2015-07-21 Finns här flera alpenländische dachsbracke?

Har själv en tik född i höstas som det spåras o tränas med. Jagar i Kalmar län och lite i Blekinge

2015-07-21

Vad trevligt Daniel! Kul att höra att de är duktiga också. Hade gärna hört hur de jagar och vad de föredrar för vilt. Det verkar variera något när man frågar runt.

Jagar de gris så vore det intressant att veta hur det gick i början för hundarna.

Själv då, är det bra att sitta på pass när ADB hundarna är i skogen? :)

Edited 2015-07-21
2015-08-04

Hej
Jag har en hane på 7 mån. Tränar spår m.m
Jagar runt Eskilstuna.

2015-08-14

Har med en hane på två år och det här blir hans första riktiga säsong. Jagar norr om Stockholm i skärgården

2015-10-07

Har en 12 veckors valp här hemma nu, leker lite spår och väntar in att hon ska växa:)

2017-01-03

11 månaders hane import från Slovakien. Verkar lovande viltspårprov har han fixat och just nu är det injagning som pågår bara vi inga andra jägare eller hundar får va med och leka ännu. Vi tar det lugnt och tränar jättemycket sök just nu och det blir bättre och bättre, nästa säsong då blir det full gas :-)

Nu är han 2,5 år och går finfint har skjutit ett par rådjur för honom och han driver älg och vildsvin dock inte skjutits för honom ännu.
Robin det är nog som du skriver, olika beroende på vem du frågar. Men det är ju så med jakthundar även om det är samma ras så presterar hundarna olika beroende på anlag, injagning, dressyr, mm.
Blev 4:a av 14 hundar på klubbmästerskapet i Agusa vildsvinshägn vilket jag är jättenöjd med trots sista startnr. Ser fram emot nästa säsong ska bli spännande och se hur han utvecklas, min första Alpländare så har nada erfarenhet av rasen sedan tidigare.
Formbewertung Aug 2018 fick han 365 poäng och Bedömning "Exelent"

Edited 2018-08-29
2017-01-04

Kul. Min omnänd nedan har jagats in nu under säsongen och några rådjur har fallit för henne. Tyvärr har vi inte stött på älg o dov med henne. Men gris har hon drivit en gång dock.

Sedan har jag en import på 2 år som kom för en månad sedan. Han är injagad å klar, men har just aklimatisera sig med nytt ALLT.

Show 1 to 7