2015-07-03 Widgets

Hej,

Ibland känns det som om information i kalender, åtelkamera bibliotek och nu “min sida” inte riktigt syns direkt man kommer in. Vore kanon om man kunde ha en “mini” kalender på första sida och även kanske “thumbnails” på de 4 senaste bilderna på en viss vald kamera och gärna lite kort vad som hänt i flödet på “min sida”.

Nu måste man navigera runt och är lätt hänt att missa något. Jag vet att man ser händelser på första sidan, men tror det vore tydligare och snyggare om man kunde lägga till egna små rutor för vissa typer av “widgets”. Kalendern vore iaf riktigt bra att få till så man ser den i miniformat över aktuell månad och direkt kan se vilka dagar som har aktiviteter inplanerade och kanske även göra så snyggt att man kan placera musen över dagen och då visas rubrikerna över aktiviteterna.

//Emil

2015-07-03

Tack för bra input Emil. Det vi har tänkt att göra nästa år är att:

ALTERNATIV A

1. Ta bort den nedre menyraden och trycka ihop den med den övre menyn.

2. Ersätta första sidan på jaktlaget med en mer levande sida. Vi tar inte bort någon information, men vi flyttar det innehåll som ligger där till t.ex. startsidan på jaktlaget.

3. Den nya förstasidan skall vara som et flöde av allt som händer i jaktlaget fast på ett roligare sätt än dagens aktivitetslista. Förstasidan skulle då bestå av ett flöde med:
a) Nya foton från albumet
b) Nya foton från åtelkameran om man har den kopplad
c) Nya jaktrapporter
d) Nya aktiviteter i kalendern
e) Nya forumtrådar

a, b och c blandas alltså som i ett Facebook-flöde. Men informationen inne på sidan blir likadan. Övriga “mindre” händelser ser man istället i en mer komprimerad aktivitetslista.

Detta kommer bli mer modernt, levande och engagerande. De som har lagt upp en bild på en fin jaktstuga med tillhörande statisk text kommer kanske inte bli jätteglada, men då flyttar vi bara det innehållet en bit in i sidan.

ALTERNATIV B (som jag kom på nu..)
“Min sida” kommer ju bli ens startsida. Man skulle även kunna trycka in den informationen jag skrev ovan i “Min Sidas” flöde. Då räcker det att gå in på Easyhunts startsida och utan att navigera någonstans kunna se hela flödet från min sida blandat med det viktigaste från ens jaktlag (vilket kan vara flera jaktklag).

>> Är A eller B bäst?

DINA FÖRSLAG

  • Det jag skrivit ovan är ju delvis det du skriver.
  • "man kunde lägga till egna små rutor för vissa typer av “widgets”: Fattar inte riktigt... Sponatnt låter det som något som är bra för den IT-händige men inte används av övriga. Man ska få vara ganska IT-okunnig på Easyhunt även om man är administratör. Jag inspireras mycket av iPhone där allt bara funkar fast som begränsar de IT-intresserade.
- "Kalendern vore iaf riktigt bra att få till så man ser den i miniformat över aktuell månad..." Håller med! Det gör det mer levande och aktuellt.

(Förr eller senare måste vi modernisera jaktlagens “hemsida” på liknande sätt. Vi måste dock prioritera sådant som ger oss fler medlemmar och mer intäkter eftersom det är lite skralt med det senare. Därför är jag inte säker på om vi kan få till denna remake nästa år men det är en annan sak.)

Kommentarer?

Show 1 to 2