2011-09-16 Kula o kaliber

Är lite nyfiken på vad ni där ute jagar med för kaliber o har för kula till jakten?
Är det handladdat eller köps det färdigladdat?

Jag själv har 9,3*62 med Woodleigh kula som jag nyttjar med mkt bra resultat. Jag laddar själv. Jag har arbetat fram en bra o lämplig hastighet för kulan så jag litar till 100% att kulan gör vad den ska i viltet. Och det blir inte någon större köttförstöring trots kaliber eller kulvikt.
Har även Woodleigh till min kombi 7*57R och även där mkt nöjd med resultatet.

2011-09-18

Handladdar 6,5x55 med Vulcan 10,1g och MRP krut.
I 9,3x62 så är det fabriksladdat Normas Vulcan 15g och
i drillingens 7x57R så är det Normas Oryx 10,1g.
Har verktygen till de båda senare men av olika anledningar ännu
inte kommit igång med handladdningen av dem.

2011-09-19

Ja dessa kulor, krut o tycken. Är man fem olika jägare så är det ju garanterat fem olika tycken och påståenden.
Jag är ju inte för lätta kulor vad det än är för kaliber men jag skjuter heller inte på något längre håll och så tycker jag att en tyngre kula inte sliter sönder lika mkt som en lätt men det är bara min egen erfarenhet och tycke.
Viktigast av allt är ju att skottet sitter där det ska och att kulan gör sitt jobb och djuret inte får plågas.
Men visst är det roligt att handladda o så blir det ju en bra slant kvar i fickan också.

2011-09-19

I 6.5 kör jag på milforcehunting 9,1 g kula.
I 9,3*57 har jag kört på 18.5 g alaska. Sköt ett rå i Lördags med den.Knall fall! Menska testa milforcehunting 15 g där med. Har idag beställt ett gäng.
I 7,57r kör jag på prvi partizan. Ej testat än!

2011-09-20

Har testat en del kulor mellan åren men är väldigt nöjd med mina Woodleigh kulor men en som är oprövad är Milforce och det är väl den som står på tur. Men har hört att den ska ha bra knall och fall men ska förstöra mkt. Har bra knall och fall idag med lite köttförstöring. Har 20,7g kulan o den gör 670m/s i min 9,3*62
Men har en 30-06 som jag nyligen köpt så där blir det troligen Milforce kulan. Måste bara få fram en lämplig hastighet.
Förstör Milforce kulan mig i din 6,5á? (Rödsjaktlag)
Om du ska ladda Prvi Partizan vilket är en blöt kula så får du lägga i ganska så pass med krut om den ska orka in lite längre. Kan annars rekomendera Woodleigh där. Har testat en lite tyngre Hornady kula men inte alls samma resultat samt låg restvikt på kulan. Men visst rådjuren dör snabbt men frågan är hur det blir på en bogträff på en ngt större gris....tvivlar på att kulan kommer ut på andra sidan.

2011-09-22

Jag (storjägaren lindblad) har inte hunnit testa 6,5 :an än. Men jag hoppas på en redig skitjakt nu på söndag=). Så jag får återkomma med de testresultaten! Partizanen är köpeammo! Har inte börjat handladda än. Men det kommer nog.Det är ju alltid lika kul att prata ammo. Men all ammo som säljs i swe dödar ju, en del med mer och andra med mindre köttförstörning! Som tex laupa mega som jag körde med förra året med kanon resultat på 2 rå. Ingen köttförstöring alls. Fina lungträffar och max 20 m flycksträcka! Men på rå nr 3 ..... 100 m rakt sidoskott......rätt in i vänstra lungan ..... vinklade 90 grader och ut genom det högra bakbenet! Som sagt hyllad av många men inte av mig. Men vem vet, man kanske testar den igen.

2011-09-24

Jag vet inte hur Prvi funkar i 7mm men jag testade det i min 375á ooch det funkade bra. Men det funkar säkert bra till din kombi också. Jag är helt insnöad på Woodleigh och det är mkt död i dom kulorna men det finns ju många bra kulor men viktigast av allt är att man ska ha en kula som man tror och litar på inte vad grannen tycker.
Vi får väl vänta och se vad du kommer fram till om kulorna...men viktigast är ju att dom dödar...
Jag har testat olika kulor och olika hastigheter och har kommit rätt men är inte heller helt främmande för att testa ngt nytt heller. Jag har testat mig fram och jag har både 18,5 & 20,7g som samskjuter.....
Tycker det är intressant med hastigheter...kulvikter...kulbanor....laddvikter....kulor.....laddutrustning och egna uppfinningar som funkar....dvs allt som har med jakt o handladdning att göra.

Edited 2011-09-24
2011-09-24

Jag kör med 358 norma magnum med hornadys RN 16,2 g kula med mycket bra resultat i vildsvin.
Samt laddar också till min 6,5 med lapua mega på 10,1 g
och till min drilling på 8 57 jrs med hornady RN 11 g

2011-09-26

Har laddat en hel del Hornady kulor och till 8mm tycker jag att kulan är mkt kort och jag är lite rädd för att det kan ändra vinkel i djuret.
Och värsta tänkbara är väl att kulan skulle göra det och träffa hunden. Risken borde ju vara större eftersom kulan är så kort och där med mindre som kan styra kulans riktning i djuret.
Men det är bara min egen teori men annars tycker jag att Hornadykulan funkar bra. En bra kul för en liten peng.

2011-11-13

Woodleigh du hade rätt om partizan kulorna . Sköt en rådock på drev idag . Sköt en lungträff på 20 meter . Knall fall blev det ! Men kulan orkade inte igenom! Konstigt tycker jag! På det avståndet ! Men inte överdrivet stor köttförstörning .

2011-11-14

Kör 11,7 grams oryx i 30-06an, 10,1 g oryx till 6.5x55 och alaska i 5.6x52R sedan kör jag ju en del med 22LR också då använder jag CCIstinger.

Änsålänge är allt köpeammo men jag bränner alltför mycket skott för att ha råd med det.

2011-11-14

Använder Rws Brenneke 11.7 gram 30-06 mycket fin att använda på grisen.

Till min 22lr använder jag Lapua Master mycket tätskjutande.

Köpes ammo allt..

Edited 2011-11-14
2011-12-03

Jag är inte främmande för att testa andra kulor, man kan ju testa i alla fall.
Det som står på kommande test är Accubond tll 9,3 (16,2G) och (13G) till 30-06 & 308. Samt Barnes & Rhino 18.5G till 9,3 så om det är någon som testat eller sätt/hört ärlig så tala gärna om det. Alltid intressant.
Tror det finns lika många olika tycken som det finns jägare men roligt att höra/ läsa andras åsikter om kulor o kalibrar......

2011-12-17

Tja!
Till räv kör jag sierra Varmint 85gr kula (Milforce använder 100gr i deras varmint line).
Laddat med 47gr norma 203b krut. Utgångshastighet 1040m/s.
Mycket bra effekt i räven må jag säga. Det blir knall å fall varje gång :-D

2012-01-03

Jag använder en 300 wsm som jag har Oryx till finner Denna kombination väldigt trevlig bra energi och liten rekyl till 9,3x57 kör jag alaskan och till 8x57 använder jag vulcan har provat en del olika sorter men finner dessa kombinationer till att passa mina ändamål

Edited 2012-01-03
2012-01-05

Jag använder i princip enbart NORMA ORYX 11.7g 41gr till min Tikka Lite 308 win.
Fäller allt, älg, rådjur, vilsvin, hare, räv m.m. Detta har jag enbart använt under de senaste åren och allt är frid och fröjd efter många olika kulprovningar och sådant... Viltet faller knall o fall
Lycka till....

2012-01-05

Jag använder Norma Oryx till de kulkalibrar som är aktuella i mitt fall (6,5x55, 7x57R, 8x57JS och 375 hoh mag). Jag har ännu inte blivit besviken.Bortser man från priset så finns ingen anledning att komplicera saker och ting, så länge som precision och skottverkan i viltet är bra. Men hade jag laddat min egen ammo så hade jag kanske testat en del andra kulor.

2012-01-09

Jag har genom åren använt många olika patroner och kulvapen. Min absoluta favorit skaffade jag för för 12 år sedan och det är en custombyggd .358 Win. som jag laddar med Barnes TSX 225 gr. och Woodleigh Veldcore RN 225 gr. Dessa båda kulor har samma träffläge på 100 m.

Till .375H&H använder jag Swift A-Frame 250 gr. och till .243 Win. laddar jag med Barnes TSX 85 gr. och Sierra 75 gr. HP.

2012-01-11

Kul att så många är intresserade av olika kulor & kalibrar. Och alla har vi olika tycken endel vill ha snabba & lätta kulor andra tunga & llite långsammare.
Jag själv tycker om tunga kulor men då ska det nämnas att min jakt är det inte några långa håll alls om nu fallet varit så då kanske en lättare kula.
Många skriver/ talar bra om Barnes vilket jag har inte inte fått skjuta ngt med det ska vara bra död i dom. Har sätt en stor älg skjuten med Barnes 9,3mm & 16,2G kula. Älgen sjönk ihop på plats. skjuten lite snätt framifrån men till min fårvåning så var det inte ngt utgångshål att prata om så det var mkt blod i djuret men med samma laddning & en träff på rådjur då blir det STORA hål ut.
Men viktigast av allt är att man lite på sin bössa, kaliber, kula & har bra omdömme.
Det är en stor fördel när man laddar själv att man kan test skjuta & göra egna tester samt hastigheter.
Så om det är någon som har info om hastigheter...kulor...laddningar så skriv gärna några rader så kan ju flera ta del av rolig & intressant läsning.

2012-01-12

Bra skrivet om Bössa kaliber och kula Woodleigh!

2012-01-14

Tjena
Jag kör med 9,3x62 oryx 18,5.
Kan ibland upplevas som lite slö men den gör ju sitt jobb med genom slag varje gång.
Faller nästan alltid på plats.

2012-01-27

Tycker själv att 9,3 är en bra kaliber till allt och slö vet jag inte....på pappret o kronografen är det väl inte någon raket men viktigst av allt. Att den gör sitt jobb och om man ökar på hastigheten så kommer köttförstöringen direkt. Jag kör med tunga o mjuka kulor som gör 670m/s, det blir knall o fall samt genomslag o ingen onödig köttförstöring.

2012-02-02

Har en 6,5 skjuter med Alaska Gris Älg Rå Räv o Grimbart snacka om köttförstöring det är prisnscip var kulan tar i bogen är det i bogbladet eller revbenen kan det se värre ut än det är
men man skall mala ändå.Hälsningar av en sextiofemårig jägare som jagat sen barnsben.K.P.

2012-02-04

Har själv jagat sedan barn ben o är uppe i 26jaktår nu. Och visst är det skönt när man får nytta av lite erfarenhet.
Och självklart så håller jag med krister47 ang vad träffen tar en bogträff förstör ju mkt mot en träff bakom bogen.
Men valet av kula gör ju sitt också och Alskan är ju en gammal trontjänare och finns kvar än idag. Det är bra “riv” i den men tycker den är lite för mjuk men den gör ju sitt jobb och det blir bra hål vilket leder snabb blodförlust....
Och att få lite extra malkött är ju inte fel för det går det ju åtgång av det.

2012-03-31

Kan nu lägga till att jag ska testa den hatade ammoniak s&b . I 30-06. Blev den billiga sp köpe ammo ! Någon som har erfarenhet av denna ?

2013-02-02
2013-04-28

Kör med en 6,5x55an som jag har provat en hel del olika fabriksladdat av både Norma Lapua gillade precisionen i Lapua Megan men var mindre nöjd då den har lätt att splittras vid hårda träffar, har nu Oryx 10,1 gram men funderar skarpt på att gå tbx till Lapua efter som att jag nu mera använder den till Rådjur.
Sedan så har jag en 9,3x62a som jag har skjutit både 15 och 18,5 gramare med tror ju onte att djuret i sig känner av de olika gramen då kulan sitter där den ska utan de handlar väl mer om vad man själv vill skjuta med :D ...

Show 1 to 27