2015-08-05 Hur kan vi få folk att använda "Min Sida" mer? Vi behöver era kloka råd! Tack!

Vi vill att Min Sida ska bli som “Jägarnas Facebook” i Sverige och Norden. Vi tror att det kommer öppna upp jakten så att folk kommer ihåg alla de jagat med när de kan följa deras jägarliv. Då tror vi att folk kommer bjuda in fler jaktgäster och lättare hitta hundar de behöver till jaktlagen. Dessutom är det kul att dela jaktbilder och funderingar med andra än bara jaktlaget.

Men hur ska vi få folk att

1) Följa fler jägare

2) Lägga upp fler bilder, texter och kommentarer på Min Sida på webben

3) Även använda mobilappen under jakten för att lägga upp bilder

2015-08-06

Hej Johan,

Har svårt att hitta folk faktiskt. Är inte så mycket information som visas om den man sökt efter och sedan klickan in till. Skulle lägga till en idag och var osäker på om det var han, en bild finns på hans sida men hjälper inte då jag inte kan få den i större format, dvs jag ser inte på den lilla bilden om det verkligen är han eller inte.

Svaret på din fråga är nog tid med. Tid och information så kommer nog folk börja använda detta. Svårt att säga nu precis när jaktåret börjat hur det kommer utvecklas, men i de jaktlag jag verkar så tror jag det kommer användas en hel del, dock kommer detta märkas först när Älgjakten startar för vår del tror jag.

//Emil

2015-08-06

Tack för det. Vi kommer ändra så att bilden blir klart större om man klickar på en person och kommer in i dennes flöde.

Vad mer kan man göra för att öka användandet?

  • Mer information om hur det funkar? (Många klickar nog bara bort informations-popuper)
  • Andra kreativa idéer?
2015-08-06

Tävling kanske?

  • Bästa jaktbilden
  • Bästa jaktberättelsen
  • Flitigaste jaktlaget (att använda min sida så klart)

Temaveckor kanske?

  • Rovdjursjakt (t ex nu när grävling och räv är på G)
  • Rådjursjakt
  • Älgjakt

osv, du fattar tanken. Hur temat ska presenteras vet jag inte. Sen kanske nåt reportage från er sida kring varje tema, alltså inlägg som alla ser i lagom storlek/längd. Detta gör ju att folk förstår vad man ska ha min sida till.
(Insåg efter inlägget att du just gjort detta med ditt inlägg kring rådjursjakten...jaja tanken var god iaf)

Kom på att det kanske kan vara snyggt att geotagga kort så att man kan se korten på kartan. Finns liknande tjänster redan. Tanken är väl att man kan se tidigare tagna kort när man är ute i skogen och har appen igång. Spännande platser osv.

Slut på idéer för idag.

//Emil

Edited 2015-08-06
2015-08-07

Ska jag vara ärlig, så känns “min sida” lite överarbetat.
Jag är mest intresserad av det jaktlag jag tillhör, för att se på planering och annan intern information. Vill inte heller skylta med alltför mycket foton som vem som helst kan se. En fördel med internet i allmänhet, är att man kan delta i olika forum och lägga upp fotografier anonymt. Mina tankar.

2015-08-07

Vem som helst kan INTE se dina bilder på Min Sida. Endast dina följare kan det. Om man sätter knappen “Godkänn alltid alla nya följare automatiskt. ” i sin profil (man klickar på sitt eget namn uppe till höger) så får du inga följare som du inte vill ha. Borde vi vara tydligare med detta? Det är lätt att missförstå tjänsten.

Personligen diskuterar jag hellre jakt med folk jag känner än anonyma personer på ett forum. Jag tycker det är roligare helt enkelt. Men om man är väldigt nischad på en speciell typ av jakt typ lockjakt på räv eller liknande och vill utbyta erfarenheter, kanske ens kompisar inte kan bidra med så mycket kunskap och idéer. Vi har tankar på att skapa grupper för detta på Min Sida men det känns lite tidigt ännu.

Åter igen. Är det lätt att missförstå att alla på Easyhunt kan se bilder man lägger på min sida? Hur kan vi göra detta tydligare i så fall?

2015-08-10

Känslan är att min sida behöver smälta in mer i allt, eller allt ska smälta in i den. Tror jag skrev det tidigare, men det behöver nog vara mer av en tidslinje där du får all information. Känslan nu blir att man går in på Jaktlag1 eller Jaktlag2 eller Minsida. Bör nog istället vara att man via min sida har full koll och kommer åt sina jaktlag, event, bilder osv osv. Dock ska den självklart ha kvar nuvarande funktioner med text och bild.

//Emil

2015-08-15

Håller med. Nästa grej tänkte jag är att även jaktrapporter ska komma upp på min sida med möjlighet att kommentera. Man ska nog inte visa allt möjligt som händer inne på jaktlagens sidor, men alla vill ju se nya foton och jaktrapporter. Kanske ska även nyupplagda jakter/aktiviteter i kalender komma upp på min sida? Och åtelkamerabilder. Kanske även nyupplagda trådar i forumet... Kan bli mycket jobb detta... Övrigt kanske man ska låta ligga i respektive jaktlags logg på jaktlagens förstasidor. Eller?

Edited 2015-08-15
2015-08-16

Johan väldigt intressant visioner ni har hur “min sida” kan utvecklas men det känns lite som att ni håller tappa fokus lite från vad som fick mig att börja använda easyhunt (krut). Mina behov är primärt att kunna hantera information kring vårt jaktlag (dvs statistik, dokument, bilder och kalender) och det andra är appen med jaktkartan. Fungerar inte det bra så kommer jag börja titta efter andra system som löser de behoven, fick senast idag information kring jaktkarta.se håller på att återuppstå och Wehunt känns som en stabilare plattform för jaktappen. Det ni har är allt detta samlat på ett och samma ställe och till en rimlig kostnad, tappa inte bort det. Nu får du inte ta detta som ett hot, för det är inte mitt syfte utan jag vill att ni håller fokus på vad jag anser är er kärnprodukt.

För mig så är det vattentäta skott mellan den information som hanteras inom jaktlaget och vad som jag kommer att lägga “min sida”. Jag vill inte föra diskussioner hur vi skall lösa saker inom jaktlaget på “min sida” utan det görs i forumet på jaktlagssidan eller dela ut vår jaktrapporter till de som följer mig. (Det jag saknat där är notifiering att något har hänt men jag såg i ert mail utskicka att det skulle ändras på)
Men det finns en plats för “min sida” men det kommer primärt för mig vara att vet vad som händer utanför jaktlaget, grannar och så vidare och dela med mig om “händelser” som är allmänna.

2015-08-16

Hej Jonas: Det är inte så att allt som syns på min sida visas för följare. Man ser två saker på Min Sida:

  • Bilder och text från folk man följer
  • Bilder från galleriet i alla jaktlag men är med i.
  • I framtiden även kanske jaktrapporter och annat från alla jaktlag man är med i.

Poängen med de två sista är att man får de mest intressanta nyheterna direkt när man loggar in. Det är speciellt intressant för de som är med i flera jaktlag.

Vi har nog misslyckats lite med att förklara detta. Många tror att jaktlagets information sprids till ens följare. Så är det alltså inte.

Angående vårt fokus
------------------------------
Easyhunt består av
1) Hemsida för jaktlag (förutom kartan)
2) Karta på web och app
3) Min sida på web och app

Vi kommer nog lägga lika mycket krut på alla tre ungefär. Plus en sak till som är hemlig hehe.

1) Hemsidan tuffar på som vanligt med diverse funktioner. Listan är jättelång.

2) Vad gäller kartan så ligger fokus mest på kvalitet. Jag tycker inte att vi behöver så mycket fler funktioner. 2013 var appen felbyggd, men som det nu är så är det riktigt byggd anser vi. I takt med att vi får in bugrapporter blir den bättre och bättre. Nu tror jag inte vi kommer längre med att minska energiförbrukningen. Appen drar inte mer än Google Maps. Om man ska använda appen aktivt hela dagen behöver man ett extra batteri. Precis som för Google Maps. Typ ett “Juicepack” för 200 kr. Att cacha kartor (spara kartor lokalt länge) verkar inte funka för iPhone mer än 2 veckor.

3) Min Sida. Den svenska appen Fishbrain har fått 1 miljon användare som en slags Facebook för fiskare. Nu vill alla göra samma sak för jägare. Vi är fast beslutna att bli nummer 1 på detta i Sverige och några länder till. Det är vi idag men vi måste behålla ledningen. Att bara köra hemsida och karta för jaktlag räcker inte för att vi ska gå runt. Vi måste få dubbelt så många användare och tre gånger mer trafik för att företaget ska gå runt.

Tillbaka till kartan. Skulle du eller någon annan kunna punkta upp vad som saknas eller inte är tillräckligt bra?

/ Johan

2015-08-19

Hej Johan!

Intressant att du lyfte lite på locket och berättade att det kommer något mera…. det ser vi fram emot.

När det gäller kartan tycker jag att det största problem är uppdatering av positionen av andra medlemmar i jaktlaget. Vi har diskuterat detta tidigare och det verkar ju som att telefonerna uppdatera sin position väldigt sällan när knapplåset är på. Det gör att tex positionerna på de i drevet blir väldigt osäkert och man vågar inte riktigt lita på det man ser på kartan i appen.

Funktioner som jag saknar är hämtat från Genzo-appen, som har en vägvisare. Man knappar in ett pass och så får man upp en pil som säger vilket hål man skall gå åt och distans. Förutom att hitta med den funktioner så använda vi den funktion för att säkerställa säkerhet mellan olika pass och hitta farliga skjutriktiningar.

En annan sak som jag kan ta upp när jag ändå är i farten. Vi har börjat allt mera att lägga in jakter och andra händelser i kalendern. Ganska snabbt så fick jag feed-backen från några i jaktlaget att det vore väldigt smidigt att i appen som ett tillägg till “min sida” och jaktkartan att kunna se vilka aktivitet som blivit inbjuden till och kanske till och med svara om man kommer eller inte.

2015-08-19

Tack för feedback Jonas

Vi vill prioritera detta med säkra positioner. Positionerna ska uppdateras var 30e sekund, men vi får testa igenom detta ännu en gång. Det är jätteviktigt att man kan lita på positionerna. Om någon är i radioskugga så ska man få ett frågetecken på sig efter 5 minuter men det måste också funka.

Hitta till pass-funktionen tänker vi utveckla men inte i år.

Att flytta kopiera funktioner från web till app typ jaktrapport och kalender frågar många efter. Vi vill dock vara försiktiga med att proppa appen full med funktioner. Det är viktigare att vi håller hög kvalitet. Man kan ju alltid nå hemsidan ändå med mobil via mobilens webläsare.

Jonas, har ni upplevt problem i Android-mobiler, iPhone eller båda?

Edited 2015-08-19
2015-08-19

Hej Johan!

Låter som en riktig prioritering, de flesta hos oss använder Iphone och det är där som vi upplevd problemen. Vågar inte uttal mig angående Android-mobiler.

2015-08-20

Hej Johan,

Saknar notiser för min sida. Saknar även möjlighet att tagga en person.

Notis borde vara för:

  • Kommentarer på din inlägg
  • Kommentarer för inlägg du kommenterat
  • Inlägg där du taggats
  • Kommentarer där du taggats

I övrigt vore det ju snyggt om man kan “tagga”/länka bilder i galleriet, kalenderhändelser och andra delar av sidan. Detta kanske skulle lösa delen med att få in mer saker på min sida eller få det att flyta samman. Då kan man även välja vilka delar som ska synas på min sida. Dvs allt hamnar inte där per automatik och gör att flödet kanske känns rörigt. (man kan då tänka sig även att exempelvis kalender händelser har en kryssruta när man skapar dem som gör att de postas i flödet om man kryssar för den)

Exempel 1: Någon lägger in en jakthelg i kalendern och taggar den sedan så att alla ser den via sin sida skriver lite information och annat om den.

Exempel 2: Vi har t ex köpt in en högtryckstvätt som kräver ett isolerat utrymme med frostvakt för förvaring. Vi lägger upp en bild på tvätten, skriver lite om det och taggar “Att göra” punkt angående isolerat utrymma.

Vore nog även bra om man kan välja synlighet på ett inlägg till ett visst enskilt jaktlag bara. Just nu ser ju exempelvis mitt andra jaktlag inlägg som egentligen bara gäller mitt första jaktlag. Vilket blir oönskad information, både för dem att få och mig att ge så att säga. Vore väl ganska enkelt att ha en rullist där valen: “Visa för all följare”, “Visa endast för jaktlag1”, “Visa endast för jaktlag2”.

Bara lite spontana idéer nu när våra användare börjar köra min sida mer och mer.

Tycker prioriteten som du tydliggjorde känns bra med!

//Emil

2015-08-20

Hej Emil

Men “Notis” menar du notifierings-email eller notiser som ploppar upp i appen?

Jag tror inte så mycket på taggning. De flesta användare har inte så bra koll på alla funktioner. Om taggningen är förifylld så kommer 99% att lämna den så och om den inte är förifylld så kommer 1% klicka i den. Tror jag. Jag tror mer på “iPhone-upplägget” där man gör en produkt som passar de flesta utan att man behöver läsa på eller engagera sig så mycket.

Alla foton från gallerierna i alla ens lag visas nu. Tanken där är att det finns väl ingen som inte vill se foton från ens lag om de enkelt kommer serverat till min sida. Samma sak kan man väl tänka sig om nyupplagda kalenderhändelser, foruminlägg och jaktrapporter. Det finns såklart specialfall att man vill kunna tagga en att-göra-post men jag tror det kostar mer än det smakar att bygga det. Eller?

Att styra synlighet per jaktlag. Mycket bra idé! Tack! Den tror jag att vi ska implementera rakt av. Då kan Min Sida bli ett roligare kommunikationssätt inom jaktlaget än forumet, men det ersätter inte forumet. Vi måste göra det tydligt bara samt implementera i appar samtidigt och allt detta gör att det kommer ta tid.

2015-08-23

Alltså ibland blir jag trött på min mac, tryck fel och skickades till en annan sida och allt jag skrivit försvann!! Gah!

Nåväl, korta versionen :)

Notering är för att man enkelt ska se vad som har hänt. Märker direkt nu när fler börjar använde att en kommentar på ett tidigare inlägg man gjort helt faller bort för det ligger så långt ner i listan så man måste scrolla för att kolla. Detta beror på att inlägg sorteras i kronologisk ordning efter när inläggen skapats inte som ett flöde där senaste “händelse” hamnar över om du är med.

Köper helt det du skriver med bilder, kalender osv i flödet. Ju smartare min sida blir med dessa delar desto mer användbart blir det. Man kan ju tänkta sig att bilder från album och kalender delar visas som en funktion vad de är med, dvs att du direkt på min sida kan tacka ja/nej till kalenderhändelser osv.

Vill ha mer tecken för texten med, vart fullt idag när jag skrev om helgens jakt. (vore snyggt att se hur mycket tecken man har kvar med, blir lite plumpt när det bara tar slut)

//Emil

2015-08-23

Ja, självklart ska senaste aktiviteten komma höst upp även om det bara är en kommentar. Vi ändrar det.

Vi ökar textmängden från 2 000 tecken till 5 000.

Övriga funktioner får vi återkomma till. Vi har en flaskhals i apputvecklingen. Jag vill helst att Min Sida ser likadan ut i appen som på webben så att folk känner igen sig. Därför bör vi nog inte rusa i förväg med webben och införa en massa finesser som inte stöds av apparna.

Edited 2015-08-23
2015-09-24

Hej,

Vet att vi diskuterat detta lite tidigare, men kan itne släppa att man vill ha kalender/jaktrapporter osv på min sida. Kom på en sak som jag tror skulle fungera bra, om man kan i t ex en rapport eller kalenderhändelse ha en “dela” knapp där man då länkar exempelvis aktuell jaktrapport och skriver sitt inlägg till den och en diskussion kring den kan börja.

Alltså jaktrapporten visas på något thumbnail liknande sätt så som bilden syns idag och man kan klicka på den för att komma till den och i övrigt fungerar det som vanligt inlägg, dvs personer kan kommentera osv. Givetvis ska denna automatiskt kopplas enbart mot det jaktlag den tillhör.

Som det är ida om jag vill skriva nåt om en specifik rapport som vi skapat och ha några kommentera kring den måste jag löst referera till den eller skapa en forumtråd. Tror detta skulle göra min sidan mer levande och att man kan lyfta fram saker på ett enkelt sätt.

//Emil

2015-09-24

Hej Emil.Bra att du är på mig. Jag har gått och klurat på det där men inte tagit mig tid.

Vad tror du om bifogade spec? Jag tror inte på en dela-knapp. Jag tror att det alltid ska delas. De flesta användarna är inte så intresserade av alla funktioner och kommer inte tänka på att trycka på dela. Men ingen kan väl tycka att det är dumt att en jaktrapport från ens eget jaktlag kommer upp i flödet. Det är ju minst lika intressant som en bild.

P.S. Ditt förra förslag om att kunna dela bilder bara inom jaktlaget funkar nu både på web och app. Tack för det!

2015-09-24

Angående specen för att visa jaktrapporter på Min Sida. Jag har gjort den så att man inte behöver göra om apparna alls. Jaktrapporten visas bara som en fyrkantig bild. Vi har väldigt trångt i apputvecklingen och mycket som ska göras med lite folk. Funktuinen skulle kunna bli bättre användarmässigt om man behandlade jaktrapporter på ett eget sätt på Min Sida men det skulle bli mycket jobb på webben och framför allt i apparna.

2015-09-24

Ser ut som du specat det jag var ute efter. Kanske ska vara tydligt att när man klickar på jaktrapporten på min sida så kommer man direkt till rapporten istället för zoomen som är för bilder, alternativt öppnas jaktrapporten i sin helhet som “pop-up” typ som kalenderbokningar visas när man klickar på dem.

Tror min sida så småning om borde ersätta aktivitetsloggen på jaktlagets startsida med.

//Emil

2015-10-26

Johan,

Jag tror det kan finnas mycket att vinna på att kunna dela de bilder man lägger upp på min sida (kanske främst via appen) även till Facebook (och Instagram om det går?). Det blir lite gratis marknadsföring när det står på t.ex. Facebook: “upplagt via Easyhunt”. I övrigt tror jag framför allt på förbättrade sökfunktioner för att hitta jaktkamrater.

Vad gäller Jonas diskussion kring Easyhunts kärna måste jag säga att jag håller med honom helt och fullt i grunden. Har dock blivit allt mer positiv till att väva in ett socialt media i Easyhunt, eftersom jag tror precis som Johan att det är vägen fram emot en intensifierad användning och en bredare publik. Det skapar därigenom bättre förutsättningar för Easyhunt att bli bättre även på sina kärnområden! Kärnområdena måste dock alltid finnas prioriterat i bakhuvudet vid alla förändringar av Easyhunt.

2015-10-29

Jonas inlägg gjordes innan man kunde begränsa inlägg på Min Sida till jaktlaget. Nu är Min Sida ett skyltfönster för allt nytt från de man följer och från andra jaktlag. Vissa (inte Jonas) missuppfattar Min Sida så att alla följare kan se allt man själv kan se. Så är det inte. Förklaring här: http://easyhunt.com/mypage

Delning: Jag vet inte om jag håller med helt där. Självklart skulle delning inom Easyhunt/Min Sida och på Facebook sprida användandet och nyheten. Dela-funktioner var med i den ursprungliga planen. Men jakt är känsligt och många användare har under hösten påpekat att man inte vill att någon utomstående ska se bilderna. Visserligen skulle man kunna ha knappar för att spärra delning, men om det förinställda värdet är NEJ så kommer få dela, och om det är JA så kommer vi få klagomål från jaktlag vars bilder har setts av utomstående. Klurig fråga tycker jag.

2015-10-29

En kort kommentar kring “Easyhunts kärna” och våra prioriteringar: Allt ska funka helt enkelt. Prio 1 är alltid kvaliteten. Vi satsar nu hårt på att försöka få ordning på problemet med att positioner ibland inte uppdateras.

2015-10-29

Angående delning: Jag förstår hur du tänker, och Easyhunt blir ju unikt som socialt media hädanefter att här är “alla” jaktbilder okej! Den biten är väldigt bra.

Jag tänker mig att användandet av delaknappen ska vara frivilligt. Man måste alltså aktivt lägga till tillvalet dela. Då delar man bara de bilder man kan stå för även i andra medier. De som inte kan “hantera” funktionen kommer heller inte att sprida sina bilder ofrivilligt någon annan stans. Dock tror jag att om man är så kapabel att man kan ta ett foto genom en app-funktion i en smartphone så är steget väldigt nära till att även kunna dela. De flesta sådana användare känner nog igen den möjligheten. Men den bör inte vara förvald som standard alltså givetvis.

2015-10-30

Ok jag fattar. Men spärren mot delning måste tas bort av den som lägger upp bilden för att delning ska vara möjlig av någon annan. annars är man inte säker på att bilder inte kommer på avvägar.

2015-10-31

hmm jaha okej men jag tror vi missuppfattar varandra nu..den funktion jag tänker på kanske snarare kan benämnas “publicera på andra sociala medier”. Alltså att man kan välja att publicera bilden även på sin facebook t.e.x. När väl bilden är i facebook så omfattas den av de offentlighets-regler som man valt där.

2015-11-03

Jaha. Jo, vi hade specat funktionen att man skulle kunna välja att dela Min Sida poster och även foton i albumet och jaktrapporter till sitt Facebookkonto. Men för ett år sedan så stängde Facebook denna möjlighet i sitt API. Om du eller någon annan vet att det ändå går så skicka gärna info för vår utvecklare som kollat på detta lät inte helt säker.

Show 1 to 28