2014-11-20 Lokal karta laddas långsamt

Hej jag har laddat upp en lokal karta med tillhörande world fil. När jag öppnar kartan på hemsidan går det bra, men när jag öppnar den i telefonen tar det lång tid innan kartan syns och innan upplösningen blir bra.
JPG filen är på ca 17mb,
Jag har en iPhone 5S och kör med den senaste appen.

Är det ett känt fel eller är det min kartfil som är dålig? (Har gjort den själv) :D

2014-11-21

Att ladda en 17 MB karta på telefonen tar ganska lång tid. Oftast tar det mycket längre tid än att ladda ned kartan på datorn, men det beror givetvis på vilken typ av internetaccess man har och annat.

Dock så ska den lokala kartan cachas. “Cachas” betyder här att varje kartruta på varje zoomnivå sparas lokalt på telefonen. Du kan därför prova att sitta hemma med bra uppkoppling på telefonen och gå igenom hela marken och zooma ut och in på varje del av marken. När du gjort detta en gång så ska det, i teorin, gå lätt att använda kartan på jakten även om uppkopplingen är dålig.

MEN:

  • Detta funkar än så länge bara på iPhone.
  • Detta funkar bara om man laddat upp kartan “automatiskt” med jpg+jgw-filer. Vi jobbar på en lösning som ska funka även för manuellt uppladdade jpg-filer men det kan ta tid.
  • Vi har inte testat detta så systematiskt. Testa gärna själv om du har en jpg+jgw-karta.
2014-11-23

Hej,

Jag kör ju med iphone 5 och jag upplever samma sak som dig Jon. Vår karta täcker förvisso dryga 10 000 hektar och är på runt 130 MB jpg+jgw. Men jag har laddat in den över Wifi hemma och således “cachat” den men det går ändå väldigt segt att panorera runt i kartan när man ska använda den (kartan laddas fram ruta för ruta mot en annars grå/tom bakgrund) samt zooma ut och in i olika zoomnivåer (det är ju som att upplösningen ändras beroende på hur långt in man zoomat, och det tar lång tid innan appen zoomat in till den nya mer högupplösta nivån).

MVH

2014-11-24

Ante: Det låter helt enkelt som att cacheningen inte fungerat. Vi får undersöka detta.

2015-03-07

Hej
Skulle det vara möjligt att lägga in stöd för andra filformat än punktuppbyggda jpg filer? Jag upplever att det är otillräckligt med jpg-kartor som blir pixliga när man zoomar in, och om man lägger in högupplösta filer så blir allt tungjobbat även om man cachar filerna i telefonen. Stöd för vektorbaserade kartfiler skulle dels snabba upp hanteringen av kartor samt höja kvalitén avsevärt både när man använder kartan i telefonen (inga pixlar vid inzoomning) men även vid utskrift av papperskartor.

Det går att beställa vektorbaserade fastighetskartor från Metria i bl.a. dwg-format dessa kan sparas om till t.ex. pdf och blir då mycket mer “lättjobbade”.

2015-03-16

Ursäkta sent svar. Jag ska försöka svara inom ett dygn i fortsättningen.

Allt är möjligt. Det är en prioriteringsfråga. Våra utvecklare kommer ha väldigt mycket att göra hela 2015 så om vi ska pressa in något så ska det vara funktioner som många har stor nytta av. Vad gäller jpg-kartorna så verkar de flesta tycka att det funkar bra, men vissa tycker inte upplösningen blir så bra på webben. Vad gäller cache av kartorna i telefonen så vet jag ärligt talat inte hur det funkar just nu i iPhone och Android. Luddigt svar..

Men för att bli mer konkret. Antag att vi skulle stödja dwg. Går det att handla dwg-kartor med motsvarande koordinatfil (motsvarande jgw) på Metria?

Varför vill man jobba om dem till PDF?

Show 1 to 6