2011-10-13 Jaktrapporter

Nu har vi släppt en uppdatering av jaktrapporterna. Det här är den funktion som flest användare hört av sig och haft synpunkter på så vi hoppas att det ska bli bra.

Det har hänt mycket bakom ytan som kanske inte syns direkt på sidan. En sådan sak är att vi har tagit alla de djur ni hade skrivit in och försökt sortera dem i rätt kategorier i de nya rapporterna. I vissa fall har vi varit tvungna att gissa lite så t.ex. Älg har hamnat i kategorin Älg – Tjur. Men om ni har menat något annat så kan ni enkelt gå in och ändra det.
Om något blivit konstigt eller om ni saknar ett djur så kan ni skriva det här så ska vi försöka fixa det så snart som möjligt.

Vänliga hälsningar
/Marcus & Joel

2011-10-13

Hej
Måste man spara och sedan skriva ny rapport för varje djurtyp som man sett/skjutit?
Jag saknar kategori okänd/motsvarande. Det är ju rätt ofta man ser till exempel rå men inte kan könsbestämma det?
//Kent

2011-10-13

Man skapar en rapport per jakttillfälle, sen måste man lägga in ett djur år gången. Om det inte är fåglar eller småvilt som man kan lägga in flera. Tanken är att vi ska ta fram möjligheten att i framtiden kunna presentera bra statistik.

Jag håller med om att kategorin obestämd behövs för observerat högvilt och rådjur. Fixar det.

2011-10-13

Hej!
Har sett uppdateringen.
Jaktlagets deltagare syns men var ska man skriva gäster?

Ha

2011-10-13

För viltarterna dov och kron är rätta benämningen kronvilt resp dovvilt. Att säga kronhjort tjur är som att säga älgtjur tjur

Hälsningar Bernt

2011-10-13

Hej!
Snyggt jobbat! Taggantal vore önskvärt att ha med när det gäller klövvilt.

//Kennet

2011-10-13

Bra jaktrapport ni åstadkommit!! Saknar dock möjligheten att lägga in flera observationer samtidigt, ex man sett get med två kid samt en bock samtidigt.
Jag har tidigare efterlyst möjligheten att samla gamla dokument under en mapp, ex årgångsmapp för protokoll och har förstått att det dröjer innan en sådan möjlighet kommer! Kan ni inte under tiden se till att det sista dokumentet kommer först i lista över dokumenten, så att medlemmarna slipper scrolla ned, ty det gör dom inte! // Rune

2011-10-13

Till sten8

Jag gjorde en rapport på just denna viltart precis. Jag fann den bra och korrekt. Dovhjort (artens namn) och sedan typen hjort, kalv, hind mm. Det stämmer enligt mig bra.

2011-10-13

Vad gäller dov och kron så kallar både Svenska Jägarförbundet, Svenska Akademin och Wikipedia arterna för dovhjort och kronhjort.

Handjuren heter ju också dovhjort och kronhjort eller bara hjort, vilket är förvirrande. Därför kallar jägare arterna oftast för dovvilt, kronvilt eller bara dov och kron.

Vi har trots detta gått på de officiella namnen dovhjort och kronhjort.

Länkar till SJF: http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Kronhjort-Cervus-elaphus--/

http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Dovhjort/

// Johan
MittJaktlag.se

2011-10-14

Jag kan inte få bort älgtjuren som kommit med vid den nya rapporten.

Kalle H

2011-10-14

Det ska inte vara några problem. Klicka på Jaktrapporten --> Redigera --> Ändra eller Ta bort

Vänliga hälsningar
/Marcus

2011-10-14

Det finns ingen redigera lösning för den rutan med tjur?????????

2011-10-14

Hej Bra uppdatering!
Har dock ett problem med medlemmar. Jag hade inte lagt till alla medlemmar så jag gjorde det nu. Men de nya kommer inte upp i listan med deltagare i jakt rapporten.

Mvh kim

2011-10-14

Det var bättre förr !
Hört den ramsan förut. Tråkigt att vara negativ men jag tycker inte alls om den nya utformningen av jaktrapporter.
Enklare och mera åskådligt tidigare.
Synd på en annars bra tjänst.
/Rossi/

2011-10-14

Hej!
Tycker att den nya jaktrapporten verkar kanon, det jag saknar är att lägga in jaktgäster.
Det stora jag saknar är Ko med 1 kalv och Ko med 2 kalvar som man skall ange i älgobsen och hur lång jaktdagen varit.

Vi i vårat jaktlag använder jaktrapporterna som Älgobs rapportering och då saknar Vi dessa två kategorier och tiden. Önskvärt vore att man kunde få ut en rapport på älg obsen, det skulle underlätta för mig som sekreterare i vårt jaktlag.

Tack för en kanon sida Ni har gjort tillgänlig för oss jaktlag i Sverige :-)

Mvh
Per-Iwar Berglund

2011-10-15

I jaktrapport finns en rubrik Plats och Skytt, men under den rubriken finns bara skytt och tid att fylla i ?

2011-10-15

Hej!

Håller med rossi, det var bättre förr, mer överskådligt, man såg all info på en gång, nu ser man bara ett datum. Hittar inga rubriker, vad står siffrorna för – utan att behöva klicka på varje o kolla.
Rutan med den gamla rapporten fungerar inte.
Långsammare databas, alla har inte 100 Mbit bredband.
Mycket snabbare att kolla på den gamla rapporten, bara o scrolla bakåt, snabbt fungerade det också.

Mvh Rävalars

2011-10-15

Hej!

Jag saknar möjligheten att lägga in även vilken hund som varit med, inte bara medlemmar, hoppas det går enkelt att ordna.

Listan över observerade djur är bra, Men saknar möjlighet att lägga in egna djur. Antingen under ‘Övrigt’ och specificera i kommentarsfältet eller om ni har lust att lägga till några icke jaktbara sorter som ex ‘Rovfågel’.

Skulle även vilja ha möjligheten att rapportera in flera djur av olika sort i samma obs, ex om man samtidigt såg 1 bock, 2 getter och 3 Kid.
Eg. bara möjligheten att lägga till fler djur i den lista man sammanställer. Skulle underlätta mycket istället för att behöva lägga in flera observationer på samma tid.

I översiktslistan, en förhandsvisning eller partiell förhandsvisning eller möjligheten att välja det i inställningarna kanske vore en idé?

Tack för en bra sida och för att ni arbetar för att göra den bättre!
// B.

2011-10-15

Voila!

Var inne o kolla på jaktrapporten igen, helt plötsligt fanns det symboler som visa vad siffrorna stod för o snabb öppning av rapporten med text. Det var snabbt jobbat.

Mvh Rävalars

2011-10-16

Hej.

Bra jaktrapport saknar att kunna lägga in flera namn under samma djur
händer ganska ofta blir mycket skrivande i stora jaktlag.

MVH Roger

2011-10-16

Hej,
Har problem med att få antalet deltagare att stämma i den nya jaktrapporten. Lägger jag bara in mig själv blir antalet 2, lägger jag in 13 personer blir det 14 o s v. Verkar alltså bli ett för mycket i sammanräkningen av antal deltagare.
Mvh Peder

2011-10-17

Det var det sämsta jag varit med om vad det gäller jaktrapport

2011-10-17

Hej!
Jaktrapporten var bättre förr. Den var mer överskådlig.

2011-10-17

Kan fortfarande inte ta bort/redigera dom tjurar som kom med automatik på den nya listan

/ Kalle H

2011-10-18

Den gamla rapporten tyckte jag var bättre M.V.H B-G

Edited 2011-10-18
2011-10-18
2011-10-18

När det gäller observationerna på jaktrapporten är det svårt att skriva i Ko med kalvar eller ko med kalv. Det finns bara tjur ko eller kalv. Borde vara lätt att ordna tycker jag.

2011-10-19

Kan man inte ha en kategori som heter “Svartfågel”? Vi skjuter av ganska mycket sådana och det blir mycket att lägga in i alla fall under “Observationer”.

2011-10-19

Hej,

Har tidigare kunnat lägga in klickbar länk till tex youtube film direkt i jaktrapporten. Lyckas inte nu, klantighet eller saknas möjlighet numera?

(Samma fråfga skickad per mail för två dar sedan)

MvH/TN

2011-10-20

Hej, när man vill redigera jaktrapporten kommer man ej åt “observationer” endast texten?

Tips?

/ Anders

2011-10-20

Hur lägger man till jaktgäster under deltagare. Finns bara att välja på registrerade medlemmar. /Bernt

2011-10-20

Hej

Vi jobbar på att förenkla hur man skriver in djur så att man ska slippa hoppa fram och tillbaka för att först rapportera observerad t.ex. Ko och sen kalv. Men vi vill undvika att skapa sammanbuntade kategorier så som övrigt, skogsfågel etc. Istället ska det alltså gå så fort i fortsättningen att man inte tvekar att skriva in rätt djur. Jaktgäster är ett bra påpekande som vi också ska lägga till.

Vänliga hälsningar
/Marcus

2011-10-20

Går det inta att få så att man själv kan anpassa listan så slipper att scrolla alla djurarter? Arter som man inte har på marken skulle gå att “dölja” så det inte blir så mycket scrollande. Hela tjänsten är toppen men jag måste, tyvärr, säga att jag tyckte det var bättre och mer överskådligt tidigare.

2011-10-21

Scrolla behöver man aldrig göra, det räcker med att du skriver några bokstäver i rutan för att listan ska bli betydligt kortare. Om du börjar skriva “äl” så blir listan bara 11 rader lång.
Skriver du “kalv” så blir listan 9 rader. Då sorteras Dovhjort-, Kronhjort- och Älg-kalvar ut.

Vänliga hälsningar
/Marcus

2011-10-21

Skulle vilja kunna skriva ut den i Excel jaktårsvis eller årsvis finns det någon fundering på detta

2011-10-24

Nått skumt fel är det, är med i 2 jaktlag, loggade ur från det ena och in i jaktlag nr 2 (med olika konton), försöker sen skapa en jaktrapport men då finns bara medlemmarna från det första jaktlaget att välja där i listan.

//Micke

2011-10-24

Olika möjligheter att skriva ut till Excel och PDF är på gång.

Micke, jag har felanmält det här och kollar var det kan vara.

Vänliga hälsningar
/Marcus

2011-10-24

Jag tycker i likhet med Rossi att det var bättre förr, mycket bättre. Upplever det som närmast lite fånigt med 2000 år att kunna klicka på. Det måste ni kunna fixa till!

Dessutom håller jag med Sten8 om att det heter dovvilt respektive kronvilt. Att naturvårdsverket säger dovhjort och kronhjort visar bara att de som vanligt har ganska svag koll. Tyvärr har jägareförbúndet följt dem som en stövare i spåret. Men JÄGARTERMINOLOGIN är DOVVILT och KRONVILT. Hane = DOVHJORT och KRONHJORT. I den nya läroboken för Jägarskolan används dessa korrekta benämningar. Vi är väl JÄGARE, inte TJÄNSTEMÄN på verket eller förbundet?

Tycker också som någon tidigare att det är jobbigt att behöva spara efter varje art. Trögt, tråkigt och tidskrävande!

Ytterligare en sak, nämligen antalet deltagare. Hur får man med en deltagare som inte är medlem i jaktlaget?

Edited 2011-10-24
2011-10-25

Jag tycker i likhet med Rossi att det var bättre förr, mycket bättre. Upplever det som närmast lite fånigt med 2000 år att kunna klicka på. Det måste ni kunna fixa till!

Så ska det självklart inte vara! Såg att en jakt hade fått felaktigt datum (0011 istället för 2011) så alla år däremellan listades. Fixade det så nu borde det se bättre ut.

mvh/Joel

2011-10-27

Ett förslag vid en så stor förändring som jaktrapporten är, vore att ni gjorde en kopia och testa utvecklingen i, använd redan gjorda gamla rapporter och försök återskapa dom i den nya versionen, så slipper vi buggtesta programmet med allt vad det innebär i irritation.

Mvh Rävalars

2011-10-31

Jag hatar att vara negativ mot en i annat bra sida och tjänst men den nya jaktrapporten är inget kul, det var bättre och mer överskådligt förr. Tänk om man kunde få välja mellan “ny” eller “classic” version, då hade alla här varit nöjda.

2011-11-03

hej,
varför tar det så förhållandevis lång tid att få upp sidan med jaktrapporter, efter att jag har klickat på fliken. Övriga sidor kommer upp nästan omedelbart efter att jag har klickat på respektive flik.
Mvh

2011-11-06

Hej
Var skriver man i levandevikt /Kg?
Var kan man se vilka som deltagit i jakten?
Var kan man se vilket väder det var på jaktdagen/Temperatur?

MVH Håkan

2011-11-07

För oss som har drevjakter på hare där många får skjuta och många ser vilt som skall rapporteras och vi har ofta många gäster så är den nya jaktrapporten fullständigt värdelös att jobb med, jag hoppas att ni skrotar den och börjar om från början.

2011-11-09

Vi jobbar för fullt med en uppdatering av jaktrapporten efter den feedback som vi har fått här. Fokus i nästa version som kommer att släppas om ett par veckor är att göra rapporteringen snabbare och att förbättra översikten.

Vänliga hälsningar
/Marcus

2011-11-16

Hej .

Skulle vilja ha funktionen skriva ut jaktrapporten eller att man se hela på bildskärmen. Med vilka djurslag mm.

Mvh Peter

2011-11-22

Varför ligger väderrapport under där man rapporterar skjutet/observerat djur, borde det inte gälla för jaktrapporten som helhet, visserliggen kan ju vädret ändras under dagen men knappast något man praktiskt håller koll på.

Sen kan man ju undra varför det finns ett “från datum” och ett “till datum”, anger man en jaktrapport för flera dagar ?, förutsätter man i så fall att det är samma deltagare alla dagar ?

//Micke

2011-11-29

Hej

Finns det möjlighet att skriva ut en rapport med total avskjutning per vilt?
Om inte vore det kanon ifall man kunde skapa egna listor med obs och avskjutning

2011-12-02

Hej.
En fråga hur sorteras skjutna och observerade djur.

Soteras dom efter hur man skriver in dom eller djurart eller?
Som det ser ut i rapporten nu så skjuts ko före kalven och det ser inte bra ut. det vore bra att kunna sortera skjutna djur efter tiden dom ör skjutna.
En funktion för hund vore bra.

pappa

2011-12-02

Tycker som Berra48 att det saknas möjlighet att lägga in en eller flera jaktgäster bland skyttarna. Behöver för min del inte nödvändigtvis vara namn, kan duga med antal.

2011-12-22

Hej!
Hur går det med arbetet med uppdateringen till jaktrapport?

God jul
//H

2012-01-25

Jag efterlyser möjligheten att kunna bifoga en fil i jaktrapporten som typ ett hundspår från Garmins Astro, samt att kunna rapportera att mer än en person har sett samma vilt, nu är det bara ett namn som går att rapportera.

Show 1 to 52