2015-07-21 Sticky: HUR "MIN SIDA" FUNKAR

VAD SOM VISAS I DITT BILDFLÖDE
-------------------------------------------------------

  • Bilder från bildalbumen i ditt eller dina olika jaktlag
  • Bilder och text som du lagt upp direkt på Min sida.
  • Bilder och text som folk du följer lagt upp direkt på Min sida

Du ser INGA bilder från något fotoalbum i jaktlag där du inte är medlem.
>>> OBS >>> Ingen kan se någon bild som man inte tidigare har kunnat se.

VAD ÄR POÄNGEN MED MIN SIDA?
------------------------------------------------------
DELA OCH TA DEL AV ANDRAS JAKTUPPLEVELSER – KUL: Tanken är att du ska kunna dela med dig av bilder, frågor och funderingar om jakt till de jägare som vill följa dig, oavsett om dessa är med i ditt jaktlag eller inte. Du kan på samma sätt följa andra jägare.

BYGG JAKTNÄTVERK – NYTTIGT: Du kan följa till exempel dina jaktkompisars jaktkompisar som du bara träffat på någon enstaka jakt för några år sedan. På så sätt kommer du ihåg alla du jagat med och bygger ett jaktnätverk. Det kan vara bra att ha om du behöver en extra skytt, hundförare eller eftersökshund någon gång. Eller så kanske du själv blir bjuden på fler jakter.

MER LEVANDE HEMSIDA: Du missar du inga bilder från jaktlaget eftersom de nu visas på din startsida.

HUR FUNKAR DET MED FÖLJARE
----------------------------------------------------
Vi kallar text och bilder som man laddar upp på sin sida för ”poster”. Du ser poster från de personer du följer. Dina följare ser dina poster. Om du följer en följare ser båda varandras poster.

1. Från början följer du alla i ditt/dina jaktlag och de följer dig, utan att du behöver göra något.

2. Skriv i övriga jaktkompisars email i rutan ”hitta personer” för att följa dessa. De som inte finns på Easyhunt får ett inbjudningsmail.

3. Följ de du vill i listan till vänster på föreslagna personer.

4. Om du vill godkänna varje ny följare finns en knapp för detta i din profil. Om alla som vill får följa dig så behöver du inte göra något.

5. Ladda upp bilder eller skriv något i rutan högst upp. Dela dina jaktupplevelser – det blir roligare för alla!

Om något är oklart eller kan förbättras så maila till [email protected]

/ Johan

Edited 2015-07-21
2015-10-13

Hej!

Saknar en funktion att kunna “tagga” andra användare i inlägg man gör. Samt nån slags aviseringsfunktion då så att den taggade uppmärksammas om taggen.

2015-10-13

Vi tänkte helt enkelt dra ett notifieringsmail (som går att stänga av i profilen) till alla följare när man lägger upp en ny post. Vi vill ha enkla lösningar som funkar för folk som inte är så insatta.

2015-10-13

Hej Johan
Några upplevelser på Min sida / Kartan i mobiltelefon

1. Kan man göra så att Meddelande i telefon blir omsorterade så att senaste alltid öppnas först eller ligger överst i listan. (detta för att inte behöva skrolla ner varje gång när många noteringar har blivit gjorda.)

2. Det lyser en grön ( bock ) när ny meddelande kommer vilket är bra. Går det att få så att ett meddelande kommer i telefonen även om skärmsläckaren är på slagen ( lika som ett typ sms kommer " inställt vibration
/ ljud )

// Göran

2015-10-13

1) Ja det är på gång. Det ska vara så för alla men det funkar idag bara på webben.

2) Var lyser det en grön bock? I Android-appen, iPhone-appen eller webben? Vilken typ av meddelanden menar du? Är det alltså i chatten?

Det du frågar om kallas “Push” dvs att nätet trycker ut info till telefonen som du inte begärt. Detta har vi inte idag. Kanske nästa år. Det är ganska mycket jobb. Jag tror att detta är push, men jag ska kolla.

2015-10-13

Misstänker att Göran syftar på chatten i kartan i hela sitt inlägg?

I så fall håller jag med honom om att chattmeddelandena borde sorteras omvänt. Push är jag mer skeptisk till men om standardinställningen blir att push är avstängd men går att slå på i telefonens inställningar så gör det ju ingen skada.

2015-10-14

Vi tänkte bara se till att man slipper scrolla vilket man behöver idag om chatten är lång. Folk är väl vana från forum, SMS och chattar att det fylls på nedifrån.

2015-10-15

Okej. Next best solution.

Johan, är inte meningen med klistrade trådar att de ska ligga kvar längst upp i forumet? Så funkar det inte här?

PS. Lite off topic men jag vill framföra önskan att kunna skicka privata meddelanden till andra easyhuntanvändare, samt även kunna söka reda på jaktlag och välja “skicka önskemål om att bli medlem/gäst” osv i det jaktlaget. Motsvarande hur man nu kan söka upp och välja att följa folk. Sen får admin i det andra jaktlaget ta ställning till om ansökan beviljas eller ej.

2015-10-15

Jo, klistrade trådar ligger kvar längst upp i forumet. Om de inte gör det för dig så maila gärna en skärmbild till [email protected]

Privata meddelanden ligger i planen.

2015-10-15

Upptäckte att jag bara använder “senaste diskussioner”-listan och där ligger inte de klistrade överst. Går man däremot in på antingen support eller jaktsnack så ser jag att det fungerar så där.

2015-10-15

Jo, där vill vi just ha de senaste diskussionerna oavsett om tråden är klistrad eller ej.

2015-10-16

Jag får inte längre välja vilket jaktlag mina inlägg ska publiceras för? Har jag missat nåt eller har funktionen försvunnit?

2015-10-16

Ante: I appen (iPhone) eller på webben? För mig funkar det. Skulle du kunna gå igenom punkt 2 och 4 här: http://easyhunt.com/forum/show/13349071/vad-gora-nar-websidan-kranglar

Skulle behöva en skärmdump på problemet också.

2015-10-16

Hej!

I appen. Var i uppläggningsproceduren var det nu igen som man väljer jaktlag att se inlägget? Så jag vet vilket steg jag ska ta skärmdump på för att visa att valmöjligheten saknas...

2015-10-19

Det är det sista steget som ligger efter “Skicka”. Kanske är det inte så pedagogiskt att det står “Skicka”. Det kanske ska stå “Gå vidare”. Vi ändrar det. Men kommer inte rullistan dina val mellan jaktlagen upp efter detta. Det funkar för mig med iPhone.

2015-10-19

Testade nu. Får inte upp rullist enefter “skicka” utan inlägget publiceras direkt istället. Funkade som det ska för någon vecka sedan men inte nu längre.

2015-10-21

Hallå !
Tänte bara höra lite angående ett par saker på min sida och den appbaserade versionen
av nyhetsflödet.

  • När du läger in bilder på jaktlagets sida så fyller det ju på med bilder med de färskaste överst på min

sida och nyhetsfödet i mobilen och det är ju bra, men det är lite synd att bilderna blir nerskurna (tex. ett
huvud som försvinner på en skytt som sitter vid en älg osv. På min sida kan du ju klicka på bilden
och få den större men detta går ej på mobilen i nyhetsflödet och det är lite tråkigt med halva personer på
bilden.

  • En annan sak när man lägger in bilder och skriver en text till så är allt frid o fröjd, Så länge man inte går in och ändrar texten på ett gammalt kort eller vill göra ett tillägg i texten , då hamnar helt plötsligt detta kort

överst i nyhetsflödet även om det är ett gammalt kort. Det vore bättre om kortet ligger kvar i tidsordningen
även om du uppdaterar texten tycker jag.

Mvh Björn

2015-10-22

Ante: Har felanmält

Björn:

  • Flödet ska sorteras med posten med den senaste händelsen överst. Om man kommenterar en gamma bild så ska den hamna högst upp. Detta funkar på webben och snart även i appen. Många användare har tyckt att det varit meningslöst att kommentera gamla kort eftersom ingen ser kommentarerna. Man kan tycka olika där, men vi har gått på majoritetens röst.
  • Vi tog ett beslut en gång att bara visa kvadratiska bilder. Instagram gör så. Anledningen är att det blir fult med tomrum på sidorna eller alternativt extremt höga/låga bilder. Dessutom så förenklar det visningen eftersom en kvadratisk bild med text under är optimal för en mobilskärm. Den behöver man inte och kan heller inte förstora. Men självklart ska man kunna bestämma hur bilden beskärs. Det kan man både på webben och i appen. Om det inte går att beskära bilden så kan du felanmäla till [email protected] I webben finns en “finess” att man kan klicka upp bilden och se vad som tagits bort. Det kan man inte i appen. Men om bilderna beskärs rätt så tycker inte jag personligen att det gör något.
2015-10-22

Tack Johan.

PS. Tror att Björn menar att det bör vara skillnad på att redigera originaltexten (bör ej förnya inlägget?) jämfört med att kommentera en bild (bör göra att inlägget kommer högst igen).

2015-10-22

Jaha. Såklart. Jag ser att han skrivit så. Vi ändrar det. Det tar några veckor.

Show 1 to 20