2014-10-27 Förslag på ny funktion

Hej,

Vore kanon med röstningfunktion så man enkelt kan ta mindre beslut under jaktsäsongen.

Exempelvis funderar vi på att köpa in en åtelkamera och koppla mot easyhunt, dock är det lite svårt att få in allas åsikter samt att veta att minst 50% är för förslaget.

//Emil

2014-10-28

Hej Emil! Jag fick faktiskt det förslaget från en jaktkompis för ett par år sedan. Det har stått på önskelistan sedan dess. Det är en bra grej för man har ju många beslut att ta i ett jaktlag och allt kan inte vänta till årsmötet om man nu har ett. Tyvärr tar det nog ytterligare ganska lång tid innan vi hinner göra det. Vi skulle behöva 30 webutvecklare men det har vi inte.. Men tack för förslaget.

2014-10-28

Hej Johan.

Ytterligare ett förslag.

Skapa en extern utvecklarmiljö som tillåter användare (vissa) att hjälpa er att utveckla.

Förstår att ni prioriterar annat, men vissa saker är väl bara några timmars jobb så jag (iaf) skulle gladligen kunna ge bort för att få in ny funktionalitet. Antar att det säkert finns flera utvecklare som använder easyhunt och kan bidraga. Sitter trots allt 8 timmar (minst) om dagen och utvecklar i de miljöer ni verkar använda.

//Emil

2014-10-28

Hej Emil. Kul förslag!

Vad gäller webben så funkar det inte. Vi har inget definierat API så om man ska jobba med webben så måste man in i vår miljö och det kommer inte att funka i praktiken. Inte nu i alla fall.

Men för mobilapparna så har vi ett API. Vi skulle kunna öppna dessa APIer för externa utvecklare som dig. Då skulle ni kunna utveckla egna Easyhunt-appar. Det finns hur mycket som helst man kan göra på apparna, tex att kunna göra sådant som man gör idag på webben, men med telefonens resurser. Till exempel: Man har skjutit ett rådjur. Man startar “Jaktrapport” på appen. Man tar en bild på rådjuret och det skapas då en jaktrapport med bilden bifogad och positionen får man automatiskt på telefonen. Nu är det visserligen så att APIet bara är gjort för dagens behov av kartan, men om vi får en spec vilka databasfält du vill komma åt så kan vi bygga ut APIet.

Efter att den nya funktionaliteten har testats av dig/er i praktiskt jakt och den funkar, så kan vi lägga in den i Easyhunt-appen så att alla får tillgång till den.

Detta är bara lösa tankar. Jag är inte utvecklare själv så upplägget behöver förankras hos utvecklarna.
Vad tror du?

(Förresten söker vi apputvecklare, men det är en annan sak)

2014-10-28

Hej,

Jo låter intressant, tyvärr så är jag ej apputvecklare. Är betydligt mer hemma på web. Gör iofs web appar som körs som vilka appar som helt men antar att du talar om Xcode osv.

Är ju klart en utmaning att släppa in andra, och även en risk då koden exponeras. Använder man sig av bitbucket / git etc så kanske det går att lägga upp någon typ av läsanvändare som inte kan pusha koden förän ni verifierat och testa den. Dock kräver det ju helt klart en del planering för att ett sådant upplägg skulle fungera i praktiken.

//Emil

2014-10-28

Eftersom jag inte är utvecklare själv så vet jag inte säkert vad som går och inte går vad gäller webutvecklingen. Att bara öppna upp rakt av för vem som helst, typ ett open source-projekt funkar nog inte riktigt för Easyhunt som företag. Däremot så kanske man skulle kunna släppa in några utvecklare lite mer kontrollerat. Typ att utvecklaren gärna vill bygga en modul, tex omröstningsfunktionen. Man får då tillgång till en branch (eller vad det heter) i Github och så kan vi sedan ta med funktionen efter att vi testat den. Det hela kräver ett säkerhetstänk såklart.

Det finns också en annan variant. Att man som utvecklare bara specar upp funktionen så kodar vi den. Jag står annars för specjobbet själv, men dels har jag begränsat med tid och dels kanske den som kommer på en funktion har en bättre möjlighet än jag att speca den. Man kan ju också hjälpa till att hitta färdiga moduler på nätet. Fast jag tror att är man utvecklare så vill man koda själv..

Vad tror du?

// Johan

2014-10-29

Hej,

Båda varianterna är ju intressanta.

Vore kul att hjälpa till att utveckla. Att skapa specar för nya funktioner är ju också smidigt om det snabbare på det hela.

//Emil

2014-10-29

Hallå igen Emil. Nu har jag pratat med han som basar för utvecklarna. Det verkar som att man måste öppna upp hela klabbet för en extern utvecklare om denna ska ha möjlighet att kompilera och debugga, och det måste man kunna göra för att det ska funka i praktiken. Det krävs nog i princip att man jobbar typ halvtid på Easyhunt för att det ska vara värt det.

Däremot kan du alltid göra en spec / mockup. Om vi får en genomtänkt design av dig så kan vi som motprestation trycka in den först i kön.

Vi har halvt eller helt uppspecade funktioner för många års jobb framöver. Många saker är bra att ha men kommer säkert aldrig bli gjorda för att det inte är tillräckligt viktigt. Så innan du gör en spec på något så prata ihop dig med mig så att det passar in i våra planer.

Detta gäller även andra som är intresserade.

2014-12-11

Röstnings funktionen vore ju också bra för att att kunna köra som doodle, där man kan föreslå några dagar för jakt eller jaktmöte och så tar man in förslag från medlemmarna vilken som passar alla bäst.
http://doodle.com/sv/ den kör vi men den blir ju lite yxig när man ändå sedan ska in i kalendern.

2014-12-12

Hej. Även denna funktion ligger på framtids-listan men långt bak tyvärr. Jag förstår nyttan för ett jaktlag. Någon gång får vi nog tid även med detta.

2015-01-08

Hej

Jag skulle vilja ha en funktion där det är möjligt att vidarebefordra ett mail till hemsidan så att det kommer upp där som ett inlägg i det lokala forumet.
Går det att ordna?

Med vänlig hälsning,
Per-Erik Svennar

2015-01-12

Jag skriver upp det på vår önskelista. Det hade ju varit praktiskt. Dock har vi en väldigt lång lista med jobb långt framöver så det kommer att ta tid innan vi hinner titta på detta.

2015-01-15

Det fungerar att göra en inbjudan i kalendern där man antingen svara ja, nej eller kanske på frågan som det gäller. Det behöver ju inte vara en aktivitet som skall besvaras.
Så gör vi.

Show 1 to 13