2015-07-08 Scout Guard 550-12MHD

Hej

Vi har tänkt att köpa in denna kamera till jaktlaget från Hylte lantmän.
Skulle vilja få bilderna skickade till easyhunt så vi får in dem direkt på hemsidan?

Har ni erfarenhet av denna kameramodell som har både MMS & GPRS funktion.

Skulle ju helst vilja att det funkar med GPRS eftersom MMS kan bli ganska dyrt om det är mycket bilder som skall skickas så vore tacksam om svar ifall det funkar att köra med GPRS (mail) in till easyhunt.

Har ni även någon instruktion om hur man sätter upp detta på hemsidan?

MVH

Johan

2015-07-08

Hej,

Vi kör denna kamera i vårt jaktlag. Dock är det MMS som gäller, men vet att easyhunt har aviserat att man eventuellt ska ordna med stöd för mail via gprs.

Instruktioner hur man sätter upp detta mot easyhunt finns under åtel i menyn. Hur man konfigureras kameran gör du enklast med mjukvara som finns till dessa, vi upplevde inte det som svårt.

Fungerar riktigt bra för oss iaf, uppskattad av medlemmarna med.

//Emil

2015-07-08

Det kommer att gå att skicka mail från kameran till Easyhunt senast den 31/1 juli. Precis som med MMS så spelar det ingen roll vilken kamera man har. Vi tittar bara på avsändande nummer (MMS) eller e-mailadress (mail) och lägger bilden som skickas på hemsidan. Ni kan alltså köpa vilken kamera som helst från vår synvinkel. Sedan skiljer det nog en hel del vad gäller användarvänligheten mellan olika kameror.

2015-07-09

Tack både Emil o Johan!

2015-07-09

Emil!
Va har för abonnemang?
Kameran kan ju skicka rätt mycket bilder under en dag o ett MMS kostar ju runt 2 kronor så det kan ju bli ganska dyrt.

Hur ofta tar kameran bilder? Man kan väl styra detta så den inte fotar hela tiden nåt är framför linsen?

2015-07-09

Hej Johan,

Vi kör Telia Refill, fyller man på med 50:- så skickar man MMS för 0,69:- under kommande 31 dagar. Så vi håller koll på det och fyller på med 50:- var 31:a dag så att säga. (går nog även att ha detta automatiskt via Telias att Refill) För vår del så är det väl kanske ingen jättekostnad då vi under vintertid ändå har svårt att byta batterier osv pga av oplogade vägar. Är lite omständigt att ta skotern varje gång.

Vår tar en bild och skicka direkt, sen låter vi den vila i 3 minuter. Ibland när det varit mycket vilt kanske man skulle valt att ha den vilande i 5 minuter. Dock så ska det ju tilläggas att vi kör våra kameror på saltstenar så är då främst älg, rådjur och hare som är framme. Har man kameran på åtel för viltsvin antar jag att aktiviteten kanske är betydligt högre.

Vi kör med externt batteri och det är verkligen nåt jag rekommenderar. Köpte 2 st blygel 6V så ett kan vara på laddning och ett i kameran. Har runt 4 mil enkel resa att byta batteri så vill ju kunna byta batteri.

Bifogar en bild på vår kamera med tillhörande “hus”.

//Emil

2015-07-11

Härliga besked detta med att mail-bilder snart kommer stödjas. Då kan man, om man har Telia komplett, teckna ett separat “surfplatte-sim” för 0 kr/mån alt 29 kr/mån som nyttjar ursprungsabonnemangets surfmängd.

2015-07-11

Hej.
Får inte till det...

köpte en SG550M från Hylte med ett telia surfabonnemang. Det har funkat klanderfritt men nu tänkte vi knyta kameran till easyhunt för att slippa lägga upp bilder manuellt. Får dessvärre inte upp några bilder på sidan...
Man ska ju ange en mailadress och den mailadress som jag kan hitta är den som bilderna kommer via och verkar inte specifik för just min kamera/abonnemang. Kan de gå via nån server eller nåt hos Genzo?
Nåt bra tips?

2015-07-11

Logga in på jaktlaget och klicka på Marken > Åtelkamera > Länken för att lägga till kameran och klicka sedan på info-i på varje fält.

2015-07-11

Har följt instruktionerna enligt rutorna men det blir inte rätt.

2015-07-11

Du kan maila till [email protected] och beskriva problemet så får du svar. Se till först att:

1) Kameran kan skicka MMS till din mailadress
2) När 1 är ok så byt eller lägg till mailadressen [email protected]
3) Se till att telefonnumret på kameran har skrivits in där du lade upp kameran.

2015-07-11

Kameran skickar inte MMS utan via mail. Antar av ditt inlägg att döma att detta då är ett problem...

2015-07-11

Alla: Sedan ett par dagar tillbaka funkar det nu att skicka mail från kameran till Easyhunt. Det bör göra det billigare för er.

Joakim:

Se till först att:
1) Kameran kan skicka EMAIL till din mailadress
2) När 1 är ok så byt eller lägg till mailadressen [email protected]
3) Se till att mailadressen som kameran använder har skrivits in där du lade upp kameran.

Alla instruktioner finns på i-knapparna.

Om det ändå inte funkar kan du maila till [email protected] och beskriva problemet så får du svar.

2015-07-23

Hej
Har nog samma problem.
Kör med en scoutgard från Hylte.
Den skickar bilder via mail till min adress.
Ser även att bilden går iväg till [email protected]

Tror det är nåt fel i nära jag lagt upp kameran på hemsidan.
Man skall ju lägga en mailadress som kameran använder för att skicka bilden?
Enligt vad jag får till min privata adress så är det en adress som heter [email protected]

Är det denna jag skall ange när jag lägger upp kameran på hemsidan?
Detta är gjort men bilderna kommer inte in på hemsidan?

Mvh Johan

2015-07-24

Hej Johan

Dina bilder kommer in till [email protected]. De är skickade från [email protected],

Jag har felanmält detta. Vi tittar på det direkt.

(Ett annat problem som inte rör judt dig är att andra som köpt färdigkonfigurerade kameror från Genzo måste konfigurera om dessa, eftersom adressen [email protected] nu är upptagen. Jag ska skriva in det i info-iet. Det enda vi kan gå på är mailadressen för att identifiera ett foto så den måste vara unik.)

Edited 2015-07-24
2015-07-24

Ok! Tänkte att de kunde va strul med att alla får samma adress! Någon annan på forumet som har gjort denna omkonfigurering och sedan fått det att funka?

Hur konfigurerar man om Scaoutgarden i så fall??

2015-07-24

Hej finns ett program till PC, ladda hem det via:
http://www.bolymedia.com/download/app/BMC_CONFIG_winxp.zip

Manual:
http://www.bolymedia.com/download/app/BMC_CONFIG_operation_guide.pdf

Jag har konfigurerat våra via det, smidigt. Alltså du sätter i minneskortet i datorn bara och kör programmet för konfigurering.

//Emil

2015-07-26

Hej Easyhunt!

Vi har nu konfigurerat våra kameror så de har fått nya mailadresser där bilderna kommer ifrån in till er.
Vi får bilderna till våra privata mail och ser att de går iväg till [email protected]

Kan ni se om bilderna har kommit till er eftersom de inte finns på vår hemsida??
I så fall kommer de från en adress som är [email protected] alternativt [email protected]

Måste man göra nåt för att få upp bilderna på hemsidan eller sköts detta helt automatiskt??

MVH

johan

2015-07-27

Ja vi har fått in ett mail med åtelbild från [email protected]. Nu ska du du inte behöva göra något mer. Vi måste dock fixa en bug först. Vi jobbar med den just nu så jag hoppas det funkar på tisdag. Lite småpinsamt eftersom vi precis gjorde reklam för mail från åtelkamera, men tjänsten är ny och vi bör kunna fixa detta ganska snabbt.

2015-07-29

Hej

En fråga om att radera bilder på hemsidan.
De bilder som kommer in via åtelkameror, kan man på något sätt radera flera bilder på en gång eller måste man ta bild för bild??

Vi får in ganska mycket så det tar en jädrans tid att tömma bildbanken om man måste ta bild för bil!!

MVH Johan

2015-07-29

Vi kommer att införa en knapp för “radera alla bilder” snart. Tills dess kan ni bara låta bilderna ligga.

2015-07-29

Nu är buggen rättad så nu ska det förhoppningsvis funka att ta emot bilder via mail från åtelkameran. Som sagt måste bilderna skickas från en unik mailadresss som anges på Easyhunt / Marken / Åtel.

2015-07-29

Det funkar fint Johan. Bilderna kommer in fint nu!!

2015-08-04

Hej Johan
Har haft denna kamera du tänkt köpa men fick den inte att funka nå bra. Bytte till uovison från z-aim sen har det funkat
klanderfritt. Jag kör med Telia surf halvår för 300 spänn och får bilden till datorn. Har ställt den att ta var 3:e minut,
Det blir en väldig
massa bilder i månaden. Sen har jag den så att den stängs av på morron och efter 8 timmar sätts den på igen. Bra om man har den vid nån rävåtel för att inte få så många fågelbilder
I 16 tiden och ytterligare 8 timmar senare skickar den ett kort så man ser att den fungerar. Jag använder energizers dyraste batterier och dom räcker lätt hela min 6 månaders period. Satsa på ett dyrare minneskort med bra kvalité det kommer du aldrig att ångra./Benka

Edited 2015-08-04
2015-08-27

Hej,

Kan bekräfta att vi nu också kör mail via GPRS vilket fungerar bra! Tack för att ni fixat detta!

Tips för er som ska köra liknande lösning så har vi Telia Refill och kör 0,5GB surf per månad för 29:/mån och tar man prenumeration så är var sjätte på köpet med!! Blir under 300: per år då för i princip obegränsat med bilder då man inte hinner byta batteri så att 0,5GB skulle ta slut under en månad. (ändå kör vi externa 6V blygel batterier)

//Emil

Show 1 to 25