position man är.

Man kan flytta, ändra, lägga till och ta bort pass med iPhone-appen.

Info till alla kommer snart i nyhetsbrevet.

Show 1 to 8