2014-12-04 Drar iPhone-appen fortfarande för mycket batteri?

Till er som har jagat med den allra sista versionen av iPhone-appen som kom den 24e november:

Drar iPhone-appen fortfarande för mycket batteri? Hur mycket batteri har ni kvar efter en hel jaktdag?

Själv har jag bara 40% kvar men jag har en gammal iPhone4.

Vi kan alltid dra ned energiförbrukningen ytterligare, men då kommer positionerna att uppdateras mer sällan.

2014-12-08

Vi provade appen för första gången i helgen. Batteriåtgången verkade vara väldigt skiftande. Vissa med iphone 4 or tog batteriet slut på, och andra klarade sig bra. Min iphone 6:a hade kanske 60% kvar efter jaktdagen. Dessutom så var uppdateringen också väldigt skiftande. vissa uppdaterade typ var 10 minut och vissa var med hela tiden.
Skulle man inte kunna ha en inställning där man får välja uppdateringsfrekvens.

2014-12-08

Hej Mattias. De som hade telefoner där batteriet tog slut, vet du om någon av dem hade uppgraderat till nyaste versionen av appen? Den kom den 24/11.

Appen uppdaterar alla positioner var 30e sekund för alla. Om en persons position på appen ligger mer än en minut efter den verkliga positionen så har antingen denna person eller den som tittar på appen dålig internetuppkoppling. De personer som inte lyckats meddela sin position på 5 minuter får ett frågetecken över positions-ikonen.

2014-12-08

Jag installerade apparna i fredags och lördags så det skall vara de senaste.
Vet ej hur bra laddade mobilerna var. Det är säkert frågan om var de förvarar telefonen också.
Med vänlig hälsning,
Mattias

2014-12-10

Jag körde appen under tre timmars jakt idag. Den konsumerade 50 % av batteriet på min nästan helt nya Iphone 6. Körde senaste version av appen. Hade mellan 2-3 pluppars mottagning, växlande mellan 3g och Edge. Utöver min egen position följde jag hunden via Dog Tracker, inga övriga deltog i jakten.

Lite för hög batteriförbrukning ändå enligt mitt tycke. Jag får dock för mig att batterikonsumtionen snarare orsakas av telefonens användande av sin inbyggda A-GPS (av och till beroende på viloläge/telefonlås?) än av att data skickas och mottas kontinuerligt. Det är inget jag har några säkra belägg för men jag tycker att tendensen är densamma i de flesta appar som använder A-GPSen kontra appar som bara skickar/tar emot data.

MVH

2014-12-11

Hej Ante

Jag blev bekymrad över det du skrev. Vi har trimmat energiförbrukningen på iPhone under hösten. Jag har inga exakta data nu, men jag körde appen från 8 – 16 förra veckan på min iPhone4 inköpt för minst tre år sedan innan iPhone 4s fanns. Jag hade 40% av batteriet kvar kl 16 vilket jag tycker är godkänt men inte bra. Då hade jag mest telefonen i fickan och tog upp den kanske bara tre gånger och kollade en halvminut per gång. Den drar mer om man håller appen aktiv mycket.

Men den batteriförbrukning du har kan man ju inte använda appen en hel jaktdag. Extra oroande att det är en iPhone6 som jag har hört ska ha bra batteri. Att du körde Dog Trackern har ingen betydelse för batteriförbrukningen. Det är bara en position extra som ska ritas ut. Jag ser några förklaringar:

1. Du hade telefonen i en ytterficka där den blev kall och det var kallt ute.
2. Du hade andra appar igång eller annat som drog batteri. Kanske Google Maps eller synk av bilder mot nätet eller liknande. Innan jakten eller under.
3. Du hade väldigt dålig datatäckning, men det skriver du ju att du inte hade.
4. Du hade appen öppen mycket mer än vad jag hade i exemplet ovan.
5. Möjligen kräver ritandet av spår en del batteri, men det vet jag inte. En fundering bara. Spåren går att stänga av.

Vi har hållit datakommunikationen konstant hela 2014. Vi skickar/tar emot data var 30e sekund. Det vi gjort är att vi försöker använda GPSen så lite som möjligt.

Förra året fick jag massor av mail av folk som tyckte att appen drog för mycket batteri, men i år har nästan inga klagat. Så att du drar ur halva batteriet på 3 timmar är lite skumt. Jag tror att det är punkt 4. Som hundförare med Astro går man ju ofta och tittar på Astron hela tiden (lite väl mycket tycker jag). Om man även gör det med appen så hålls GPSen aktiv hela tiden och då hjälper inte våra energibesparingsmekanismer.

Vad tror du? Du kanske kan testa igen vid tillfälle och tänka på punkterna ovan?

/ Johan

Edited 2014-12-11
2014-12-12

Hej!

Okej, ja din strömförbrukning känns ju acceptabel.

Responderar på förklaringspunkterna:

1. Uteslutet (låg i benfickan direkt mot låret, 0gradigt ute)

2. Utelutet (inga andra appar alls igång, ej heller någon bildsync och inga telefonsamtal eller sms)

3. Delförklaring möjligtvis. Pendlade som sagt mellan edge och 3g vilket kanske drar extra ström. Täckningen var godtagbar, varken särskilt bra eller dålig. Jakten bedrevs bara några km utanför Strömsund (4000 invånare).

4. Troligtvis största förklaringen som du också skriver. Som hundförare kollade jag appen ca 1 gång var 5e minut, så säg 40-50 ggr under jakten, för att kunna posta in mig på drevet. Det jag uppfattar är att varje gång man kollar appen så suger GPSen i telefonen väldigt mycket ström. Ganska ofta så ser jag hur min senaste positionering försvinner från kartan under 10-15 sekunder medan GPSen arbetar, varpå jag sedan dyker upp igen på min nuvarande position. Det är nästan som att telefonen gör en helt ny positionering från “scratch”, med Assisted-triangulering osv.Känslan är att det går ca 1% batteri varje gång jag låser upp telefonen och kollar av positionerna. Å andra sidan kanske det drar ännu mer ström om GPSen ska hålla ens position hela tiden, även när appen/telen gått ner i viloläge osv? Ett sätt att minska problematiken för hundförare/intensiva användare är ett förslag jag vill lägga till ÖNSKELISTAN: Möjlighet att välja bort positionering av sig själv. Alternativt att man kan välja att appen bara positionerar mig säg 1 ggr var 10e minut (även när man har appen igång och pejlar, inte oftare då heller), så att passkyttar fortfarande har ett hum om vars man är.

5) Delförklaring möjligtvis. Jag använde mig av spår för mig och hunden. Dock ej “nogrannhetscirklar” och ej heller är spår aktiverat för några andra.

Jag testar vidare!

MVH Ante

2014-12-15

Hej!

Jag var ute den 29 november och hade appen på hela dagen och min reflektion är att den har betydligt lägre strömförbrukning än tidigare. Noterade inte procent för batteriet men efter en jaktdag brukade min gamla Iphone 4 vara helt urladdad vilket den inte var den här gången.

Däremot har jag en följdfråga när det gäller positionsuppdateringen. Jag stod och titta på appen när jag hörde att drevkedjan startade på radion och deras position hade inte ändrats från utgångsläget när de kom fram till mig vilket var ca 250 meter och det tog betydligt mera än 30 sekunder. Är det verkligen så att telefoneran positionerar sig när knapplåset är på?

2014-12-17

Jonas: Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg exakt hur vår nuvarande energisparfunktion ser ut. Den bygger på att GPSen sover 110 sekunder när man sitter still på pass med appen i “sovläge” och vaknar i 10 sekunder för att positionera sig. Kommer inte ihåg vad som krävs för att den ska gå över i 30-sekunders-uppdateringar. Låt mig återkomma med det.

Ante: Om man använder appen frekvent som hundförare så är det svårt för oss att hitta på en metod som minskar strömförbrukningen. När man använder appen aktivt och dessutom rör sig så måste vi ju hålla all information uppdaterad och de 30 sekunders intervaller vi har idag kan ju upplevas som lite väl långa ibland.

Vad gäller iPhone så kan inte vi styra om operativsystemet (iOS) använder sig av GPS, triangulering av mobilmaster eller WiFi. Appen kan bara fråga “Vilken är min position?” och operativsystemet ger oss denna. Det finns dock en parameter som anger noggrannheten som vi experimenterar med. Mindre noggrannhet drar mindre batteri.

Möjlighet att välja bort positionering av sig själv eller bara göra det sällan. Ja, det kanske är en bra idé. Helst vill vi göra en app utan en massa inställningsmöjligheter eftersom det gör att folk kan göra fel och tro att det då är fel på appen. Men vi kollar på förslaget.

2014-12-18

Jag har testat lite mer nu och medvetet haft appen mer “vilande”. Märker att batteritiden är klart bättre än tidigare i höst när man bara har den igång i fickan, vilket är ett bra steg framåt.

Ev. onödigt energikrävande positionering?:
Greppar att ni inte kan styra över på vilket sätt telefonen jobbar med GPSen för att få position. Dock funderar jag på om positioneringen sker på ett annat (mer krävande) sätt när man låser upp telefonen och appen går från vilande till aktiv, kontra den positionsuppdatering som sker kontinuerligt (? följer ditt svar till Jonas) när appen körs i bakgrunden. Som sagt försvinner min positionsprick helt när jag väcker appen, för att sedan dyka upp på aktuellt plats efter en stund. Som lekman får jag känslan av att appen inte “hållit” positionen sedan den senaste positioneringen, utan positionerar om sig själv helt från scratch igen. I många andra appar ser man att pricken ligger kvar på sin senaste position, för att sedan röra sig över skärmen till den nuvarande.

Positioneringsfrekvens:
Om positioneringen sker på snålast tänkbara sätt får ju då fokus bli att kunna minimera/styra över hur ofta appen frågar “vilken är min position?”. Detta har jag själv försökt göra genom att förbjuda appen att använda platsdata under dess inställningsrad i iOS. Dock har det lett till att jag efter en stund loggas ut från appen! Den tolkar mig väl som helt inaktiv eller något. Kan det fenomenet tas bort? Det är frustrerande i de fall man behöver se sin position på kartan (som man har cachad) i områden utan mobiltäckning, eftersom en ny inloggning krävs vilket ej går utan uppkoppling.

Dock är det ju hursom kanske inte optimalt att tvingas till att helt förbjuda appen tillgång till ens positionsdata, så det är ju kanon att ni kikar på det. Kanske kan man välja “positioneringsfrekvens” i appens inställningar med alternativen Normal+Sällan+Aldrig? Borde gå att få till hyfsat pedagogiskt, kanske med en förklarande rad om batteritid. Viktigt då att inställningen inte “körs över” på så sätt att positionering ändå sker när man väcker appen vid upplåsning av telefonen. Då faller ju det hela. I annat fall kanske inställningen går att lägga på appens inställnings-rad i iOS? Dvs den som inte är inne i appen utan under telefonens inställningssida? Vet inte vad man kan lägga för inställningar där. Oavsett var man ev lägger en inställning enligt ovan kan det vara smidigt med en manuell positionerinspil på kartan i appen, så att man själv om man vill vid enstaka tillfällen kan “köra över” appens positioneringsfrekvens ifall man behöver se sin exakta position.

MVH

[Edit: Vet inte om man fortfarande loggas ut med den uppdaterade appen. Det var tidigare i höst under älgjakten i otillgängliga marker som jag hade det problemet, inte haft anledning att testa den lösningen sedan dess]

Edited 2014-12-18
2014-12-18

Jag ska kolla med utvecklarna angående detta att ens egen position försvinner för en sekund och att man får en ny efter det att man öppnat appen. Dock är jag helt säker på att ens position uppdateras medan appen körs i bakgrunden eller skärmlåset är på. När vi går ut på pass så ser jag alltid alla andras symboler som rör sig kontinuerligt närmare passen. De andra har säkert telefonen i fickan.

Positioneringsfrekvens. Jag beskrev ju ovan vilken metod vi jobbar med fast jag inte kom ihåg den exakt. Återkommer.. Vi är inte färdiga med energisparfunktionen. Det går alltid att testa med olika tidsintervaller.

Du förbjuder appen att använda platsdata, men blir frustrerad av att d inte ser din position då täckningen är dålig. Detta får jag inte ihop. Du måste ha platsdata på för att se din position. Jag måste ha missförstått dig. Notera också att du inte behöver ha mobiltäckning för att se din egen position på kartan, men det visste du säkert. Den baseras ju på GPS.

Det finns ju två filosofier:
iPhone: Bygg en enkel telefon (app) som funkar för 98%.
Android: Låt allt vara valbart för att även de teknikintresserade 2 procenten ska kunna optimera telefonen (appen).
Du tillhör definitivt de två procenten. ..jag vill helst bygga efter iPhones princip. Därför vill jag hellre att vi fortsätter att experimentera fram lägre energiförbrukning i vår verkstad, fast jag vet att det inte är populärt hos alla.
Jag tycker ditt förslag med manuell inställning är bra som ett sista steg om vi inte får bukt med detta, men dit har vi inte kommit ännu.

Problemet att man blir utloggad lösta vi för 5-6 veckor sedan.

Tack för all din input Ante!

2014-12-20

Okej, kanon att det är löst! Tänkte fel och blandade ihop där när jag beskrev, var mobildata jag stängde av vilket tidigare förorsakade utloggning! Har dock även provat att stänga av platsdata för att bara följa hunden, vill minnas att även det orsakade utogg iaf för några veckor sedan..

Tack för responsen!

2014-12-29

Bra att utvecklingen fortskrider. Appen är riktigt värdefull. Enligt min uppfattning har batteriförbrukningen sjunkit till en nästan acceptabel nivå, men som en extra säkerhet rekommenderas ett s.k. “batteripack” så man kan ladda på en laddning under jakten. Det ger den trygghet man behöver för att kunna använda iPhone på det sätt man behöver.
Det finns bra batteripack för 250:- och uppåt. Jag använder själv Mophies Juice Pack Air, som samtidigt ger ett skyddande skal.
http://store.apple.com/se/product/HC927Z/A/mophie-juice-pack-air-för-iphone-5

2014-12-30

Haft en bra dag i skogen då jag kommit på vad.som strular för mig. Min hund har iphone4 och jag har en lika dan. Uppdaterade och klara.
Tidigare problem vi haft är
att uppdateringarna varit mycket längre än 30 sek.
att man loggas ur appen och måste vänta på att kartor skall uppdateras varje gång man tar upp telefonen.

Jag stängde av låsfunktionen under inställningar och autolås. Vipps så ser jag hundens position tok ofta.
Dock så drar det mer ström så klart då hundens iphone ständigt visar appen i displayen.

Batteritiden jag haft idag är 5 timmar 20% kvar under konstant jagande och förflyttning. På 2 gamla iphone 4 ( ej 4s)
Tack för bra forum och bra respons.

Någon som har inställningsförslag till iphone där positioner uppdateras men att jag ändå kan få knapplås och autolåsfunktion. ( inte roligt när man fickringer frugan hela dagen)

Edited 2014-12-30
2014-12-31

Har jagat ytterligare några dagar med iphone6 och dog Tracker. Har numera satt min telefons autolås till 5 istället för 1 minut, och jag har slutat låsa den manuellt. Eftersom jag tittar på pejlen fa var 4e minut så förblir telen mestadels olåst under hela jakten. Jag upplever betydligt förbättrad batteritid med den “inställningen” kontra när telen låses och vid upplåsning verkar göra något energikrävande. Idag ca 3 timmars jakt, konsumerade 50%batteri vilket jag tycker är bra med tanke på att sdisplahen oftast är igång, om än svagt. De gånger telen likväl hunnit låsa mellan kikarna, så uppstår fenomenet med missvisande spårstreck över kartan och energikrävande igångsättning.

Andreas: tror inte det går att få till med någon inställning, verkar som att positionering sker mer sällan när en tele är i låst läge, men kanske kan Easyhunt komma på någon bra lösning i framtiden för att motverka fenomenet t.e. Ett “dog-Tracker-mode”. Eller så blir det att skaffa deras pejlenhet när den kommer nästa år, kanske MSN tänker sluta aktivt stödja telefoner som dog tracking enheter..?
.

2015-01-12

Tack för all bra feedback. Jag har inget att komma med för tillfället utan får ta med denna feedback till utvecklarna så kanske vi kan klura ut något.

Show 1 to 16