2012-01-14

Tjena
Jag kör med 9,3x62 oryx 18,5.
Kan ibland upplevas som lite slö men den gör ju sitt jobb med genom slag varje gång.
Faller nästan alltid på plats.

2012-01-27

Tycker själv att 9,3 är en bra kaliber till allt och slö vet jag inte....på pappret o kronografen är det väl inte någon raket men viktigst av allt. Att den gör sitt jobb och om man ökar på hastigheten så kommer köttförstöringen direkt. Jag kör med tunga o mjuka kulor som gör 670m/s, det blir knall o fall samt genomslag o ingen onödig köttförstöring.

2012-02-02

Har en 6,5 skjuter med Alaska Gris Älg Rå Räv o Grimbart snacka om köttförstöring det är prisnscip var kulan tar i bogen är det i bogbladet eller revbenen kan det se värre ut än det är
men man skall mala ändå.Hälsningar av en sextiofemårig jägare som jagat sen barnsben.K.P.

2012-02-04

Har själv jagat sedan barn ben o är uppe i 26jaktår nu. Och visst är det skönt när man får nytta av lite erfarenhet.
Och självklart så håller jag med krister47 ang vad träffen tar en bogträff förstör ju mkt mot en träff bakom bogen.
Men valet av kula gör ju sitt också och Alskan är ju en gammal trontjänare och finns kvar än idag. Det är bra “riv” i den men tycker den är lite för mjuk men den gör ju sitt jobb och det blir bra hål vilket leder snabb blodförlust....
Och att få lite extra malkött är ju inte fel för det går det ju åtgång av det.

2012-03-31

Kan nu lägga till att jag ska testa den hatade ammoniak s&b . I 30-06. Blev den billiga sp köpe ammo ! Någon som har erfarenhet av denna ?

2013-02-02
2013-04-28

Kör med en 6,5x55an som jag har provat en hel del olika fabriksladdat av både Norma Lapua gillade precisionen i Lapua Megan men var mindre nöjd då den har lätt att splittras vid hårda träffar, har nu Oryx 10,1 gram men funderar skarpt på att gå tbx till Lapua efter som att jag nu mera använder den till Rådjur.
Sedan så har jag en 9,3x62a som jag har skjutit både 15 och 18,5 gramare med tror ju onte att djuret i sig känner av de olika gramen då kulan sitter där den ska utan de handlar väl mer om vad man själv vill skjuta med :D ...

Show 21 to 27