2014-10-28 MMS Åtelkamera

Hej,

Vore bra om ni kan ha en lista över testade kameror så man vet exakt vilka som fungerar att använda. Bara en lista rakt upp och ner sen kan alla som kör MMS kamera rapportera in de modeller som testats och fungerar.

Hur som helst så är vi intresserade av vilka modeller som ni vet fungerar bra mot ert system. Jag har läst förutsättningarna, men blir svårt att koppla det till den specifikation som kamera tillverkarna ger.

//Emil

2014-10-28

Hej Emil. Vi har ingen lista, men det funkar med alla kameror som kan skicka MMS. Vissa kameror kan även kopplas upp med GPRS, men vad jag vet så kan dessa kameror även skicka MMS. Vi har alltså inte integrerat mot några specifika kameror. Vi bara läser in bilderna som skickas. Hittills har ingen användare kopplat in någon kamera som inte funkar.

2014-12-02

Hej Johan,

Har kollat runt en del nu och hittar inget vettigt abonnemang/kontantkort för att skicka MMS som inte kostar 1,99:-/st. Alla verkar ha konstiga giltighetstider på 31 dagar osv. Kan väl tillägga att Telia/Halebop är det enda som fungerar hos oss med.
Går det inte att få till mail -> mail funktionen istället, vore ju otroligt mkt enklare. Bara att köpa 1 års surf då och köra på. Blir ett himla krångel vad det verkar annars med kontantkortet..

//Emil

2014-12-02

Hej Emil. Vi har länge haft på listan att stödja GPRS, dvs mail > mail, men du är faktiskt den första som frågat. Därför har vi inte prioriterat det. Men jag håller med dig om behovet så jag ska kolla upp när vi kan titta på detta.

Själva har jag Telia Jobbmobil Multi tror jag det heter för min mobil. Där kan man lägga till extrakort för 29 kr per månad som jag har för mig kan skicka 1000 SMS per månad. Jag vet inte om de har samma tjänst för privatkunder.

2014-12-11

Kan Emil, kan man inte hitta någon smart lösning med wifog abonnemangen(gratis) ? Jag har bara dessa till mina barn på surfplattona , men om man kan ju ha till mobil också - surfa lite reklam kan man ju göra när man laddar batterier eller dylikt

2014-12-17

Hej,

För information så köpte vi denna modell: Scoutguard SG550 MMS 8MHD (finns i de flesta jaktbutiker)
Från ej uppackat till inkopplad och testad mot easyhunt tror jag det tog mig ca 30 min, dock har jag lite vana av dessa kameror sedan innan och en hel del datavana.

Nu återstår bara att montera den ute i skogen så något vettigt hamnar på bild.

Magnus: Kollade lite, men blir nog ett problem hos oss då enbart telia fungerar. Såg att de använder 3’s nät med, detta fungerar inte då kameran inte har 3G.

//Emil

2015-01-20

Hej Johan!

Jag ställer in mig som #2 i ledet som efterfrågar stöd för mail/gprs från åtelkameror.

Har skaffat mig en Bolyguard MG982K-10M (som jag är mycket nöjd med ifall någon undrar) och den liksom de flesta andra tror jag ställs in för att antingen skicka bilder som MMS eller via GPRS/mail. Det går alltså inte tex att ställa in så att den skickar MMS till Easyhunt samtidigt som den skickar GPRS/mail till eventuella övriga mottagare, tex min egen mail på telefonen.

Förresten. När jag skulle lägga till kameran på Easyhunt tyckte jag det var ganska svårt att hitta informationen om hur man ska gå till väga. Lade ju enkelt till kameran under “Åtel” men det tog en bra stund innan jag hittade informationen bakom den lilla i-knappen om att man ska ställa in kameran att skicka bilderna till [email protected]. Kanske står det på något annat ställa som jag missat, annars skulle jag förorda att den informationen blir lättare att hitta när man lägger till en kamera. Kanske kan man samtidigt också lägga till info om att alla MMS-kameror med största sannolikhet fungerar, eftersom man kan få ett annat intryck av de annonser från åtelkameraåterförsäljare som finns på sidan.

MVH Ante

2015-01-21

Hej Ante

1) Jag ska undersöka hur mycket jobb det är med att stödja GPRS innan jag vågar lova något. Jag har själv Uovision som jag inte lyckas få till MMS alls med så de kan jag inte koppla mot Easyhunt. Så jag förstår behovet.

2) Vi ska flytta informationen om hur man kopplar upp kameran. Håller med om att i-knappen är för hemlig.

3) Jag vill inte i dagsläget ta ansvar för en lista som ska funka att koppla upp sig mot Easyhunt. Det är ganska snårigt med olika kameror/operatörer. Förslag: Vi startar en forumtråd som bara handlar om detta. Denna kan jag referera till på sidan där man lägger upp kameran. Där kan alla dela med sig av sina erfarenheter. Detta är en typisk grej som användarna kan hjälpa varandra, men där vi inte har så bra koll vad som funkar och inte.

4) Jag fattar inte vad du menar med “eftersom man kan få ett annat intryck av de annonser från åtelkameraåterförsäljare som finns på sidan.”..?

// Johan

2015-01-21

1,2 & 3) - låter rimligt.

4) Är någon annons (Ryagården?) som annonserar att de säljer “Åtelkameror som fungerar att koppla upp mot Easyhunt” typ, istället för att ange att de säljer (helt vanliga) MMS-kameror. Gissar att det är en sån sak som kan bidra till att tex Emil Grip efterfrågar en kompabilitetslista – jag har iaf själv funderat över den saken. Tänkte att om man tydliggjorde att MMS-kameror i regel fungerar oavsett märke så skulle man inte “övertolka” Ryagårdens annons på det sättet.

Edited 2015-01-21
2015-01-22

Jaha. Iden med annonsen kommer troligen från oss. Vi tänkte väl slå två flugor i en smäll och promota både kameran och kopplingen mot Easyhunt. Budskapet var väl tänkt mest till dem som inte visste att vi hade en sådan tjänst. Men jag inser nu att man kan tolka det som att bara vissa kameror funkar med Easyhunt.

Så här funkar det: Kameran skickar ett mail till [email protected] från ett visst nummer. Numret talar om för oss vem som ska ha bilden. Sedan läser vi helt enkelt in alla bilder i detta mail som är större än en viss gräns i kB. Om tex en teleoperatör skulle hänga på sin logga på mailet och loggan var över denna gräns så skulle denna också synas på webben, men det har ännu inte hänt. Det är alltså en väldigt simpel integration som funkar med alla kameror som skickar mail. Därför behöver vi bara säga att om kameran kan skicka MMS så ska det funka. Det behövs alltså ingen kompabilitetslista.

Problemet är bara att verkligen få kameran att skicka ett MMS till [email protected]. Min erfarenhet är att kamerorna inte alltid är så användarvänliga och därför vill vi inte sticka ut hakan och säga vilka kameror som fungerar. Risken är att vi då hamnar i en situation där vi får vara support på själva kameran, vilken vi inte klarar.

2015-01-27

Hej Johan!
Jag ställer in mig som #3 i ledet som efterfrågar stöd för mail/gprs från åtelkameror.
Jag har efter lite sökande efter abbonemang på Telias hemsida(eftersom Telia är dom enda som har täckning där jag bor) kommit fram till att ska man skaffa ett abbonemang med MMS funktion så kostar det 199:/ månad för 0,5 Gb surf men om man tar ett mobilt bredband kontant för mail/gprs så kostar detta 299: för 6 månader med 5 Gb surf, det blir lite skillnad på priserna om man slår ut detta på några år.
Hoppas på en bra lösning i en snar framtid.

2015-01-27

Göran. Om du, eller någon annan du känner, har ett vanligt Telia-abonnemang så kan du troligen få ett extra simkort för bara data och kanske 1000 SMS per månad. Jag har ett sådant för 29 kr/månad som tillägg på företagsabonnemanget Jobbmobil Plus. Men jag hittar det inte längre i Telias prislistor. Enklast är väl att ringa 90 200 och fråga.

Vi ska kolla på mail/gprs-stöd.

Edited 2015-01-27
2015-01-29

Hej Johan,

Jag upplever att inte alla kort kommer till sidan. Vi har enligt telia skickat ca 50 mms, men max 20 har kommit fram? Iom att pengar dragits så har ju MMS skickats. Känner du till nåt liknande problem sedan tidigare?
Kan väl säga att det skickats rätt mkt kort tätt, kanske med så lite som 3 min mellan varje. (kameran “sover” 3 min efter varje kort)

//Emil

2015-01-31

Jag felanmäler så får vi se om utvecklarna hittar något fel.

2015-02-02

Hej,

Jag hittade felet! Lästa inte telias prislista tillräckligt bra. Priserna som de visar gäller bara 31 dagar efter laddningstillfället sen blir det annat prislista där MMS kosta 1,99:-, därav har det dragit massa mer pengar än beräknat.

Så mail/GPRS koppling vore kanon med andra ord :)

Ber om ursäkt för att tagit upp din/er tid i onödan. :|

//Emil

2016-01-24

Hej.
jag har en Minox DTC 1000 är det någon som kan hjälpa mig med inställningar så att den kan skicka bild till min mail ?

Mady

2016-01-28

Hej Mady. Ingen verkar ha koll på denna modell här på forumet. Men att få kameran att skicka bild till din mail borde ju gå att klura ut via kamerans bruksanvisning eller support från de som sålde den. När väl det funkar så kan du göra så att bilderna kommer upp på Easyhunt, men steg 1 är ju att du kan ta emot bilderna själv.

2017-02-03

Har det gått att lösa att skicka mail till Easyhunt?

2017-02-03

Ja det har nog funkat i 1,5 år att åtelkamerorna skickar bilder som mail. Se info under Jaktlagets sida > Marken > Åtel > info-i.

Show 1 to 19